شهر خبر

در پی ممنوعیت فعالیت تجاری روسیه با منطقه کالینینگراد؛

پوتین و لوکاشنکو پاسخ مشترک به اقدامات لیتوانی را بررسی کردند

پوتین و لوکاشنکو پاسخ مشترک به اقدامات لیتوانی را بررسی کردند

کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که در گفتگوی روسای جمهور روسیه و بلاروس، اتخاذ گام های مشترک برای مقابله با اقدامات لیتوانی در خصوص منطقه کالینینگراد مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که موضوع اقدامات محدودکننده و ضد روسی لیتوانی در خصوص تجارت با منطقه کالینینگراد در گفتگوی روسای جمهور روسیه و بلاروس بررسی شد.

کاخ کرملین روز دوشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «الکساندر لوکاشنکو» همتای بلاروسی وی، در جریان یک گفتگوی تلفنی، گام‌های مشترک احتمالی در واکنش به محدودیت‌های لیتوانی در ترانزیت کالا به منطقه کالینینگراد را مورد بحث و رایزنی قرار دادند.

کرملین تاکید کرد که روسای جمهور دو کشور در این گفتگوی تلفنی درباره همکاری‌های اقتصادی دوجانبه نیز گفتگو کردند.

در بیانیه کرملین آمده است: این گفتگو متمرکز بر شرایط پیرامون محدودیت های غیرقانونی اعمال شده از سوی لیتوانی در خصوص ترانزیت کالا به منطقه کالینینگراد بود. برخی از اقدامات مشترک احتمالی ( روسیه و بلاروس) در این باره مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کاخ ریاست جمهوری روسیه در بیانیه خود می افزاید: علاوه بر این، دو طرف بر نیت مشترک خود جهت تقویت روابط، مشارکت و اتحاد روسیه و بلاروس تأکید کردند.

سخنگوی گمرک لیتوانی اعلام کرد که این کشور امروز دوشنبه بر اساس تحریم‌های اتحادیه اروپا که پیشتر اعلام شده بود، محدودیت‌های تجارت از طریق خاک خود را به منطقه «کالینینگراد» روسیه گسترش داد.

منطقه کالینینگراد در حاشیه دریای بالتیک و بین لیتوانی و لهستان قرار دارد و به طور گسترده از اتصال ریلی به روسیه از طریق لیتوانی استفاده می‌کند.