قدرت ایران آمریکا را مجبور به واقع‌نگری در مذاکرات می‌کند

سیدمصطفی خوش‌چشم ، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز، با اشاره به بی‌خبری از مذاکرات هسته‌ای و مباحث مطروحه در دوحه بین ایران و آمریکا تصریح کرد: در سه ماهه گذشته دو سه مسئله بین طرفین برجام باقی مانده است. اگرچه از لحاظ کمی تعداد کم است اما از لحاظ کیفی به خصوص برای انتفاع اقتصادی ما بسیار اهمیت دارد.

 

وی افزود: دو مورد از این موارد مربوط به برداشته شدن تحریم‌های لیست قرمز از روی صدها نفر، شرکت و نهادهای مختلفی است که به نوعی بازیگران اقتصادی کشور هستند.

خوش‌چشم ادامه داد: مورد بعدی مربوط به تضمین مطمئن اقتصادی است برای اینکه اگر توافقی حاصل شد نسبت به انتفاع اقتصادی آن در بلند مدت برای ایران اطمینان حاصل شود.

این کارشناس معتقد است: طرف آمریکایی در طول سه ماهه گذشته حاضر به دادن این امتیازات نشد و در چهل روز گذشته با استفاده از ابزارهای قدرتمند رسانه‌ای و جنگ روانی و حمله سایبری و همچنین استفاده از ترور و خرابکاری، اعمال تحریم‌ها و دستور به توقیف محموله نفتی، فشار سیاسی و دیپلماتیک از طریق شورای حکام آژانس انرژی اتمی سعی داشته است ایران را در این زمینه‌ها به عقب براند.

*هرگونه توافق برای ایران به منظور انتفاع اقتصادی است

او تاکید کرد: اما از آنجایی که برای ما هر گونه توافقی تنها برای انتفاع اقتصادی پیگیری می‌شود پس محکم بر روی این حق خود ایستادگی کرده ایم تا اگر توافقی حاصل شد برای اقتصاد و معیشت مردم کارساز باشد.

خوش‌چشم بیان کرد: به نظر می‌رسد بعد از استفاده کردن از تمام این اهرم‌های فشار که به صورت تکراری بر روی ایران انجام و با پاسخ متقابل ایران در چارچوب سیاست اقدام متقابل و نمایش قدرت مواجه شد طرف آمریکایی در نظر داشت در دوحه بدون اینکه امتیازی بدهد میزان کارایی این طراحی و سناریو فشار ترکیبی خود را ارزیابی و سنجش کند و گتوجه شد که نتیجه مجموعه اقدامات عایده‌ای برای آن‌ها نداشته است.

کارشناس مسائل منطقه‌ خاطرنشان کرد: هم اکنون به نظر می‌رسد با توجه به اینکه قیمت‌های انرژی در بازارهای بین‌المللی که در اواخر تابستان و نیمه دوم تابستان با شروع پیش خرید نفت پاییز و زمستان افزایشی خواهد بود و با ادامه جنگ اوکراین و پایین آمدن ذخایر نفتی استراتژیک آمریکا و همینطور به دلایل متعدد دیگر از جمله انتخابات مجلس میان دوره ای آمریکا که به احتمال فراوان قدرت را به دست جمهوری خواهان خواهد داد، آمریکا با واقع‌گرایی روبروی ما حاضر شود.

او گفت: چرا که دموکرات‌ها در حوزه‌های اقتصادی، مهاجرین و سیاست خارجی دستانشان از هرگونه دست آوردی خالی است و می‌توان این گونه ارزیابی کرد که با رسیدن به اواسط مرداد ماه طرف آمریکایی مجبور می‌شود که با واقع گرایی با این مذاکرات روبرو شود.

ایران آمریکا

خوش‌چشم درانتها ابرازکرد: لذا به نظر می‌رسد مقاومت‌های طرف آمریکایی معطوف به همین هفته‌های آتی است و نهایتا با پیشرفت زمان وضعیت به نفع ایران رقم خواهد خورد و دست ایران پر می‌شود و اهرم‌های فشار ایران به ویزه در حوزه‌های قیمت‌های انرژی قوی‌تر خواهد شد و طرف امریکایی در محدودیت زمانی قرار می‌گیرد.