شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#تهران

حرکت به سمت نظام مالیاتی هوشمند با اجرای سامانه مودیان/ پرداخت مالیات مبتنی به عدالت و منطبق با درآمد واقعی می‌شود

حرکت به سمت نظام مالیاتی هوشمند با اجرای سامانه مودیان/ پرداخت مالیات مبتنی به عدالت و منطبق با درآمد واقعی می‌شود

تهران - ایرنا - رییس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان حرکت به سمت نظام مالیاتی هوشمند است، گفت: در این روش پرداخت مالیات مبتنی به عدالت و منطبق با درآمد واقعی مودیان خواهد شد.

اشکان هراتی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: سامانه مؤدیان با سه زیرسامانه اصلی شامل سامانه جمع‌آوری اطلاعات، سامانه ثبت‌نام و عضویت و سامانه کارپوشه مؤدیان نهایی و آماده‌سازی شده است و بعد از رونمایی، در موعد مقرر برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی از آن بهره‌برداری شود.

وی افزود: با اجرای این قانون کلیه مودیان و صاحبان کسب‌وکار برای فروش کلیه کالاها و خدمات خود، صورت‌حساب الکترونیکی صادر کرده و اطلاعات آن را به سامانه  مودیان ارسال می‌کنند تا مبنای محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده افراد قرار گیرد.

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی نیازمند عزم ملی است

رییس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: انتظارات از سامانه مودیان می‌بایست معقول و در چارچوب زیرساخت‌ها و شرایط موجود باشد، اما در آینده این سیستم در جریان بلوغ خود تکامل پیدا خواهد کرد تا در اجرای کامل قانون پایانه فروشگاهی و مودیان به تمام انتظارات پاسخ داده و به یک دستاورد بزرگ در نظام هوشمند مالیاتی دست یابیم.

 وی با بیان اینکه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی نیازمند عزم ملی مودیان و مردم است، گفت: همه مردم باید پای این کار بیایند و همه خود را مسوول بدانند، چراکه برای ایجاد شفافیت نیازمند دستیابی به اطلاعات مستند و سیستمی هستیم تا با هوشمندسازی نظام مالیاتی، اخذ مالیات مبتنی بر درآمد صاحبان کسب‌وکار بشود.

حرکت به سمت مالیات ستانی نوین و مبتنی بر اطلاعات شفاف/ شناسایی دو میلیون مودی جدید

هراتی تأکید کرد: برای رسیدن به عدالت مالی نیازمند عزم همگانی هستیم تا به یک دستاورد ملی در چهارچوب شفافیت اقتصادی محقق شود. با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم از رویکرد مالیات ستانی سنتی به سمت مالیات ستانی نوین و مبتنی بر اطلاعات شفاف و قابل استناد دست‌یابیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی منجر به شناسایی تعداد مودیان جدید می‌شود، گفت: در ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به ساماندهی کارتخوان‌ها پرداخته شده است که با اجرای این طرح بیش از دو میلیون مودی را شناسایی کرده‌ایم و این گامی در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی و به‌تبع آن برقراری عدالت مالیاتی خواهد بود.

این مقام مسوول ابراز داشت: در بخش مالیات ستانی سنتی هشت فراخوان منتشر کردیم که در همین راستا هفتصد هزار مودی مالیات بر ارزش‌افزوده داشته‌ایم که پیش‌بینی ما این است که با اجرای این قانون تعداد مودیان مالیات بر ارزش‌افزوده به هفت میلیون نفر برسد. ازاین‌رو برای اجرای این قانون باید دقت کنیم و ترتیبات لازم را در نظر بگیریم که اجرای مؤثر داشته باشیم.

سامانه مودیان به اطلاعات شفاف کمک می‌کند/ پرداخت مالیات مبتنی به عدالت و منطبق با درآمد واقعی

این مقام مسوول مالیاتی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه مودیان به اطلاعات شفاف و سیستمی کمک می‌کند، بیان کرد: بدون اطلاعات چاره‌ای جز نظام مالیات ستانی سنتی و مستندات دستی نداشته‌ایم، اما با اجرای کامل این قانون در مرحله بلوغ سامانه ضمن جلوگیری از فرار مالیات به عدالت در دریافت مالیات دست خواهیم یافت.

هراتی گفت: در این روش افرادی که درآمد بیشتری دارند، باید مالیات بیشتری پرداخت کرده و افرادی که درآمد کمتری دارند، مالیات کمتر را می‌پردازند و پرداخت مالیات مبتنی به عدالت‌محوری و منطبق با درآمد واقعی مودیان خواهد شد.

نظام مالیاتی، هوشمند می‌شود

وی با بیان اینکه قانون پایان فروشگاهی سال ۹۸ به تصویب رسید، گفت: فرصت ۱۵ماهه برای اجرای این قانون اعلام شد که متأسفانه با وجود وضعیت و زیرساخت‌ها زمان مناسبی به نظر نمی‌رسید، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رویکرد تیم جدید اقتصادی بر اساس مدل‌های اجرایی و کاهش تصدی‌گری و افزایش تسهیلگری رقم خورد.

 رییس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان حرکت به سمت اجرای قانون در نظام هوشمند مالیاتی شکل می‌گیرد که دستاوردهای خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.