شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#تایلند

در جریان دیدار وزرای خارجه دو کشور؛

آمریکا و تایلند سند پیشبرد اتحاد استراتژیک امضا کردند

آمریکا و تایلند سند پیشبرد اتحاد استراتژیک امضا کردند

وزرای خارجه آمریکا و تایلند در جریان دیدار مشترک بر گسترش اتحاد استراتژیک دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «دان پرامودوینای» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه تایلند روز یکشنبه دو سند را برای پیشبرد بیشتر اتحاد استراتژیک و مشارکت بین دو کشور امضا کردند.

وزیر امورخارجه تایلند در این ارتباط پس از دیدار با بلینکن گفت: «ما امروز بیانیه ای مشترک امضا کردیم، بیانیه تایلند و ایالات متحده در مورد اتحاد و مشارکت استراتژیک، که گواهی بر اتحاد نزدیک و پیوندهای دوستی دیرینه ما است که اهداف استراتژی ما را بر اساس ارزش‌های مشترک مشخص می‌کند.»

بلینکن یک روز پس از دیدار با «وانگ یی»، وزیر خارجه چین در اندونزی، به تایلند، یکی از نزدیک ترین متحدان آمریکا در آسیا سفر کرده بود. این اولین سفر رسمی بلینکن به تایلند است که مصادف با صد و نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین دو کشور است.

بیانیه قبلی مشابه میان تایلند و آمریکا ۶۰ سال پیش توسط وزرای امور خارجه وقت آمریکا و تایلند در واشنگتن امضا شده بود. همچنین سند دوم، یک یادداشت تفاهم، با هدف ارتقای همکاری زنجیره تأمین در صنعت حیاتی و نوآوری‌های تکنولوژیکی است.

بلینکن در این دیدار گفت که او و پرامودوینای گفتگوهای بسیار سازنده ای داشتند که بر روابط دوجانبه بین واشنگتن و بانکوک، کار مشترک با آسه آن و سایر موضوعات متمرکز بود. این مقام آمریکایی از تایلند به عنوان یک شریک مهم در منطقه که هدف اقیانوس آرام آزاد، باز، به هم پیوسته، مرفه، انعطاف پذیر و امن مشترک را دنبال می‌کند، تمجید کرد. وی به ویژه بر اهمیت همکاری در دستور کار اقتصادی، امنیتی و اقلیمی تاکید کرد.

تایلند یکی از متحدان مهم آمریکا در منطقه غیر ناتو محسوب می‌شود. مشارکت نظامی و استراتژیک بین دو کشور در طول جنگ هندوچین (۱۹۶۵ - ۱۹۷۵) به اوج خود رسید.

در دهه‌های اخیر، روابط دو کشور با تداوم حضور و نفوذ فزاینده چین در منطقه جنوب شرقی آسیا که تایلند نیز همکاری نزدیکی با آن به ویژه در زمینه تجارت و اقتصاد دارد، متحول شده است.