شهر خبر

عربستان در حال تنش‌زدایی در رویکرد سیاست خارجی خود است/ جنبه ضد ایرانی سفر بایدن پررنگ نیست

عربستان در حال تنش‌زدایی در رویکرد سیاست خارجی خود است/ جنبه ضد ایرانی سفر بایدن پررنگ نیست

عمادی گفت: به دلیل شناخت آمریکایی‌ها از منطقه غرب آسیا و تمایلات اسرائیل که به آمریکا تحمیل می‌کنند مواضع ضد ایرانی را طرح می‌کنند تا اینکه دولت آمریکا در شرایط کنونی به یک ائتلاف نظامی خیلی جدی بخواهد باور داشته باشد.

سید رضی عمادی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص ابعاد حضور بایدن در اراضی اشغالی و عربستان سعودی گفت: جوبایدن در سفر به منطقه غرب آسیا به اراضی اشغالی و به دیدار محمود عباس و سپس در نشست عربستان سعودی مشارکت خواهد کرد. این سفر به دلیل تاثیرات جنگ اوکراین و روسیه بر نظام جهانی، به خصوص بر قدرت های غربی انجام می‌شود. 

وی در مقایسه سفر چند روز آتی بایدن و سفر ترامپ که در سال 2017 انجام شد، اظهار داشت: ترامپ سال 2017 اولین سفر خارجی خود را به عربستان سعودی انجام دادکه بسیار سفر پر سر و صدایی بود و تبعات بسیار زیادی به همراه داشت؛ از جمله تنش قطر با 4 کشور عربستان ، مصر ، امارات و بحرین بود. در آن برهه  هم بحث ائتلاف نظامی ضد ایران مطرح شد و در آن نشست 37 کشور و بیش از 50 مقام خارجی حضور داشتند. 

رویکرد ضد ایرانی در سفر بایدن مطرح است

عمادی افزود: سفر بایدن در شرایطی انجام می‌شود که قابل مقایسه با سال 2017 نیست. شمار کشورهایی که در نشست عربستان شرکت خواهند کرد حتی به ده کشور هم نمی‌رسد در حالیکه درگذشته 37 کشور شرکت کرده بودند. همانطور که در سفر ترامپ محوریت ضد ایرانی داشت این انتظار می‌رود که رویکرد ضد ایرانی در سفر بایدن هم طرح شود. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به بحران انرژی حاصل شده از جنگ اوکراین در غرب توضیح داد: در سفر بایدن برجسته‌ترین موضوع تامین انرژی است؛ بایدن نه به دلیل اینکه اهمیت زیادی برای عربستان سعودی قائل است بلکه به دلیل تاثیراتی که جنگ اوکراین داشته است به منطقه سفر می‌کند  و با مقامات سعودی از جمله محمد بن سلمان دیدار کند.

وی اضافه کرد: اگرچه در این سفر جنبه ضد ایرانی مطرح است اما آن را پررنگ نمی‌بینم ممکن است که در این سفر در مورد ائتلاف نظامی صحبت شود اما این به دلیل شناخت آمریکایی‌ها از منطقه غرب آسیا و تمایلات اسرائیل که به آمریکا تحمیل می‌کنند مواضع ضد ایرانی را طرح می‌کنند تا اینکه دولت آمریکا در شرایط کنونی به یک ائتلاف نظامی خیلی جدی بخواهد باور داشته باشد.

شاهد تغییر در رویکرد منطقه‌ای عربستان سعودی هستیم

عمادی در خصوص مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران پنج دور مذاکره کردند و در حال احیای روابط هستند؛ ما شاهد یک تغییر در رویکرد منطقه‌ای عربستان سعودی هستیم در واقع عربستان سعودی در حال تنش زدایی در سیاست خارجی خود است و این شامل جمهوری اسلامی ایران هم می‌شود.

وی افزود: یکسال است که ادبیات مقامات عربستانی با سال‌های گذشته تغییر کرده و محترمانه‌تر و دیپلماتیک‌تر شده است و از ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای مهم یاد می‌کنند؛ به نظر می‌رسد برای عربستان هم در این برهه از زمان چندان موضوع ائتلاف نظامی برایش اهمیت ندارد، چرا که می‌توانست شمار بیشتری از کشورها را به منطقه دعوت کند. 

عمادی در ادامه دولت عربستان سعودی را نیازمند به ایالات متحده در این برهه خواند و خاطرنشان کرد: محمد بن سلمان در چند اخیر سال تحت فشار نظام جهانی قرار داشته و گرفتار انزوای سیاسی شده بود. بن سلمان که در سال اول تعداد زیادی سفر خارجی انجام داد و به آمریکا و کشورهای اروپایی رفت، حدود سه سال است که سفر خارجی ندارد و تنها سفرش به کشورهای منطقه وابسته به عربستان سعودی است.

سفر بایدن به عربستان، بن سلمان را از فشار دیپلماتیک خارج می‌کند

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اهمیت این سفر برای عربستان سعودی اظهار داشت: با نشست دو جانبه میان بایدن و بن سلمان، ایالات متحده او را کاملا به رسمیت می‌شناسد و بن سلمان از فشار دیپلماتیک خارج می‌شود؛ به لحاظ ملی عربستان به دلیل جنگ یمن که نقض فاحش حقوق بشر است فشار زیادی از طرف افکار عمومی بر آمریکا وارد است که سلاح به عربستان سعودی نفروشند. 

وی در پایان گفت: این سفر تاثیری در روند مذاکرات ایران و عربستان برای کاهش تنش نخواهد داشت و دو کشور به سمت کاهش تنش و احیای روابط حرکت خواهند کرد.

انتهای پیام