شهر خبر

لزوم توسعه استانداردهای چاپ و بسته‌بندی برای حضور در بازارهای جهانی

لزوم توسعه استانداردهای چاپ و بسته‌بندی برای حضور در بازارهای جهانی

تهران- ایرنا- رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران گفت:‌به‌منظور حضور قوی در بازارهای جهانی و توسعه صادرات، توسعه استانداردهای چاپ و بسته‌بندی و اطلاع از آرخین استانداردهای روز جهان ضروری است.

«بابک عابدینی» در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: در راستای توسعه صادرات و فعالیت‌های اقتصادی برون‌مرزی باید شرایط ویژه‌ای ایجاد شود.

وی افزود: باید شرایط حضور فیزیکی در نمایشگاه‌های بین‌المللی به عنوان هیات‌های تجاری برای تحقیق بازار و انتقال دانش برای توسعه فعالیت‌های کاری شکل بگیرد.

این مقام صنفی تاکید کرد: بر همین اساس باید سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم، یا اینکه از نیازهای بازارهای تجاری و بین المللی در سطح منطقه و جهان اطلاع داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تولیدات داخلی ما متناسب با استانداردهای کشورمان است، خاطرنشان‌کرد: تولیدات مورد تقاضای کشورهای هدف، استانداردهای همان کشورها یا استانداردهای جهانی را طلب می‌کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران توضیح‌داد: برای مثال در زمینه تولید سازگار با محیط زیست، تولید استانداردهای سلامت، تولید عدم انتقال آلاینده های فرار یا میکروبی به محصولات مختلف غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و استانداردهای فنی و مهندسی و مسائلی نظیر کاهش مصارف انرژی، نیازمند اجرای استانداردهای جهانی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از استانداردهای جهانی اطلاع داشته باشیم، افزود: محصولاتی که می‌خواهیم تولید کنیم را باید با استانداردهای جهانی مطابقت دهیم تا در جامعه بین‌المللی مورد تایید و فروش قرار بگیرد.

عابدینی ادامه‌داد: برای مثال درباره محصولات دارویی باید بدانیم «جی. ام. پی»‌های دارویی مورد تقاضای بازار هدف ما در کشورهای مختلف چیست. ممکن است گفته شود در عراق یا افغانستان چنین استانداردهایی را ندارند، اما رقبای اروپایی و غربی ما آن استانداردها را برای این کشورها اجرا می کنند.

جی. ام. پی مخفف Manufactory Processes Good به معنای عملیات تولید خوب است که به عنوان بخشی از سامانه تضمین کیفیت محصول برای اطمینان از کارآیی فرآورده بکار برده می شود.

وی یادآور شد: کشورهای رقیب در مجامع تصمیم‌گیرنده در کشورهای هدف نفوذ می‌کنند و استانداردهایی را ارائه می‌دهند و به‌طور مثال می‌گویند استانداردهای دارویی باید به این شکل باشد.

این مقام صنفی گفت: اگر داروی ایران هم به آن کشور هدف برود و این استانداردها در زمینه بسته بندی، تولید و شرایط دیگر اجرا نشده باشد، حتی ممکن است از وزارت بهداشت عراق برگشت بخورد، زیرا رقیب هزینه کرده و برای اینکه محصولش در آنجا به فروش برود ایران را به عدم رعایت استانداردهای جهانی متهم می‌کند و کشور هدف نیز از نبود استانداردهای جهانی انتقاد می‌کند.

دخیل کردن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها

وی در ادامه تاکید کرد: دولت باید امکاناتی را برای حضور و مداخله بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها ایجاد کند تا موانع و معضلات این حوزه را بتوان با سرعت و دقت رفع و از ایجاد موانع جدید پیشگیری کرد؛ البته پیشگیری بسیار مهمتر و عاقلانه‌تر است.

عابدینی یادآور شد: در صورتی که زمینه حضور پُر رنگ‌تر بخش خصوصی با حمایت دولت در تصمیم‌گیری‌ها فراهم شود، دیگر نمی‌توان گفت که دولت به تنهایی تصمیم‌گیری کرده و دیگران در بروز این مشکلات دخیل نبوده‌اند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران با بیان اینکه قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار نیازمند بازنگری از سوی دولت است، اظهار داشت: در این قانون استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی در زمینه تصمیم‌گیری و مراحل تصمیم‌سازی بخش دولتی مورد تاکید قرار گرفته است.