شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#دلار

گزارش ایبِنا از بازار ارز؛

تداوم افت قیمت دلار در کانال ۲۹؛ فضای نوسان گیری محدودتر شد

بازار ارز پس از فروکش نوسانات

بازار ارز پس تعطیلی روز گذشته، امروز با افت قیمت ها همراه شده است. روندی که به دلیل افزایش عرضه در مقایسه با تقاضای موجود در بازار شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بررسی های میدانی خبرنگار ما از بازار ارز و صرافی های مجاز نشان از تداوم روند نزولی نرخ ارز به ویژه دلار و یورو دارد. به گونه ای که در هفته های اخیر با توجه به دستورالعمل های بانک مرکزی مبنی بر اجازه خرید و فروش ارز صادرکنندگان در شبکه صرافی های سراسر کشور، شاهد افزایش قابل توجه عرضه ارز صادرکنندگان هستیم، تا جاییکه سمت عرضه از تقاضا سبقت گرفته و منجر به تعدیل شاخص ارزی شده است.

در این میان، یکی از نتایج مثبت اقدامات اخیر بانک مرکزی این بود که بدون استفاده از منابع ارزی این بانک و تنها با تکیه بر ارز صادرکنندگان، در کنار افت نرخ ارز، فضای معاملات رسمی بازار ارز نیز عمق بیشتری یافت و به محدودتر شدن معاملات غیررسمی و دلالی منجر شده است تا جاییکه مشاهدات میدانی از فروش گسترده ارز توسط دلالان در بازار حکایت دارد تا بتوانند مانع از زیان بیشتر شوند. به بیان دیگر، با رویکرد جدید بانک مرکزی، معاملات رسمی صرافی ها به کاهش نرخ دلار در بازار آزاد منجر شد.

همچنین دلالان در حالی که متضرر می شوند، به دنبال انتشار گسترده اخبار کذب و منفی هستند تا بتوانند نرخ انتظاری دلار را افزایش دهند تا بتوانند از ضرر خود جلوگیری کنند. اما روند بازار نشان می دهد که موفق به این کار نشده اند و نتوانسته اند روند نزولی بازار ارز را متوقف کنند.

حال در لحظه تنظیم و انتشار این گزارش، نرخ دلار توافقی (در معاملات صادرکننده و صراف)، با افت در کانال ۲۹ هزار تومان همراه شده و به رقم ۲۹۳۰۰ تومان رسیده است. از سوی دیگر بهای دلار در بازار غیررسمی نیز که تا چند هفته قبل، به مرز ۳۴ هزار تومان نیز افزایش یافته بود، حالا به کف کانال ۳۱ هزار تومان نزول داشته است.