شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#گمرک#وزارت

وزارت اقتصاد: انتقادات از ابلاغیه کاهش مالیات علی الحساب در گمرک سیاسی است

وزارت اقتصاد: انتقادات از ابلاغیه کاهش مالیات علی الحساب در گمرک سیاسی است

وزارت اقتصاد اعلام کرد انتقادات از ابلاغیه کاهش مالیات علی الحساب در گمرک سیاسی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ وزارت اقتصاد اعلام کرد اخیرا ابهاماتی با انگیزه سیاسی و ... نسبت به ابلاغیه کاهش نرخ مالیات علی‌الحساب وارداتی مبنی بر اینکه از 2 سال پیش نرخ مالیات علی‌الحساب به 2 درصد کاهش یافته بود، در فضای مجازی مطرح شد که بررسی‌ها عدم صحت این گزاره را نشان می‌دهد.
 تا قبل از 15 تیر ماه 1401 و قبل از نامه وزیر امور اقتصادی و دارایی در این ماه، واردات قطعی کالا توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی، به استثنای واردات برخی کالاها، مشمول پرداخت مالیات علی ­الحساب واردات کالا به نرخ 4 درصد ارزش گمرکی مندرج در اظهارنامه گمرکی بوده است.

درواقع صرفا برخی اشخاص مانند واحد­های تولیدی دارای مجوز، دستگاه‌های اجرایی دارای ردیف بودجه در قانون بودجه عمومی کشور، تعاونی‌های مرز­نشینان، کالا­های موضوع ماده (119) قانون امور گمرکی، کالا­های فاقد جنبه تجاری همراه مسافر یا از طریق پست و کالا­های اساسی طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار و همچنین اشخاصی که طبق تصویب نامه شماره 130722/ت 55743/ هـ هیات وزیران رتبه‌بندی اعتباری شده و در دو سال اخیر نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام کرده‌­اند، تا میزان مجاز طبق تصویب­‌نامه مذکور نیازی به پرداخت مالیات علی­ الحساب واردات را نداشته­‌اند.

اما براساس نامه اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی و با هدف کاهش هزینه تولید و تورم، مالیات علی‌الحساب واردات کالاهای غیرمصرفی فارغ از اینکه واردکننده آن چه شخصی باشد، در موارد مشمول مالیات علی‌الحساب، مشمول کاهش نرخ از 4 درصد به 2 درصد شده است.

بنابراین در هر مورد بابت واردات کالاهای غیرمصرفی که طبق ضوابط قبلی مشمول پرداخت 4 درصد مالیات علی‌الحساب بوده ­است (از جمله واردات مواد اولیه بخش تولید توسط بازرگانان)، این نرخ با مصوبه مذکور به 2 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، اخیرا در برخی رسانه ها این گونه برداشت شده بود که  تسهیلات مندرج در ابلاغیه  جدید وزارت اقتصاد، مشمول کارتهای بازرگانی یکبار مصرف شده است. این موضوع بعد از اظهارنظر معاون سازمان مالیاتی در خصوص شمولیت ابلاغیه درباره واردکنندگان غیر خوش حساب مطرح شد. به اعتقاد برخی کارشناسان فعالان اقتصادی غیر خوش حساب در واقع همان کارتهای بازرگانی یکبار مصرف هستند که در دولت  قبل برای مقابله با کارت های یک بار مصرف مالیات 4٪ علی الحساب مقرر و مصوب شد.

در این اظهارنظرهای رسانه مطرح شده بود که "اگر تصمیم گرفته شده برای فعالان اقتصادی مالیات علی الحساب از 4٪ به 2٪ تقلیل پیدا کند، آیا این تصمیم به این معنی نیست که تسهیلات برای کسانی که خوش حساب نیستند و یا برای کارت های بازرگانی یکبار مصرف در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/