شهر خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

تغییر جایگاه متجاوز و مدافع در عرف بین الملل؛بررسی دو نمونه موردی

تغییر جایگاه متجاوز و مدافع در عرف بین الملل؛بررسی دو نمونه موردی

تحولات سال های اخیر در منطقه، از تغییر کاربرد مفاهیم اساسی پذیرفته شده در عرصه حقوق بین الملل حکایت دارد، در واقع زمانی که منافع غربی ها اقتضا کند حتی جایگاه متجاوز و مدافع تغییر خواهد کرد!

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمدعلی تخت رونده: نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، شامگاه دوشنبه در یک موضع گیری مضحک با ارسال نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت، خواستار موضع گیری آنها علیه عملیات پهپادی حزب الله لبنان در دریای مدیترانه شد!

منابع صهیونیستی گزارش دادند که گلعاد اردان نماینده این رژیم در سازمان ملل متحد در نامه‌ای از اعضای دائمی شورای امنیت خواسته است که عملیات پهپادی حزب الله لبنان بر فراز میدان گازی کاریش - که در مناطق مورد منازعه دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی قرار دارد- را محکوم کنند.

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل این نامه را خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت مطرح کرده و در آن عملیات پهپادی حزب الله را تحریک آمیز توصیف کرده است.

روزنامه جروزالم پست نیز در گزارشی عنوان کرده است که نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، پهپادهای استفاده شده در این عملیات را ایرانی دانسته است، ادعایی که همواره از سوی صهیونیست‌ها برای افزایش فشارها علیه ایران مطرح می‌شود.

متجاوز کیست؛ بررسی دو نمونه موردی

گفتنی است استقرار سکوی استخراج گاز رژیم صهیونیستی در میدان گازی کاریش، در مناطق مورد منازعه میان لبنان و رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه، نخستین اقدام تحرک آمیزی بود که رژیم صهیونیستی مرتکب آن شد.

پس از آن نیز مقامات لبنانی بر لزوم گفتگو درباره ترسیم مرزهای دریایی مشترک میان دو طرف تاکید کردند که این مساله با پاسخ روشنی از سوی رژیم صهیونیستی و میانجیگر آمریکایی روبرو نشد، اما منابع موثق گزارش دادند که تل آویو از طریق کانال آمریکا به مقامات لبنانی گفته است که استخراج گاز از میدان کاریش را آغاز خواهد کرد و این مساله را به نتیجه مذاکرات ترسیم مرزها، موکول نمی‌کند.

در پی این رخداد، حزب الله لبنان اقدام به عملیات پهپادی بر فراز میدان گازی کاریش، اقدام کرد و این مساله بازتاب بسیار زیادی در محافل صهیونیستی داشت. پس از این عملیات مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا به دولت لبنان خبر دادند که عملیات استخراج گاز از میدان گازی کاریش را تا زمان رسیدن به توافق در مذاکرات، آغاز نخواهند کرد.

در واقع عملیات پهپادی حزب الله بر فراز میدان گازی کاریش، عملیاتی هشدار دهنده در راستای منافع ملی لبنان بود که نتیجه بخشی آن نیز فوراً مشخص شد. حال اما این ادعای مقام صهیونیست در سازمان ملل بسیار مضحک به نظر می‌رسد چه آنکه رژیم صهیونیستی با عملیات‌های هوایی و زمینی تقریباً هر روزه حریم لبنان و سوریه و دیگر کشورها را نقض می‌کند اما در مقابل نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل و شورای امنیت واکنشی به این اقدامات نشان نمی‌دهند. نکته قابل توجه اینکه در شرایط کنونی حتی بخشی از سرزمین‌های لبنان در مناطق مرزی در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد و ارتش این رژیم هر چند وقت یکبار با یورش به این مناطق حاکمیت ملی لبنان را نقض می‌کند.

اخیراً نیز حملات هوایی رژیم صهیونیستی علیه فرودگاه دمشق و طرطوس با واکنش مقامات روسیه، مواجه شد اما تلاش مسکو برای محکومیت این حملات در شورای امنیت سازمان ملل با مخالفت آمریکا و دیگر کشورهای غربی، به هیچ جایی نرسید.

در ارتباط با تحولات یمن نیز این مساله به وضوح قابل مشاهده است. عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ با آغاز یک تجاوز نظامی همه جانبه علیه یمن، جنگی خانمانسوز بر این کشور تحمیل کرد. عربستان سعودی علاوه بر این حملات یمن را از طریق دریایی، زمینی و هوایی مورد محاصره قرار داده است که بر اساس حقوق بین الملل، همین محاصره یک تجاوز نظامی محسوب می‌شود.

اما در سال‌های اخیر نهادهای بین المللی نظیر سازمان ملل و شورای امنیت علاوه بر اینکه از محکوم نمودن طرفِ متجاوز یعنی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، خودداری کرده اند در بسیاری موارد مدافعان از سرزمین خودشان را محکوم نموده اند. این در حالی است که باز هم براساس حقوق بین الملل، حق دفاع از خود یک حق کاملاً پذیرفته شده محسوب می‌شود.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است، در تحولات سال‌های اخیر در منطقه آیا جای متجاوز و مدافع تغییر نکرده است؟ پاسخ مثبت است! تا زمانی که نهادهای بین المللی نظیر سازمان ملل و شورای امنیت منتسب به آن زیر سلطه غربی‌ها باشند نباید انتظاری از برخورد عادلانه آنها با مفاهیم حقوق بشری و حقوق بین الملل داشته باشیم. این در حالی است که غربی‌ها خود را بنیانگذار دموکراسی و حقوق بشر در جهان می‌دانند! اما تحولات سال‌های اخیر در سطح منطقه این واقعیت را بیش از گذشته به صورت عریان نمایان کرده است؛ زمانی که منافع غربی‌ها اقتضا کند حتی جایگاه متجاوز و مدافع تغییر خواهد کرد.