شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه#شفافیت#بانک‌ها

تامین مالی از بازار سرمایه شفاف و قابل نظارت است

تامین مالی از بازار سرمایه شفاف و قابل نظارت است

تهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها با نظارت همگانی همراه نیست و ابزاری هم برای این کار وجود ندارد اما در روش تامین مالی از بازار سرمایه شفافیت می‌تواند ابزاری برای نظارت بر روند تامین مالی باشد.

«عارف علی قلی‌پور» در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره مزیت‌های تامین مالی استارتاپ‌ها از بازار سرمایه و تاثیر آن بر شفافیت این روش بر اراده تسهیلات از سوی بانک‌ها و نهادهای مالی دیگر اظهار کرد: اصولا شفافیت به عنوان ساختار بازار سرمایه تلقی می‌شود اما باید پرسید این شفافیت دارای بازدارندگی است یا نه؟ چراکه در برخی محل‌ها بازدارنده است.

وی ادامه داد: حتی اگر قوانین و مقررات منجر به ایجاد بازدارندگی در برخی از مواقع نشود، شفافیت این فضا را ایجاد می‌کند که ذینفعان متعددی درباره حوادث رخ داده اطلاعات داشته باشند.

علی قلی‌پور ادامه داد: زمانی که بانک‌ها اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند؛ هیچ‌گونه ابزار نظارت عمومی ‌برای آن وجود ندارد اما شفافیت بازار سرمایه کمک می‌کند تا یک نظارت عمومی ‌و همگانی در طرح‌های تامین مالی رخ دهد.

علی قلی‌پور با تاکید بر اینکه بسیاری از این ابزارهای بازار سرمایه باعث می‌شود تا افراد گزینه‌های متعددی را برای سرمایه‌گذاری نسبت به بیرون از این محیط داشته باشند، گفت: وقتی فردی وارد فضای IPO، مشارکت با مردم در طرح‌های تامین مالی جمعی یا صندوق‌های خصوصی می‌شود؛ امکان مذاکره با افراد متعددی برای او فراهم می‌شود و این نهادسازی و ابزارسازی در بازار سرمایه زمینه ساز وجود مزیت‌ها برای کسب و کارها می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه قدرتی ایجاد می‌کند تا فردی که به دنبال ایجاد یک برند اجتماعی یا یک نام تجاری محبوب در بین مردم است خیلی بلندتر و رساتر بتواند این کار را انجام دهد و با جذب سرمایه‌هایی که از این طریق اتفاق می‌افتد؛ شناخت نسبت به این کسب و کار بیشتر شود.

وی گفت: در حقیقت در کنار اینکه بازار سرمایه فضایی برای تامین مالی استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها فراهم می‌کند، محفلی هم برای معرفی شرکت‌ها خواهد بود.

علی قلی‌پور با بیان اینکه تامین مالی بازار سرمایه؛ یک تامین مالی پایدار و بلندمدت است و فقط برای یکبار تامین مالی نمی‌کند، افزود: شخصی که برای یکبار در بازار سرمایه اقدام به تامین مالی می کند در مراحل بعدی تامین مالی هم می‌تواند از این ابزار بهره بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: مزیت این روش نسبت به بانک این است که بسیاری از بانک‌ها در قالب تسهیلات فضای جریان نقد مداوم خروجی برای کسب و کار دارد؛ درحالیکه استارتاپ‌ها نمی‌توانند جریان نقد خروجی مداوم و منظم داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ابزارهای بازار سرمایه در حوزه استارتاپ‌ها این فضا را ایجاد می‌کند که براساس جریان نقد، خود اقدام به توزیع سرمایه و منافع جمع‌آوری شده کنند که این امر اثرگذار برروی انتخاب بازار سرمایه با شبکه بانکی خواهد بود.