شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جنگل#وزارت#وزارتخانه

مشاور وزیر : عزم وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با پروانه سفید جدی است

مشاور وزیر : عزم  وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با پروانه سفید جدی است

شیراز-ایرنا-فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی و مشاور وزیر با تاکید بر عزم جدی این وزارتخانه در حفاظت از جنگل های بلوط منطقه زاگرس، گفت: مبارزه با پروانه سفید برگ خوار بلوط در اولویت وزارتخانه قرار گرفته است.

مهرداد پاکار روز شنبه در بازدید از جنگل های بلوط منطقه زاگرس واقع در استان فارس، ابراز کرد: از ماه ها پیش تاکنون اقدامات خوبی به منظور مبارزه با این آفت توسط مسئولین جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، بسیجیان و همه دستگاه های مرتبط صورت گرفته است که نیاز به حمایت و کمک روز افزون دارند.

به گفته وی شرایط اقلیمی باعث شده است که جمعیت این آفت در سال جاری نسبت به سنوات گذشته بیشتر باشد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه درختان بلوط منطقه زاگرس واقع در استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس در سطح قابل توجهی مورد حمله پروانه سفید برگ خوار بلوط قرار گرفته  تصریح کرد: با تاکید وزیر جهاد کشاورزی و با هدف دستیابی به راهکارهای کنترل آفت و بسیج نیروها از منطقه بازدید شد.

پاکار با اشاره به اینکه پس از بازدید میدانی و بررسی ظرفیت ها، به منظور مبارزه با پروانه سفید برگ خوار و حفظ و احیای درختان بلوط راهکارهای مناسب در قالب بسته پیشنهادی آماده شده است، افزود: به دستور وزیر جهاد کشاورزی و با حضور وی، روز دوشنبه بیست و یکم تیرماه در نشستی با رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و مسئولان دو استان برگزار می شود، هر چند تا امروز نیز چندین جلسه گرفته و حمایت هایی انجام شده است.

فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه درختان بلوط سالیان متمادی نشاط و طراوت را به ما هدیه دادند، تاکید کرد: امروز وظیفه ما است که به این درختان طراوت و شادابی را برگردانیم و این امر نیاز به همکاری مردم و مسئولین دارد.

 حشره جوانه خوار و برگ خوار پروانه سفید که زمانی یکی از حشرات مفید درختان بلوط بود، امروزه با تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسانی به یک آفت و تهدید برای جنگل های زاگرس  تبدیل شده است.

پروانه برگ خوار آفتی است که به درختان بلوط و گیاهان گوناگونی مانند مرکبات، پسته، بادام و بسیاری دیگر از گیاهان حمله می کنند؛ این آفت به پنج نسل در طبیعت می تواند خسارت وارد کند.

پروانه جوانه خوار بلوط که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.

این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارت های زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند.

این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.