آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز همدردی با مردم سریلانکا و محکوم کردن اقدامات خشونت آمیز ، از همه طرف ها خواست برای یافتن راه حل های پایدار برای بحران اقتصادی، گفتگو کنند.

دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای افزود که همچنان تحولات سریلانکا را از نزدیک دنبال می‌کند.

گوترش با ابراز همدردی با مردم سریلانکا، از همه طرف‌ها خواست برای اطمینان از انتقال و تشکیل آرام دولت و یافتن راه حل های پایدار برای بحران اقتصادی، گفتگو کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین تمام اقدامات خشونت‌آمیز را محکوم  و خواهان پاسخگو شدن افرادی شد که دست به اعمال خشونت آمیز می زنند.

گوترش بر اهمیت بالای حفظ صلح تاکید کرد و گفت: سازمان ملل آماده حمایت از سریلانکا و مردم آن است.

سریلانکا، کشوری با ۲۲ میلیون جمعیت، در چنگال یک آشفتگی اقتصادی بی‌سابقه است که بدترین وضعیت در هفت دهه اخیر است و میلیون‌ها نفر را برای خرید غذا، دارو، سوخت و سایر اقلام ضروری دچار مشکل کرده است.

ده‌ها هزار نفر در ماه‌های اخیر به خیابان‌ها ریخته‌اند و خواهان استعفای رهبران کشور به اتهام سوءمدیریت اقتصادی شده‌اند.

مدارس به حالت تعلیق درآمده و سوخت به خدمات ضروری محدود شده است. بیماران به دلیل کمبود سوخت و افزایش قیمت مواد غذایی قادر به تردد به بیمارستان ها نیستند.

بر اساس گزارش‌ها، تعداد قطارها کاهش یافته است و مسافران را مجبور می‌کند تا در کوپه‌ها فشرده شوند و حتی در هنگام رفت و آمد به محل کار، به‌طور نامطمئن بالای آن بنشینند.

در چندین شهر بزرگ، از جمله کلمبو، صدها نفر مجبور می‌شوند ساعت‌ها برای خرید سوخت در صف بایستند و گاهی با پلیس و ارتش در حالی که منتظر هستند درگیر می‌شوند.

سریلانکا با بحران شدید اقتصادی، سیاسی و بدهی های خارجی هنگفت روبرو است.

در پی اعتراض های مردم خشمگین و هجوم اخیر معترضان به اقامتگاه رئیس جمهوری سریلانکا، دفتر نخست وزیری این کشور بطور رسمی تایید کرد که گوتابایا راجاپاکسا از سمت ریاست جمهوری استعفا خواهد کرد.

دفتر نخست‌وزیر سریلانکا اعلام کرد که گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهوری سریلانکا پس از یورش ده‌ها هزار معترض به اقامتگاه‌های رسمی رییس جمهوری و نخست وزیر، استعفا می‌دهد.

جمعیت معترض می گویند تا زمانی که هم نخست وزیر و هم رئیس جمهوری پست خود را ترک نکنند، آنجا را ترک نخواهند کرد.

رئیس مجلس پیشتر گفته بود که رئیس جمهور در ۱۳ ژوئیه(۲۲ تیر ماه جاری) استعفا می دهد.