شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سوریه#دمشق

ابعاد مختلف همکاری علمی و دانشگاهی ایران و سوریه/ گزارش اختصاصی از دمشق

ابعاد مختلف همکاری علمی و دانشگاهی ایران و سوریه/ گزارش اختصاصی از دمشق

ارائه بورسیه دانشگاهی تنها عامل همکاری علمی میان ایران و سوریه نیست، بلکه اخیرا این همکاری گسترش یافته و زمینه‌هایی مثل برگزاری کنفرانس‌ها،همایش‌ها و کارگاه‌های عملی و مبادله اساتید دانشگاهی و نیز استفاده از پژوهش‌های علمی را دربر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دمشق، در بحبوحه بحران‌های سیاسی و اقتصادی که جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، ایران و سوریه بر پیشبرد روابط فرهنگی و حرکت رو به جلو اصرار دارند.دو طرف به همکاری علمی متناسب و هماهنگ با سطح روابط استراتژیکِ میان دو کشور چشم دوخته‌اند.افزایش مبادلات فرهنگی و آموزش کادرهای انسانی و تاسیس مراکز مطالعاتی مشترک اهدافی است که دمشق و تهران برای تحقق آن طی ماه‌های آینده تلاش می کنند.

کشور سوریه , جمهوری اسلامی ایران ,

«عقیل محفوض» مدیر روابط فرهنگی وزارت آموزش عالی سوریه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: روابط علمی و همکاری علمی و فرهنگی میان سوریه و ایران به ویژه با آغاز جنگ علیه سوریه در سال 2011 و پس از آن در حال گسترش است. ایران از جمله کشورهایی بوده که به سوریه کمک کرد تا مواردی را که در زمینه آموزشی و دانشگاهی و مطالعاتی به سبب محاصره و تحریم‌های تحمیلی آمریکا و اتحادیه اروپا از دست رفته است، جبران کند.

کشور سوریه , جمهوری اسلامی ایران ,

اخیرا هم توافق همکاری فرهنگی با ایران از جمله اعطای حدود 100 بورسیه تحصیلی در مراحل مختلف دانشگاهی شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امضا شده است.

ارائه بورسیه دانشگاهی تنها عامل همکاری علمی میان دو طرف نیست، بلکه اخیرا این همکاری گسترش یافته و زمینه‌هایی همچون برگزاری کنفرانس‌ها،همایش‌ها و کارگاه‌های عملی و مبادله اساتید دانشگاهی و نیز استفاده از مطالعات و پژوهش‌های علمی را دربر گرفته است.

«صفاء قدور» بانوی سوری، استاد دانشگاه شام اخیرا در دانشگاه الزهراء تهران به سبب مشارکت در پژوهشی علمی تقدیر شد، او بر اهمیت استفاده از تجارب ایرانی در زمینه‌های مختلف و انتقال آن به سوریه و نیز ضرورت همکاری علمی دوجانبه با هدف ارتقای مراکز علمی و مطالعاتی دو کشور تاکید می‌کند.

کشور سوریه , جمهوری اسلامی ایران ,

«صفاء قدور» به خبرنگار تسنیم می‌گوید: مبادله تجارب و هماهنگی به ویژه در سطح فرهیختگان و دانشگاهیان و نخبگان ، مسئله بسیار مهمی است و با تکیه بر نخبگان فرهیخته در سوریه و ایران می‌توان این سطح را همانند روابط سیاسی گسترش داد، توسعه روابط فرهنگی و علمی با تکیه بر نخبگان و ارتقای آن تا سطح روابط سیاسی می‌تواند الگویی در سطح جهان باشد، به وضعیت اقتصادی هم باید اشاره کرد که امکان بهبود و ارتقای آن وجود دارد.

کشور سوریه , جمهوری اسلامی ایران ,

دانشگاه‌های سوریه و ایران به تبادل تجارب می‌پردازند و هدفشان، حمایت از مطالعات علمی و تقویت آن نه تنها در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بلکه ارتقای روابط آکادمیک و فرهنگی به سطح روابط متمایز سیاسی و اقتصادی است.

از نگاه بعضی تحلیلگران، سفر مسئولان ایرانی به دمشق ماهیت صرفا سیاسی دارد، اما برخی دیگر، آن را در راستای تقویت روابط اقتصادی قلمداد می‌کنند. دلایل سفر هر چه که باشد، این حقیقت را نمی‌توان انکار کرد که ایران از اولین کشورهایی بوده که در همه زمینه‌ها به حمایت از سوریه پرداخته و همچنان به این حمایت‌ها ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/