شهر خبر

افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟ | بازنشستگان منتظر افزایش حقوق باشند؟

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از ادامه پیگیری‌ها برای افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان خبر داد و گفت: بعد از ورود هیات تطبیق مقررات مجلس، تصمیم گیری در این خصوص به رئیس مجلس واگذار شد و در حال حاضر از دفتر رئیس جمهور نیز پیگیر ماجرا هستند.

افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟ | بازنشستگان منتظر افزایش حقوق باشند؟

به گزارش سلام نو، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از ادامه پیگیری‌ها برای حل مشکل افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان خبر داد.

وی با یادآوری اینکه بعد از ورود هیات تطبیق مقررات مجلس به ماجرا و اعلام نظر این هیات مبنی بر محق بودن اعتراض بازنشستگان، موضوع برای ابلاغ رسمی به دولت در اختیار رئیس مجلس قرار دارد، گفت: هر زمان که این مصوبه تغییر کند، سازمان آمادگی دارد تا با صدور احکام جدید بازنشستگی، حقوق بازنشستگان را به نرخ جدید افزایش دهد و مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته را نیز پرداخت کند.

باگذشت چهار ماه از شروع سال ۱۴۰۱، وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اجتماعی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، از آخرین باری که هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی به مصوبه هیات دولت در خصوص افزایش ۱۰ درصدی مستمری بازنشستگان سایر سطوح ایراد گرفت، نزدیک به سه هفته می‌گذرد و هنوز معلوم نیست که اصلاح این مصوبه در دستورکار هیات دولت قرار دارد یا نه؟

در همین رابطه میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: پیگیری‌ها برای حل مشکل به وجود آمده ادامه دارد، به صورت مشخص از دفتر رئیس جمهور جویای مسئله هستند. بنابراین جای نگرانی برای بازنشستگان وجود ندارد.

وی یادآور شد: هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در چارچوب اختیارات و وظایف قانونی و به استناد مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، برای سال ۱۴۰۱ مصوبه افزایش دستمزدهای شورای عالی کار را مبنای افزایش حقوق کارگران بازنشسته قرار داد و بر همین اساس لایحه پیشنهادی خود را به دولت ارسال کرد.

وی ادامه داد: در مقابل نیز هیات دولت در چارچوب وظایف قانونی که برای خود متصور است، عمل کرد و بخشی از پیشنهاد افزایش مستمری کارگران بازنشسته را پذیرفت، به صورت مشخص در این رابطه افزایش مستمری حداقل بگیران طبق پیشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت و بالغ بر ۵۷ درصد زیاد شد اما در مورد بازنشستگان سایر سطوح، دولت طور دیگری عمل کرد و به جای افزایش ۳۸ درصدی، سقف ۱۰ درصدی افزایش را اعمال کرد.

موسوی افزود: سازمان تامین اجتماعی از نظر قانونی ناگزیر به تبعیت از مصوبه هیات دولت بود و بنابراین با وجود آمادگی سازمان برای اعمال افزایش ۳۸ درصدی مستمری‌های غیر حداقل بگیر، حقوق این گروه از بازنشستگان ۱۰ درصد زیاد شد.

آخرین بار که مجتبی توانگر، عضو هیات تطبیق مقررات مجلس گفت که با نظر این هیات، مصوبه هیات دولت در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان ایراد دارد و باید اصلاح شود، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت اعلام کرد: صرف گفته‌های اعضای این هیات، جنبه اظهارنظر شخصی دارد، این هیات بازوی مشورتی رئیس مجلس است و تنها زمانی که رئیس مجلس این موضوع را به دولت ابلاغ کند، جنبه رسمی خواهد داشت.

این اتفاق در اواخر ماه گذشته و مقارن با ایام استعفای حجت‌الله عبدالملکی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتاد، از آن زمان تاکنون نه مجلس و نه دولت دیگر در این مورد صحبتی نکرده‌اند.

صحبت‌های میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بیانگر این واقعیت است که با وجود سکوت مشترک دولت و مجلس، پرونده افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتمای حتی در آستانه واریز مستمری تیرماه همچنان مفتوح است./ تجارت نیوز