شهر خبر

نخست وزیر بعدی بریتانیا کجایی است؟ عراقی؟ پاکستانی الاصل یا انگلیسی؟!

بی گمان یکی از رموز پیشرفت کشورهای غربی، استفاده از انسان های آگاه و مدیر است و در این مسیر، فارغ از باورهای ایدئولوژیک و تقسیمات نژادی، حتی به این که فرد آمریکایی است یا آفریقایی یا هندی و پاکستانی است یا ایرانی و عراقی، کاری ندارند.

عصر ایران - بی گمان یکی از رموز پیشرفت کشورهای غربی، استفاده از انسان های آگاه و مدیر است و در این مسیر، فارغ از باورهای ایدئولوژیک و تقسیمات نژادی، حتی به این که فرد آمریکایی است یا آفریقایی یا هندی و پاکستانی است یا ایرانی و عراقی، کاری ندارند. اگر کسی شرایط عمومی تصدی پستی را داشته باشد، کاندیدا می شود و خود را در معرض انتخاب یا انتصاب قرار می دهد.

در کابینه کانادا، وزیر دفاع از هندوستان است و وزیر نهادهای دموکراتیک، زنی جوان از هرات افغانستان. در بریتانیا نیز که این روزها در تکاپوی تعیین نخست وزیر جدید است، یک شهروند عراقی به نام ناظم الزهاوی، وزیر دارایی است و قبلاً هم وزیر آموزش بود.

یک پاکستانی الاصل هم وزیر خزانه داری است و جالب اینجاست که اسامی این دو، در کنار نام های دیگر به عنوان بخت های نخست وزیر بریتانیا مطرح است.

یک کُرد عراقی متولد بغداد
نخست وزیر بعدی بریتانیا کجایی است؟ عراقی؟ پاکستانی الاصل یا انگلیسی؟!
ناظم الزهاوی متولد ۱۹۶۷ بغداد است. او اصالتاً کُرد است و در یازدە سالگی و دوران حکومت مستبدانه صدام حسین، به همراه خانواده‌اش از عراق را به بریتانیا مهاجرت کرد . اینک علیرغم این که زاده بریتانیا نیست، می تواند نخست وزیر این کشور شود.

او رسماً کاندیداتوری خود را برای ریاست حزب محافظه‌کار این کشور به جای بوریس جانسون و ریاست دولت جدید اعلام کرده است.

مردی از پاکستان

نخست وزیر بعدی بریتانیا کجایی است؟ عراقی؟ پاکستانی الاصل یا انگلیسی؟!

ساجد جاوید اصالتاً پاکستانی است. پدر و مادرش قبل از تولد او به بریتانیا مهاجرت کرده بودند و او در همانجا و در سال  ۱۹۶۹ متولد شد، تحصیل کرد و به مدارج عالی سیاسی از جمله وزارت خزانه داری، وزارت امور بهداشت و مراقبت های اجتماعی، وزارت کسب و کار، وزارت کشور و نیز عضویت در پارلمان بریتانیا رسید. 

برخی گمانه زنی ها از او نیز به عنوان نخست وزیر احتمالی یاد می کنند.

بریتانیایی های بریتانیایی الاصل

 گرنت شاپس، وزیر حمل‌ونقل در کابینه جانسون هم برنامه خود برای ریاست حزب محافظه‌کار و تشکیل یک کابینه جدید را اعلام می‌کند تا شانس خود را برای نخست وزیر شدن بیازماید.

نام های دیگری نیز در میان است: " استیو بکر " ، " امک توگندهات" ، " پنی موردانت" و " الیزابت ماری تراس ". هر چند که برخی تحلیلگران با تشبیه این آخری به   " مارگارت تاچر " رهبر افسانه ای حزب محافظه کار، او را بخت اول نخست وزیری می دانند. 

الیزابت ماری تراس، متولد ۱۹۷۵ است که سمت وزیر امور خارجه را در کابینه بوریس جانسون از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱ بر عهده دارد. وی پیش از این وزارت امور زنان را بر عهده داشت.

خانم الیزابت ماری تراس، در ستون دوم
نخست وزیر بعدی بریتانیا کجایی است؟ عراقی؟ پاکستانی الاصل یا انگلیسی؟!

خود جانسون چه؟

مخالفان بوریس جانسون هشدار داده اند که او در حال لابی های گسترده برای ابقای خویش است تا در رأی گیری مجدد حزب کارگر، دوباره به عنوان رهبر این حزب برگزیده شود و نخست وزیری اش را ادامه دهد. او قبلاً گفته بود از این که "بهترین شغل دنیا" را ترک می کند، ناراحت است. 
بازگشت جانسون، هر چند ممکن است ولی بسیار بعید به نظر می رسد هر چند که در عالم سیاست از هیچ چیز نباید شگفت زده شد.

نخست وزیر بعدی بریتانیا کجایی است؟ عراقی؟ پاکستانی الاصل یا انگلیسی؟!
قرار است کمیته‌ای در حزب محافظه‌کار انگلیس روز دوشنبه جدول زمانی روند انتخاب جانشین جانسون را اعلام کند، در واقع کسی که به جای جانسون در راس حزب محافظه‌کار قرار بگیرد، نخست وزیر این کشور خواهد شد.