شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کشورهای عربی#ترکیه

پرونده«گام های لرزانِ جو»/۸؛

بعید است که کشورهای عربی با «تل آویو» علیه ایران همکاری کنند

بعید است که کشورهای عربی با «تل آویو» علیه ایران همکاری کنند

عضو ارشد حزب جمهوری خلق ترکیه با اشاره به تلاش رژیم تل آویو برای ایجاد سیستم ضدهوایی مشترک منطقه ای علیه ایران، گفت: بعید است کشورهای عربی با تل آویو علیه ایران همکاری کنند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- زهرا میرظفرجویان: پیش از سفر جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده به منطقه غرب آسیا، گزارش‌های زیادی مبنی بر اینکه تعدادی از کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در بحبوحه فضای متشنج منطقه، تعاملات و تماس های دیپلماتیک خود را افزایش داده اند، منتشر شده است.

رسانه های غربی و رژیم صهیونیستی از تلاش رژیم اسرائیل برای بهره بردن از سفر جو بایدن به منطقه برای تشکیل سیستم دفاع هوایی مشترک با برخی کشورهای منطقه علیه ایران خبری داده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اقدام مذکور را اقدامی تحریک آمیز خوانده است که تهدیدی برای امنیت ملی ایران محسوب می شود و اعلام داشته است به هرگونه تهدیدی پاسخ خواهد داد. تاکنون بسیاری از کشورهای عربی، به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، در مورد تحولات جدید سکوت کرده اند اما رسانه های صهیونیست ابتکار جدید آمریکا را بزرگ جلوه می دهند.

برای اطلاع بیشتر در مورد موضوع و احتمال تشکیل چنین اتحاد ادعایی علیه ایران، با دکتر عثمان فاروق لوگ اوغلو یکی از اعضای ارشد حزب جمهوری خلق ترکیه و سیاستمدار کهنه کار این کشور گفتگویی داشته ایم که مشروح آن از نظر می گذرد؛

سفر برنامه ریزی شده رئیس جمهور بایدن به اراضی اشغالی و عربستان سعودی در اواسط ژوئن مطمئناً پیامدهای مهمی در منطقه خواهد داشت. با این حال، صحبت درباره اتحاد جدید منطقه ای علیه ایران زود است و به احتمال زیاد موضوع اصلی سفر بایدن نباشد. ایده اتحاد یکی از ایده هایی است که تاکنون توسط رژیم صهیونیستی ترویج شده است. برای ایالات متحده، رژیم صهیونیستی یک شریک استراتژیک است و سفر بایدن برای تأکید بر این واقعیت طراحی شده است. بایدن همچنین قصد دارد پیامی به لابی صهیونیسم در آمریکا در خصوص تعهدش به تل‌آویو ارسال کند زیرا در انتخابات میان دوره ای آتی در ماه نوامبر به حمایت لابی صهیونیستی نیازمند است.

با این حال، با توجه به مشکلات اقتصادی بایدن در داخل، سفر عربستان در درجه اول برای کمک به تامین جریان ثابت نفت است. بنزین در سبک زندگی آمریکایی به اندازه آب آشامیدنی مهم است. از این روی، پایین نگه داشتن قیمت بنزین یک منافع ملی برای هر رئیس جمهور آمریکا است.

با وجود بهبودهایی در روابط بین کشورهای عربی و تل آویو، بعید است که کشورهای عربی مایل یا آماده ایجاد یک اتحاد نظامی با تل آویو باشند. کشورهای عربی ممکن است با ایران مشکل داشته باشند، اما نباید علاقه ای به انزوا یا دشمنی با همسایه خود داشته باشند؛ به ویژه با همکاری با رژیم تل آویو.