شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#ترکیه#رئیس جمهور#بن سلمان

در تماس تلفنی؛

اردوغان و ولیعهد سعودی رایزنی کردند

اردوغان و ولیعهد سعودی رایزنی کردند

خبرگزاری رسمی عربستان از گفتگوی تلفنی محمد بن سلمان ولیعهد این کشور با رئیس جمهور ترکیه پیرامون روابط دوجانبه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به صورت تلفنی رایزنی کردند.

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که ولیعهد این کشور تماس تلفنی را از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دریافت کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور ترکیه و ولیعهد عربستان سعودی در این گفتگوی تلفنی عید قربان را به یکدیگر تبریک گفتند.

اردوغان و بن سلمان همچنین پیرامون روابط دوجانبه بین ریاض-آنکارا و راهکارهای تقویت آن رایزنی کردند.

لازم به ذکر است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اردیبهشت ماه گذشته در رأس هیئتی عالی‌رتبه به مدت دو روز به عربستان سفر کرد و در جریان آن با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کرد. این سفر درحالی انجام شد که از سال ۲۰۱۷ میلادی اردوغان به عربستان سفر نکرده بود و از سویی قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی موجب شده بود تا روابط این دو کشور دچار تنش شود.

سفر اردوغان سبب آب شدن یخ روابط میان دو طرف شد و پس از این سفر بود که اعلام شد هواپیمایی عربستان پروازهای خود به استانبول را که از مارس ۲۰۲۰ متوقف کرده بود از سر می‌گیرد و دو پرواز از جده و ریاض به استانبول و از روز یازده ماه مه نیز پروازهای خود از مدینه منوره به استانبول را برقرار می‌کند.

اردوغان چندی پیش با مختومه اعلام کردن پرونده قتل خاشقجی و سرپوش گذاشتن بر اسنادی که دال بر لزوم پیگیری پرونده و احتمال مجازات ولیعهد عربستان است، به تنش در روابط ریاض و آنکارا پایان داد، به همین دلیل گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد توقف روند قضائی پیگیری قتل خاشقجی، عامل اصلی سفر اردوغان به ریاض بوده است. این روزنامه‌نگار در داخل ساختمان سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول به طرز فجیعی کشته شد.