شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#ارتش#حوزه#کشتی

کارشناس روس؛

سامانه های ضدهوایی روسیه می توانند موشک «هارپون» را منهدم کنند

سامانه های ضدهوایی روسیه می توانند موشک «هارپون» را منهدم کنند

یک متخصص حوزه تسلیحات ضدهوایی روسیه اعلام کرد که همه سامانه های دفاع هوایی ارتش این کشور قادر به رهگیری و از بین بردن موشک های ضد کشتی آمریکایی «هارپون» هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «دیمیتری لیتوفکین» سردبیر مجله همکاری فنی-نظامی در گفتگو با خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد که رادارهای پیشرفته دریایی روسیه و سامانه‌های موشکی ضدهوایی زمین‌پایه این کشور قادر هستند موشک‌های کروز ضد کشتی آمریکایی «هارپون» ( Harpoon) را شناسایی کنند.

وی همزمان با اشاره به اینکه سامانه‌های پدافند هوایی عملیاتی در ارتش روسیه نیز قادر به رهگیری موشک‌های یادشده هستند، گفت: ارتش روسیه طیف کاملی از سامانه‌های موشکی زمین به هوا را به کار می‌گیرد که می‌تواند اهداف هوایی را در بردهای متفاوت از ۳ کیلومتر تا ۴۰۰ کیلومتر رهگیری کند. همه سامانه‌های «پانتسیر-اس»، «تور»، «بوک»، «اس -۳۰۰» و «اس- ۴۰۰» قادر به شناسایی و از بین بردن هارپون هستند.

لیتوفکین یادآور شد که این مسئله بدان معنا نیست که موشک هارپون نمی‌تواند به هدف خود برسد. وی تصریح کرد: موشک‌های این کلاس به دلیل ارتفاع پایین پروازی و در حال حاضر نیز به دلیل امکان اصلاح کلاهک هدایت شونده، خطر واقعی محسوب می‌شوند.

پیشتر وزارت دفاع روسیه در روز جمعه در آخرین گزارش خود از میزان خسارات و تلفات وارده به طرف اوکراینی اعلام کرده بود که نیروی دریایی ارتش این کشور با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه زن، دو تأسیسات موشک ضد کشتی هارپون ارتش اوکراین را که در ساحل منطقه «اودسا» در جنوب غربی این کشور مستقر شده بودند، منهدم کرده است. این موشک‌ها توسط انگلیس به اوکراین تحویل داده شده بودند.

موشک‌های کروز ضد کشتی هارپون توسط کمپانی آمریکایی «مک دانل داگلاس» در دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ توسعه یافت و در حال حاضر توسط کمپانی «بوئینگ» تولید می‌شود. این موشک‌ها در سه نسخه AGM-۸۴ هوا پرتاب، RGM-۸۴ کشتی پرتاب و UGM-۸۴ زیردریایی پرتاب تولید می‌شوند.

این موشک دارای سرعت مادون صوت است و می‌تواند کلاهک ۲۲۵ کیلوگرمی را حمل کند. برد عملیاتی هارپون ۱۲۰ تا ۲۸۰ کیلومتر است که این مسئله بستگی به بیش از ۱۰ مورد امکان تغییر و اصلاح موجود بر روی این موشک دارد.