شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واشنگتن

سفر نماینده آمریکایی به منطقه بعد از نفوذ پهپادی حزب‌الله در میدان کاریش/ واشنگتن و تل‌آویو تسلیم خواسته‌های لبنان می‌شوند؟

سفر نماینده آمریکایی به منطقه بعد از نفوذ پهپادی حزب‌الله در میدان کاریش/ واشنگتن و تل‌آویو تسلیم خواسته‌های لبنان می‌شوند؟

بعد از عملیات پهپادی حزب‌الله در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی، تل‌آویو و واشنگتن در تلاش هستند تا از خلال ایجاد فضای مثبت در پرونده مناقشه مرزی با لبنان، به یک توافق در این زمینه برسند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بعد از نفوذ پهپادی حزب الله به میدان کاریش در منطقه دریایی مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی، پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی همچنان در جریان است. منابع آگاه از روند این پرونده به روزنامه الاخبار گزارش دادند که رژیم صهیونیستی در حال بررسی امکان طرح شکایت علیه لبنان به شورای امنیت در واکنش به پرواز پهپادهای حزب الله بر فراز میدان کاریش بود اما به درخواست آمریکا از این شکایت صرف نظر کرد.

در همین چارچوب «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت نیز «نجیب میقاتی» نخست وزیر مامور به تشکیل دولت لبنان را تحت فشار قرار داد تا علیه اقدام حزب الله در فرستادن پهپادهای خود به میدان کاریش موضع‌گیری کند. سفیر آمریکا همچنین مقامات لبنانی را تحت فشار قرار داده تا از هرگونه اقدامی که می‌تواند بر سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده به منطقه تاثیر منفی داشته باشد خودداری کنند؛ سفری که گفته می‌شود «آموس هوکستاین» واسط آمریکایی در پرونده تعیین مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی نیز در آن حضور خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، قرار است واسط آمریکایی به عنوان یکی از اعضای هیئت این کشور که جو بایدن را در سفر به منطقه همراهی می‌کند، با مقامات اسرائیلی از جمله وزیر انرژی این رژیم و تیم مذاکره کننده اسرائیل در پرونده ترسیم مرزهای دریایی با لبنان گفتگو کند.

منابع آگاه از روند پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی گزارش دادند، آمریکایی‌ها سیاستمداران لبنانی را تحت فشار قرار داده‌اند تا فضای مثبتی جهت رسیدن به یک راه حل سریع در این پرونده ایجاد کنند.

روز گذشته شبکه المنار گزارش داد که هنوز هیچ اتفاق رسمی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی رخ نداده است؛ به جز اینکه اطلاعات نشان می‌دهد قطر با هماهنگی دولت آمریکا در تلاش برای پیشبرد مذاکرات غیر مستقیم رژیم صهیونیستی و لبنان در این پرونده است.

شبکه المنار به نقل از منابع بلندپایه مرتبط با پرونده تعیین مرزهای دریایی اعلام کرد، طرف اسرائیلی از طریق آمریکایی‌ها به لبنان اطلاع داده که از ابتدای سپتامبر آینده شروع به استخراج گاز خواهد کرد. بنابراین لبنانی‌ها از توطئه‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه نگران هستند. به همین دلیل مقامات لبنانی به سفیر آمریکا در خصوص رفتار خصمانه اسرائیل هشدار داده و اعلام کردند که این رژیم قصد دارد قبل از توافق در پرونده ترسیم مرزها اقدام به اکتشاف و استخراج انرژی در منطقه مورد مناقشه کند و در واقع اسرائیل در حال خریدن زمان است.

در این بین رسانه‌های صهیونیستی که همچنان به تحلیل و ارزیابی‌های خود درباره نفوذ پهپادی حزب‌الله به میدان کاریش ادامه می‌دهند اعلام کردند که باید در پرونده تعیین مرزها اسرائیل علیه لبنان شکایت و میانجیگری آمریکا در این زمینه را متوقف کرده و برای اکتشاف انرژی آماده شود؛ چرا که هرگونه تسلیم شدن در برابر خواسته‌های لبنان منجر به باج‌گیری بیشتر این کشور خواهد شد.

اما بعد از عقب نشینی رژیم صهیونیستی و آمریکا از مواضع خود در پرونده مناقشه مرزی با لبنان، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت تاکید کرد که همه بحران‌ها با زور حل نمی‌شوند، زیرا راهکارهای دیپلماتیکی هستند که به عنوان رویکرد ترجیحی در حل بحران‌ها و درگیری‌ها در جهان جایگاه بالایی دارند و در بسیاری از موارد مشخص شده که دیپلماسی موفق تر از رویکرد نظامی عمل می‌کند و پرونده مناقشه مرزی با لبنان جزء همین موارد است.

یدیعوت آحارانوت افزود، این پیشنهاد که کل میدان کاریش متعلق به اسرائیل و کل میدان قانا متعلق به لبنان باشد ، راه حل معقولی است و اسرائیل می‌تواند سهم خود را در میدان قانا واگذار کند؛ چراکه حل اختلاف در این پرونده بهتر از ادامه خطرات آن است.

این رسانه اسرائیلی در ادامه گزارش خود تصریح کرد، پاسخ مثبت به پیشنهاد لبنان در خصوص مالکیت این کشور در میدان قانا و مالکیت اسرائیل در میدان کاریش، به آموس هوکستاین، نماینده آمریکایی اجازه می‌دهد تا ماموریت خود را در این پرونده با موفقیت به پایان برساند و از طرف دیگر چنین اقدامی موجب افزایش نفوذ آمریکا در لبنان خواهد شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بعد از نفوذ پهپادی حزب‌الله به منطقه مورد مناقشه با فلسطین اشغالی، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در تکاپو برای ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم در پرونده مناقشه مرزی با لبنان هستند و مجبور شده‌اند از برخی شروط و خواسته‌های خود در این زمینه عقب‌نشینی کنند.

از طرف دیگر منابع آگاه فاش کردند که آمریکایی‌ها پیام جدیدی به مقامات لبنانی رسانده‌اند مبنی بر اینکه ایالات متحده تلاش می‌کند تل‌آویو را متقاعد کند که میدان قانا بخشی از سهم لبنان است، این در حالی است که پیش از این صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها تأکید می‌کردند علاوه بر اینکه میدان کاریش باید در مالکیت اسرائیل باشد این رژیم در میدان قانا نیز سهمی دارد.

در این زمینه شبکه کان رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که فعالیت‌های حزب‌الله و ترس از تشدید تنش‌ها می‌تواند موجب احیای مذاکرات برای رسیدن به یک توافق سریع در پرونده ترسیم مرزها شود.

انتهای پیام/