شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#دولت#مهاجرت

وزیر مهاجرت لبنان:

نیازی به باقی ماندن آوارگان در لبنان نیست

نیازی به باقی ماندن آوارگان در لبنان نیست

وزیر مهاجرت دولت پیشبرد امور لبنان گفت: ما و دولت سوریه معتقدیم که امنیت برقرار است و نیازی به باقی ماندن آوارگان در لبنان نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، عصام شرف الدین، وزیر مهاجرت دولت پیشبرد امور لبنان گفت: کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل با بازگشت آوارگان سوری به کشورشان مخالفت اولیه خود را اعلام کرده است. میان لبنان و سوریه توافق دوجانبه‌ای وجود دارد و اگر مورد موافقت کمیساریا قرار بگیرد، برای دو طرف سودمند خواهد بود، ما مشغول رایزنی هستیم.

وی گفت: ما بر سر تشکیل کمیته لبنان-سوریه برای هماهنگی نوع رابطه و روشن شدن وضعیت پناهندگان توافق کرده‌ایم و از کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل درخواست کردیم تا کمک‌های مالی و خدماتی به این افراد در اراضی سوریه ارائه دهد اما «آیاکی ایتو»، نماینده دفتر کمیساریا در لبنان با آن مخالفت کرد.

وزیر مهاجرت دولت پیشبرد امور در لبنان تاکید کرد: کمیساریا فعلا خواهان باقی ماندن آوارگان و پناهندگان سوری در لبنان است و اعلام می‌کند که این تصمیم موقتی و تا زمان برقراری امنیت در سوریه است. ما و دولت سوریه معتقدیم که امنیت برقرار است و نیازی به باقی ماندن آوارگان در لبنان نیست.

وی گفت: کمیساریای امور حقوق پناهندگان اعلام کرده باید میان آوارگان و پناهندگان سیاسی که به لبنان پناه آورده‌اند، تفاوت قائل شد. پناهنده سیاسی حقوقی دارد که باید کمیساریا به لبنان کمک کند تا این افراد به کشوری ثالث بروند. ۹ هزار درخواست مهاجرت وجود دارد که ۵ هزار پناهنده سیاسی مهاجرت کرده ۴ هزار نفر نیز در حال پیگیری وضعیت خود هستند.

گفتنی است که پیش از این هم عصام شرف الدین در دیدار با میشل عون رییس جمهوری لبنان گفته بود: ما کاملا مخالف این هستیم که آوارگان سوری پس از اینکه جنگ پایان یافته و سوریه امن شده است، به کشورشان بازنگردند. دولت سوریه درخصوص موضوع آوارگان دست یاری خود را به سوی ما دراز کرده است.

شرف الدین همچنین از تشکیل یک کمیته سه جانبه متشکل از دولت سوریه، کمیساریای عالی امور پناهندگان و دولت لبنان و نیز یک کمیته چهارجانبه شامل لبنان، عراق، اردن و ترکیه برای تحقق بازگشت آوارگان سوری به کشورشان خبر داده بود.

نجیب میقاتی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز ۲۰ ژوئن از جامعه جهانی خواست که برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان به لبنان کمک کنند.

وی غرب را تهدید کرد که لبنان سیاست‌هایی را در قبال موضوع آوارگان اتخاذ خواهد کرد که خوشایند آنها نباشد.