به گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی از خدمات ولیعهد عربستان در کمک به برقراری روابط این رژیم با کشورهای عربی تشکر کرد.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در تویتر نوشت: از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به خاطر کمک به امضای توافق تاریخی "ابراهیم" با چهار کشور تشکر می کنم.

وی افزود: اگر بار دیگر نخست وزیر اسرائیل شوم تصمیم دارم توافق صلح کامل با عربستان و دیگر کشورهای عربی را نیز امضا کنم.

اسرائیل و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک آشکار ندارند، اما در سال‌های گذشته مذاکره‌های‌ محرمانه متعددی در مسائل دیپلماتیک، امنیتی، و اقتصادی داشته‌اند.

«پیمان ابراهیم» (عادی سازی) که دو سال پیش امضا شد و به موجب آن روابط اسرائیل با چهار کشور عربی دیگر (امارات متحده عربی، بحرین، سودان، و مراکش) عادی شد، به تسهیل روابط کمک کرد؛ به ویژه که بحرین بسیار به عربستان سعودی نزدیک است.

باور عمومی این است که بدون توافق و تلاش ریاض، بحرین و سه کشور دگیروارد «توافق ابراهیم» نمی‌شدند. پروازهای مستقیم از اسرائیل به بحرین و امارات هم بدون استفاده از حریم هوایی عربستان سعودی ممکن نیست.

کوشنر داماد ترامپ که روابط نزدیکی با اسرائیل و سعودی دارد، از چهره‌های اصلی‌ بود که «پیمان ابراهیم» را رقم زد. او چند ماه پیش شرکت «افینیتی پارتنرز» را تاسیس کرد و سه میلیارد دلار جذب سرمایه داشت که بخش چشمگیری از این مبلغ از سوی سعودی‌ها تامین شده است.

یک روزنامه عبری زبان خردادماه فاش کرد که ده ها چهره حوزه فناوری و اقتصادی رژیم صهیونیستی با گذرنامه اسرائیل و روادید ویژه به عرستان سعودی رفت و آمد دارند و به دنبال جذب سرمایه سعودی ها برای شرکت های اسرائیلی هستند.

این خبر را روزنامه اقتصادی «گلوبز» در گزارشی به زبان عبری اعلام کرد.

بر پایه این گزارش، ده ها چهره اقتصادی و فناوری اسرائیل با گذرنامه اسرائیلی و روادید ویژه به عربستان سعودی رفت و آمد می کنند؛  سعودی‌ها به محصولات فناوری پزشکی و سلامت اسرائیل علاقه دارند و خواهان افزایش روابط در این زمینه‌اند.

روزنامه اقتصادی گلوبز اعلام کرد که این افراد با گذرنامه‌های اسرائیلی و در پی دریافت روادید ویژه، به این کشور رفته‌اند. قصد آن‌ها شرکت در مذاکرات پیشرفته راجع به سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اسرائیلی بوده است.  

تاکنون چندین توافق در اروپا و سایر نقاط بین چهره‌های سعودی و اسرائیلی امضا شده است؛ از جمله یک توافق چند میلیون دلاری در عرصه فناوری کشاورزی و توافق دیگری در زمینه آب. مقام‌های عربستان سعودی از نزدیک این توافق‌ها را دنبال می‌کنند.  

از سوی دیگر، به گزارش روزنامه «اسرائیل هیوم»، شماری از مقام‌های ارشد امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل نیز در سال‌های گذشته از عربستان سعودی دیدن کرده‌اند؛ از جمله «بنی گانتز»، وزیر دفاع کنونی، در زمانی که رئیس ستاد ارتش بود.

به گزارش این روزنامه، «تامیر پاردو»، رئیس سابق موساد، و «یوسی کوهن» و «مئیر بن شابات»، روسای سابق شورای امنیت ملی [رژیم صهیونیستی]، نیز به عربستان سعودی سفر کرده‌اند.

این دیدارها معمولا محرمانه بوده‌ و دو طرف آن‌ را تایید نکرده‌اند؛ هرچند، سفر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌ وزیر وقت اسرائیل به عربستان سعودی در نوامبر ۲۰۲۰ برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور، ‌ توجه گسترده رسانه‌ها را جلب کرد.

کوهن که در آن هنگام رئیس موساد بود، نیز در این سفر حاضر بود.

به گفته تلویزیون «کان» اسرائیل، این سفر با هواپیمای خصوصی «اهود آنگل»، چهره اقتصادی اسرائیلی، انجام شد؛ همان هواپیمایی که نتانیاهو با آن در سال ۲۰۱۹ از عمان نیز بازدید کرد و با سلطان این کشور دیدار کرد.