شهر خبر

نبرد عظیم نخودی و سوادکوهی در تونس/ پیروزی برابر محمدنژاد مهمتر از شکست گیلمان

نبرد عظیم نخودی و سوادکوهی در تونس/ پیروزی برابر محمدنژاد مهمتر از شکست گیلمان

تهران- ایرنا- رقابت‌های کشتی رنکینگ‌دار تونس در حالی چند روز دیگر در شهر «ژوهییر سغایر» برگزار خواهد شد که نفرات نهایی اوزان ۵۷ و ۷۹ کیلوگرم تیم ملی ایران در جهانی صربستان در این پیکارها مشخص خواهند شد.

به گزارش ایرنا به نقل از اتحادیه جهانی کشتی، ایستگاه آخر سری رتبه‌بندی اتحادیه جهانی کشتی روزهای ۲۳ تا ۲۶ تیر در قاره آفریقا و به میزبانی تونس برگزار می‌شود. پس از امتیازات کشتی‌گیران در مسابقات قهرمانی قاره‌ای و سه رویداد سری رنکینگ در ترکیه، قزاقستان و ایتالیا، مسابقه ژوحییر سغایر آخرین رویدادی است که کشتی‌گیران می‌توانند از آن امتیازات بسیار مهم را در آستانه پیکارهای قهرمانی جهان کسب کنند.

مسابقات قهرمانی جهان در ماه سپتامبر (۱۹ تا ۲۷ شهریور) برگزار خواهد شد و با برگزاری مسابقات رنکینگ‌دار تونس، برخی مدعیان جهانی می‌توانند با کسب امتیاز، جایگاه خود را در رنکینگ اتحادیه جهانی ارتقا دهند.

یک کشتی‌گیر شاخص و مدافع قهرمانی جهان، توماس گیلمان (آمریکا) است. او برای اولین بار پس از کسب طلای پان آمریکن پای به یک تورنمنت بین‌المللی خواهد گذاشت.

گیلمن که سال گذشته در فینال پیکارهای جهانی علیرضا سرلک را شکست داد، احتمالاً در تونس با همین حریف روبه‌رو خواهد شد. نه تنها سرلاک، بلکه حریف نیمه نهایی گیلمن در نروژ یعنی هورست لیهر (آلمان) نیز به دنبال انتقام شکست برابر گیلمان است. 

البته برای سرلک، شکست دادن گیلمان در تونس به اندازه عبور از از احمد محمدنژاد جوان مهم نخواهد بود. این دو برای حضور در تیم ملی ایران در تونس می‌جنگند.

سرلک دارنده مدال نقره مسابقات جهانی ماه گذشته در فینال وزن ۵۷ کیلوگرم جام تختی در تنکابن مغلوب احمد محمدنژاد جوان شد که باعث شد فدراسیون ایران برای انتخابی دیگر آنان را راهی تونس کند. محمدنژاد برای حضور در ترکیب جهانی ایران احتمالا یک بار دیگر باید مقابل سرلک قرار گیرد و  سپس پیروزی‌های دیگری را برابر کشتی‌گیران بین‌المللی باید کسب کند.

این تنها وزنی نیست که ایران در تلاش است تا تیمش را برای بلگراد نهایی کند. در وزن ۷۹ کیلوگرم، نبردی عظیم در انتظار محمد نخودی دارنده مدال نقره قهرمانی جهان و قهرمان آسیا یعنی علی سوادکوهی است. 

برنده در کشتی رودررو از بین این دو نفر صاحب دوبنده تیم ملی کشتی آزاد ایران در وزن ۷۹ کیلوگرم خواهد شد. اگر آنها با یکدیگر روبه‌رو نشوند، کشتی‌گیر با موقعیت و مقام بهتر ممکن است صاحب پیراهن تیم ملی شود. اما هر دو مبارزه‌های سختی را برابر جورجیوس کوگیومتسیدیس (یونان) قهرمان اروپا، گوراو بالیان (هند) دارنده مدال نقره آسیایی که در فینال آسیا به طرز دردناکی به سوادکوهی باخت خواهند داشت.

مارستلر (آمریکا) پس از قهرمان جهان جردن باروز (آمریکا) نفر دوم برتر آمریکا در وزن ۷۹ کیلوگرم است و کسب مدال طلا در تونس می‌تواند نام او را به عنوان یکی از ستاره‌های برتر این وزن تثبیت کند.

ایران در وزن ۷۴ کیلوگرم یونس امامی را نیز در اختیار دارد اما او پیش از این به همراه رحمان عموزادخلیلی قهرمان آسیا در وزن ۶۵ کیلوگرم، حضورش در تیم ملی را قطعی کرده است. برای تمامی اوزان دیگر، ایران روز یکشنبه در تهران یک مسابقه انتخابی برگزار کرد که مدافعان عنوان قهرمانی جهان یعنی حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع در جهانی صربستان حضور خواهند داشت.

هیچ یک از این سه نفر به تونس سفر نمی‌کنند، اما با این حال، ستاره‌های بزرگی در این مسابقات چهار روزه حضور دارند.

گنو پتریاشویلی از گرجستان در وزن ۱۲۵ کیلوگرم مدعی کسب طلا خواهد بود. قزاقستان یوسف باتیرمورزایف و علیشیر یرگالی را به امید نهایی کردن یک نام برای مسابقات جهانی اعزام می‌کند.

هیدن زیلمر (آمریکا) نیز پس از حضور در تیم جهانی آمریکا مقابل نیکلاس گویازدوسکی (آمریکا) برای اولین بار مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

ایالات متحده یک تیم قدرتمند را به کاپیتانی کایل اسنایدر به رویداد مسابقات رنکینگ‌دار تونس اعزام می‌کند. جردن باروز و کایل داک در این پیکارها حضور نخواهند داشت.

نبرد عظیم نخودی و سوادکوهی در تونس/ پیروزی برابر محمدنژاد مهمتر از شکست گیلمان