شهر خبر

مهدی تاج:

سومین جام جهانی با کی‌روش؟ امیدوارم / نایب رئیس AFC هستم و اگر نبودم فدراسیون فوتبال تعلیق شده بود! / ۲۳ میلیون دلار پول بلوکه شده در فیفا داریم

رئیس سابق فدراسیون فوتبال از اقدامات خود برای جلوگیری از تعلیق این فدراسیون گفت.

سومین جام جهانی با کی‌روش؟ امیدوارم / نایب رئیس AFC هستم و اگر نبودم فدراسیون فوتبال تعلیق شده بود! / ۲۳ میلیون دلار پول بلوکه شده در فیفا داریم

مهدی تاج بعد از ثبت‌نام در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دوستانی از اعضای مجمع پیشنهاد دادند که در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنم و امیدوارم بتوانیم حرکت مثبتی در حوزه فوتبال رقم بزنیم.

وی در واکنش به اینکه گفته می‌شد نمی‌تواند در سه دوره متوالی انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کند و همین موضوع، مانع قانونی بودن حضورش در فدراسیون خواهد بود، خاطرنشان کرد: سه دوره حضور متوالی ثبت‌نام کنید!؟ این قانون یک سال پیش تصویب شده و قانون، عطف به ماسبق نمی‌شود. ما مطیع قانون هستیم و اگر نشود که به ‌صورت قانونی در انتخابات شرکت کنم، اصراری ندارم که کار بی‌قانون انجام بدهم.

نامزد ریاست فدراسیون فوتبال درباره نواب رئیس پیشنهادی خود بیان داشت: مهدی محمد نبی تجربیات بسیار خوبی دارد و ۱۶ سال در فدراسیون حاضر بود. نبی به‌صورت کامل بر سیستم فوتبال و مسائل بین‌المللی تسلط دارد. دوره قبلی ما هم بسیار خوب بود و تیم ملی در هر ۲ دوره به جام جهانی صعود کرد. در دوره گذشته ۱۰ تا ۱۲ بازی تدارکاتی داشتیم که کادر تیم ملی از آن راضی بود.

وی درباره علت حضورش گفت: بحث‌هایی مطرح شد که نمی‌شود به‌صورت کامل به آن پرداخت. شرایط به گونه‌ای است هر رئیسی که بیاید، موضوعات مهم روی میز دارد. یکی اساسنامه و یکی ورود زنان به ورزشگاه‌ها. نایب رئیس AFC هستم و اینفانتینو و شیخ سلمان مدتی در مورد ورود زنان به فدراسیون نامه نوشته‌اند که بدون پاسخ مانده است. احساس برخی بر این بود که اگر به این نامه‌ها پاسخ ندهیم، دردسرهایی برای ما ایجاد می‌کنند. نمی‌خواهم از واژه تعلیق استفاده کنم، اما ورود زنان درخواست فیفا و AFC است. اگر می‌خواهیم بپذیریم که با قوانین این ۲ نهاد اداره می‌شویم، باید این ضوابط را رعایت کنیم و به سمت حضور زنان در بازی‌های ملی برویم.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با اشاره به ورود زنان به ورزشگاه‌ها تصریح کرد: در دوره‌ای که بودیم، دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا (پرسپولیس - کاشیما آنتلرز) و نیز دیدار تیم ملی ایران با کامبوج با حضور تماشاگران برگزار شد و هیچ اتفاقی رخ نداد. برای مسابقات لیگ هم باید زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم.

وی درباره پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال در فیفا اذعان داشت: زمان ما ۹ میلیون دلار پول بلوکه در فیفا داشتیم که این عدد به ۲۲، ۲۳ میلیون دلار رسیده است. مبالغی هم در AFC وجود دارد که باید آن را هم دنبال کنیم.

تاج درباره جو اردوی تیم ملی ایران و دودستگی میان بازیکنان گفت: ما تجربه ۲ دوره صعود به جام جهانی را داریم که هر ۲ در زمان کی‌روش بوده است و آن شرایط را برای تیم ملی خوب می‌دانستیم. این فضای داخل تیم ملی مورد پسند ما نیست و نادر است. فکر می‌کنم این فضا را که بازیکنان تیم ملی درباره سرمربی اظهارنظر کنند، در هیچ دوره‌ای نداشتیم. ما اجازه نمی‌دادیم کسی درباره سرمربی صحبت کند؛ البته از بیرون چنین کارهایی می‌کردند و ما مقاومت هفت یا هشت ساله‌ای روی کی‌روش داشتیم. با این حال بازیکنان اظهارنظر نمی‌کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است سومین جام جهانی با حضور او و کارلوس کی‌روش را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم. باید جلو برویم و ببینیم چه شرایطی پیش می‌آید. ما قوانین و توصیه‌های داخلی داریم که اینها باید مدنظر هر رئیس فدراسیونی باشد.

تاج همچنین توضیح داد: زمان مسئولیتم قرارداد ۲۰ ساله‌ای با قطر بستیم و الان هم اگر اردویی در آن‌جا برگزار می‌شود به خاطر همان قرارداد است.

وی درباره حواشی قرارداد ویلموتس تصریح کرد: پرونده ویلموتس نکاتی شفاف دارد که قابل ذکر است. آن چه باعث شده ما سکوت کنیم به معنی این نیست که مدارک و مستندات کافی درباره این موضوع نداشته باشیم. صبر کرده بودیم که رای دادگاه CAS بیاید و وکلای ویلموتس استفاده نکنند. من نایب‌ رییس AFC هستم و آن‌جا انتظاراتی دارند. اگر کارهای من نبود سر داستان مشهد و برخی مسائل دیگر تا به حال تعلیق شده بودیم. در هیئت رئیسه صحبت کردم و اعتقادم این بود کسانی که در مشهد این ماجرا را رقم زدند، دولت، رییس مجلس و قوه ‌قضاییه بیانیه دادند و گفتند با خاطیان باید برخورد شود. به اینفانتینو گفتم وقتی دولت، وزیر را مامور می‌کند که با خاطیان مشهد برخورد شود یعنی دولت موافق اتفاقات مشهد نیست پس از اگر تعلیق کنید به سود بی‌انضباط‌هاست. اینفانیتو و شیخ سلمان این منطق را پذیرفتند. من درباره نایب‌رییسی‌ام در AFC تا به حال صحبت نکرده بودم. آن‌جا باید قانون را رعایت کنید اما گاهی می‌شود کمک کرد.

تاج در پایان درباره این که آیا حکمی داده است که میرشاد ماجدی در انتخابات نباشد هم گفت: من که کاره‌ای نیستم.