شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوتبال#ایران#فوتبال ایران

آذری: فوتبال با افراد امتحان پس‌داده و فضای زد و بندیی به جایی نمی‌رسد/ خطر درگیری فیزیکی در تیم ملی وجود دارد!

آذری: فوتبال با افراد امتحان پس‌داده و فضای زد و بندیی به جایی نمی‌رسد/ خطر درگیری فیزیکی در تیم ملی وجود دارد!

مدیرعامل پیشین باشگاه‌های ذوب‌‌آهن و فولاد معتقد است فضای انتخاباتی فوتبال ایران کماکان با لابی‌گری و زد و بند همراه بوده و با این شرایط امیدی به اصلاح نیست.

سعید آذری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره ثبت نام کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال و انتخاباتی که قرار است در تاریخ 8 شهریور‌ماه برگزار شود، اظهار داشت: اسامی افرادی را می‌شنویم که یک بار امتحان‌شان را در فوتبال ایران پس داده‌اند. تا وقتی کار انتخابات و رأی‌گیری به این روش جلو می‌رود، راه به جایی نخواهیم برد. فضای کنونی همان فضای همیشگی است، فضای زد و بند و لابی‌گری. لابی اگر در سطح بالا توام با تخصص باشد، ایرادی ندارد ولی اینکه زد و بند و بعد از آن قول و قرار و سهم‌خواهی در میان باشد، این به درد نمی‌خورد، روز از نو و روزی از نو. تا وقتی که زنگ می‌زنند می‌گویند اگر رئیس شدی باید در شهر ما کمپ درست یا اینکه فلان فرد را به عنوان دبیر فدراسیون انتخاب کنی و اگر به حرف‌شان گوش ندهی از فردا علیه‌ات کار می‌کنند، نمی‌توان امیدی به اصلاح وضعیت داشت.

مدیرعامل پیشین ذوب‌آهن و فولاد درباره اینکه آیا تصمیمی برای حضور در انتخابات داشته یا نه، عنوان کرد: فضای کنونی، همان فضای قبل است و چیزی تغییر نکرده و بدتر هم شده است. بدترین حالت فوتبال را سپری می‌کنیم. حاضر نیستم در این شرایط که نه مجمع به من رأی می‌دهد و نه خودم رغبتی برای حضور در انتخابات دارم، برای ثبت نام اقدام کنم. نمی‌توانم خودم را برای رای گرفتن مقابل افرادی بگذارم که به دنبال امتیاز و سهم‌خواهی هستند. در بین رؤسای هیئت‌ها افراد فرهیخته‌ای حضور دارند ولی ببینید چه افرادی برای آینده فوتبال ایران تصمیم می‌گیرند و رأی می‌دهند. آنها چه کاری برای فوتبال کرده‌ و چه افتخاری به دست آورده‌اند؟ من با خیلی از آنها برای اصلاح اساسنامه مبارزه کردم ولی الان به برگزاری انتخابات با این شکل معتقد نیستم. برای انتخابات اقدام نمی‌کنم ولی هنوز اعتقاد دارم، افرادی باید رئیس فدراسیون شوند که فوتبالی باشند و امتحان‌شان را هم پس داده باشند.

وی با اشاره به اینکه فوتبال ایران در چند سال اخیر راهش را اشتباه رفته، خاطرنشان کرد: تنها شاه بیت غزل فوتبال برای حرفه‌ای‌سازی در این سال‌ها اصلاح اساسنامه بوده و دیدید که من به‌عنوان مدیرعامل یک باشگاه و یک عضو از مجمع چقدر مقابل این افراد ایستادم تا این کار انجام شود. برای این کار فشار زیادی روی من وارد شد ولی ساختار فوتبال ما نشان داد نمی‌تواند تصمیمات خوبی بگیرد. حاضر نیستم دیگر خودم را مقابل نظراتی که تخصصی و حرفه‌ای نیستند قرار دهم. همیشه زندگی‌ام مالامال از چالش و مبارزه بوده ولی اینکه منطق و تفکر را شما جایی شما قرار دهید که افرادی درباره آن تصمیم بگیرند که به این چیز‌ها اعتقاد ندارند، کار سخت و خسته کننده‌ای می‌شود. اگر تدبیر داشته باشید منطق را در معرض کسانی قرار نمی‌دهید که ثابت کرده‌اند تصمیمات‌شان تخصص‌محور و عقلانی نیست. این چیزی است که در مجامع قبلی این افراد آن را ثابت کرده‌اند.

آذری درباره شرایط بحرانی تیم ملی و دودستگی بازیکنان، خاطرنشان کرد: این مسائل برای ما قابل پیش‌بینی بود. با راهی که فوتبال ما در 4-٣ سال اخیر طی کرده، اگر غیر از این رخ می‌داد، باید تعجب می‌کردیم. وقتی در سطوح بالا ساختار اداری و مدیریتی‌ بهم می‌ریزد، طبیعی است که این هرج و مرج و آشفتگی به سطوح پایین‌تر هم برسد و بازیکنان نیز در یک قاعده حرکت نکنند. شرایط کنونی محصول 4-3 سال بی‌نظمی است. قبلاً هم در تیم ملی اختلاف سلیقه‌ وجود داشته ولی اینکه الان حاشیه‌ها به این حد برسد و در رسانه‌ها علنی شود طبیعی نیست.

وی درباره اینکه تصمیماتی برای برکناری اسکوچیچ گرفته شده است، عنوان کرد: از اسکوچیچ چه می‌خواستیم که رخ نداده است؟ کی‌روش مربی بزرگی بود و حتی من چند بار با او مشورت کردم ولی سؤال من این است که اسکوچیچ را به چه جرمی می‌خواهیم برکنار کنیم؟ توپ را به زمین اسکوچیچ نیندازیم. باید از کسانی که زمینه آماده‌سازی و بازی تدارکاتی تیم ملی را فراهم نکردند، انتظار پاسخ داشت. اگر کی‌روش یا هر مربی بزرگ دیگری را بیاریم با این ساختار چه اتفاقی را رقم خواهد زد؟ عده‌ای فکر می‌کنند ولز و آمریکا را با سه چهار گل شکست می‌دهیم و با تساوی مقابل انگلیس به عنوان سرگروه صعود می‌کنیم، بهتر است رؤیاپردازی نکنیم.

مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد خوزستان درباره رفتار عجیب بازیکنان تیم ملی برای انتخاب سرمربی، تصریح کرد: هیچ‌کس نباید فراموش کند که همین تیم در مرحله اول مقدماتی با خطر حذف روبه‌رو بود. شاید در زمان انتخاب اسکوچیچ خیلی‌ها منتقد او بودند ولی این دلیل نمی‌شود بازیکنان خودشان را قاطی حواشی کنند، چون بیشترین ضربه را خودشان خواهند خورد. بازیکنان خود را قاطی این بازی‌ها نکنند، چون روی عملکردشان تاثیر می‌گذارد.

آذری یادآور شد: شرایط را به هیچ وجه خوب نمی‌بینم و اگر تصمیم قاطعی از سوی فدراسیون گرفته نشد، این رویه به جا‌های باریک کشیده می‌شود. اگر قرار باشد همینطور با مصلحت‌اندیشی جلو برویم، شاید در اردوی بعدی درگیری فیزیکی را شاهد باشیم. امیدوارم این اتفاقات رخ ندهد و  تیم ملی بدون حاشیه به جام جهانی برود.

وی در ادامه خطاب به اعضای مجمع فدراسیون فوتبال عنوان کرد: بسیاری از مشکلاتی که در فوتبال وجود دارد حاصل تصمیمات شماست. از شما می‌خواهم یک بار برای همیشه در انتخابات به برنامه افراد رأی بدهید. برنامه‌های قبلی که ارائه شده بود، برای اداره یک روزه یک سازمان بزرگ هم مناسب نبود. فدراسیونی در آینده موفق خواهد شد که رئیس‌‌ آن برای ٨ سال آینده برنامه داشته باشد. از اعضای مجمع می‌خواهم برنامه محور رأی بدهند و دچار بازی‌های زد و بندی و دار و دسته‌ای نشوند. کار با افرادی که قبلاً امتحان‌شان را پس داده‌اند درست نمی‌شود.

آذری اضافه کرد: اگر باز هم بدون برنامه انتخاب کنیم، همان آش و همان کاسه خواهد بود. از اعضای مجمع می‌خواهم اشتباه قبلی‌شان را جبران کنند و قوز بالاقوز درست نکنند. همه می‌دانیم که نقش مجمع تاثیرگذار است، این موضوع را اتفاقات بدی که برای فوتبال رخ داده، به خوبی نشان می‌دهد. «اول کنم اندیشه‌ای تا برگزینم پیشه‌ای»؛ ابتدا فکر کنیم و بعد با منطق تصمیم بگیریم. به شرایط کنونی فوتبال‌مان نگاه کنیم، این شرایط محصول انتخاب دار و دسته‌ای و زد و بندی است.

وی در خاتمه با اشاره به اظهار نظر عجیب حسن عباسی درباره فوتبال گفت: چیزی که برای من تعجب برانگیز بود، این بود که چرا در توهین‌ها نگاه صنفی وجود دارد و یک فرد به خودش اجازه می‌دهد تمام افراد حاضر در آن صنف را مورد توهین قرار دهد. در جامعه فوتبال ما بچه‌های متدین زیادی وجود دارند. خودم فوتبالیست‌هایی مثل مهدی رجب‌زاده داشتم که اهمیت زیادی برای اعتقادات‌شان قائل بودند. او علی‌رغم اینکه 3 هزار دلار جریمه شد ولی وقتی به تیم عربستانی گل زد پیام «یا فاطمه‌ الزهرا» را نشان داد. بچه‌‌های فوتبالی خودشان خوب جواب دادند ولی کاش فدراسیون هم واکنش نشان می‌داد. بچه‌‌های فوتبالی اکثراً بچه‌های پایین شهر و متدین هستند و نمی‌توان با صحبت‌های خام و نسنجیده به آنها حمله کرد.  تعجب من از این بود که چرا فدراسیون پاسخی به این توهین‌ها نداشت. وقتی رهبر انقلاب اینگونه درباره فوتبال صحبت می‌کنند از این افراد می‌خواهم که کاسه داغ‌تر از آش نشوند.

 

انتهای پیام/