به گزارش اکوایران، در فصل بهار در بین صنایع بزرگ بازار سرمایه صنعت بانک‌ها به نسبت صنایع هم‌گروه خود رشد متعادلی داشت و با بازدهی 4 درصدی در جایگاهی بین صنایع سرمایه گذاری و فلزات اساسی قرار گرفت. سهام 8 بانک در بورس تهران خرید و فروش می‌شود که به دلیل کم بودن تعداد نمادهای این گروه و توقف‌های متمادی این نمادها در ماه های اخیر فرصت شکل گیری مناسب روند معاملاتی خود را کسب نکرده است.

بازدهی سهام بانک ها در بهار امسال

در فصل گذشته بانک ملت با رشد 8.12 درصدی بیشترین رشد را دربین نمادهای هم‌گروه خود داشت. پس از آن بانک پاسارگاد با 7.37 درصد، دومین نماد رشد یافته را در گروه بانکی داشت.نماد های ونوین، وخاور و دی نیز با کمتر از 2.5 درصد رشد این فصل را سپری کردند.

در بین نمادهای صنعت بانکی، 3 نماد در فصل بهار با افت قیمت همراه بودند. وسینا با 6.12 درصد کاهش قیمت بیشترین افت قیمت را داشت و نماد وبصادر و وتجارت به ترتیب با 3.75 درصد و2.24 درصد کاهش قیمت فصل بهار را به آخر رساندند.

صنعت بانک ها

عملکرد مالی بانک های بورسی

در بین نمادهای بانکی بورس اوراق بهادار تهران نماد وبملت درفصل بهار بیشترین بازدهی را داشت و صورت‌های مالی این بانک نیز نشان دهنده رشد 44 درصدی سود خالص بانک ملت نسبت به سال 99 است. مجموع دارایی‌های این بانک با رشد 127 درصدی همراه بوده است.

در نماد وپاسار که با 7.37 درصد رشد در فصل بهار همراه بود؛ صورت های مالی بانک پاسارگاد گویای رشد 30 درصدی سود خالص این بانک در سال 1400 نسبت به سال قبل خود داشت و مجموع دارایی های این بانک نیز 141 درصد رشد داشته است.

در نمادهای نزولی این فصل صنعت بانکی، نماد وبصادر نتوانست عملکرد سال قبل خود را ادامه دهد و با افت 73 درصدی سود خالص نسبت به سال قبل خود مواجه بود. اما نماد وسینا با وجود افت بیشتر قیمتش در بازار نسبت به سهام بانک صادرات، از عملکرد مالی مناسبی در سال 1400 برخوردار بود و سود خالص این شرکت نسبت به سال 99 با 232 درصد رشد همراه بود. سهام بانک سینا در بازار با وجود شرایط خوب بنیادی که دارد در روند نزولی قرار گرفته و در این حین فروشنده‌های حقیقی سهام‌شان را به خریداران حقوقی می فروشند.

با توجه به افزایش کارمزدهای بانکی و تلاش بانک‌ها برای افزایش اختلاف نرخ وام‌دهی و وام‌گیری که یکی از منابع اصلی درآمد بانک‌ها است؛ تحلیل‌گران پیش بینی می‌کنند پس از نرمال شدن شرایط بازار، نمادهای گروه بانکی محل مناسبی برای سرمایه گذاری سهامداران باشند.