شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#سرمایه‌گذاری#قیمت

بورس در موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری

بورس در موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری

تهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برآوردهای انجام شده از وضعیت بازار سرمایه نشان از آن دارد که اکنون بازار در موقعیت مناسبی قرار دارد و قیمت سهام شرکت‌ها بعد از روند نزولی که طی چند وقت گذشته تجربه کرده، معقول و خوب است.

"علی تیموری" امروز در نشست خبری در معرفی نخستین صندوق تضمین چند ضامن کاریزما در بازار سرمایه اظهار کرد: در واحدهای عادی این صندوق‌ها که به‌صورت صدور و ابطالی خریداری می‌شوند، اگر بیش از ۹۰ روز از زمان سرمایه‌گذاری آنها گذشته باشد، اصل سرمایه توسط سهامداران ممتاز  تضمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه واحدهای عادی و ممتاز سقف سود ندارند، اعلام کرد: واحدهای ممتاز برای تضمین اصل سرمایه یک بخش به عنوان کارمزد ثابت و بخش دیگر بر اساس بازدهی که صندوق به دست می‌آورد را از واحدهای عادی می‌گیرد تا اصل سرمایه سهامداران عادی در شرایط بد بازار تضمین شود.

تیموری ادامه داد: برآوردهای انجام شده از وضعیت بازار سرمایه نشان از آن دارد که اکنون بازار در موقعیت مناسبی قرار دارد و قیمت سهام شرکت‌ها بعد از روند نزولی که طی چند وقت گذشته تجربه کرده، معقول و خوب است.

این فعال بازار سهام اظهار داشت: با توجه به وجود چنین شرایطی در بازار می‌توان اعلام کرد که زمان مناسبی در بازار برای پذیره‌نویسی صندوق‌ها فراهم شده است.

تیموری ادامه داد: زمانی که صندوق اهرم در بازار سرمایه پذیره‌نویسی شد، بازار در بدترین شرایط سرمایه‌گذاری قرار داشت و معاملات بورس در حال تجربه بدترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار داشت.

این کارشناس بازار سرمایه به عملکرد مناسب صندوق‌ها در وضعیت فعلی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی که بازار در وضعیت مبهمی قرار دارد و منابع در حال ورود به بازار است، می‌تواند امکان مناسب سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند و از این طریق دیگر سرمایه‌هایشان دچار بحران نمی‌شود.

رفتار هیجانی سهامداران، مشکل فعلی بازار سرمایه

وی رفتار هیجانی سهامداران را یکی از مشکلات فعلی بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: این معضل از سال‌های گذشته بر بازار حاکم بوده است و وجود این ابزارها می‌تواند نقش تصمیم‌گیری منطقی و نیز تعادل‌گری را در بازار ایفا کند.

تیموری متغیرهای فعلی را نشان دهنده ارزندگی بازار دانست و اظهار داشت: ورود کوتاه‌مدت سهامداران به بازار زمینه‌ساز ایجاد هیجان در روند معاملات بازار می‌شود، اما وجود صندوق‌ها در بازار چنین برداشتی را به سهامداران می‌دهد که باید سرمایه‌گذاران نگاه میان‌مدتی را نسبت به این بازار داشته باشند.

نگاه کوتاه‌مدت منجر به ضرر سهامداران می‌شود

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نگاه کوتاه‌مدت منجر به ضرر و زیان سهامداران در بازار می‌شود، گفت: زمانی که منابع در صندوق‌ها تجمیع و توسط  افراد حرفه‌ای مدیریت می‌شوند آسیب کمتری را به سهامداران در مدیریت سرمایه‌هایشان ایجاد می‌کند.

وی معتقد است؛ ماهیت این صندوق‌ها بدین شکل است که ارزش سرمایه در طول زمان و نیز هم‌زمان با نوسانات ایجاد شده حفظ خواهد شد.

تیموری خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که تا زمانی مجموعه‌ها ریسک نکنند، نمی‌توان شاهد شکل گیری ابزارهای جدید در بازار باشیم؛ بنابراین اگر قرار باشد ابزار جدیدی در بازار ایجاد شود باید قادر به پذیرش برخی از ریسک‌های موجود نسبت به این اقدام باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نهادهای مالی باید جسارت به خرج دهند تا از این طریق زمینه ایجاد ابزارهای جدید برای کنترل بازار فراهم شود.

وی با اعتقاد بر اینکه صندوق اهرمی زمانی پذیره‌نویسی شد که وضعیت بازار سرمایه بسیار بدتر از اکنون بود، گفت: صندوق اهرمی دو برابر منابعی که جذب کرده بود در بازار تزریق کرد و در قالب وام در بازار خرید کرد.

تیموری با بیان اینکه روند فعالیت پذیره‌نویسی این صندوق‌ها با عرضه‌های اولیه که از بازار تامین مالی می‌کنند، متفاوت است، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری پول را از بازار خارج نمی‌کنند، بلکه زمینه تجهیز منابع برای خرید سهامدار بازار را فراهم می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همه نهادهای مالی می‌توانند ابزار کنترل ریسک را به سرمایه‌گذاران معرفی کنند که این مساله زمینه‌ساز کنترل هیجان و ریسک در بازار است.

وی ادامه داد: ذهنیت‌های ایجاد شده از بورس سال ۹۹ به‌نوعی بازدارنده است؛ به همین دلیل ما چاره‌ای برای توسعه ابزارها در بازار نداریم و باید ابزاری ارائه داده شود که دیگر سهامداران ترس از سرمایه‌گذاری در بورس نداشته باشند و به نوعی نسبت به این بازار اطمینان خاطر پیدا کنند.

تیموری با اشاره به اینکه بازار سرمایه باید به‌گونه‌ای باشد که یکی از بخش‌های پس‌انداز مردم را به خود اختصاص دهد، افزود: ابزارهای مالی نشان‌دهنده اداره روند بازار هستند، روند بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که سیاست‌های به کار گرفته شده در همه صندوق‌ها یکی نیست و به همین دلیل ما اکنون به دنبال ازبین‌بردن تضاد منافع هستیم.