شهر خبر

راهبرد امتیازدهی به آمریکا در دولت قبل جواب نداد/ بحران انرژی آمریکا را وادار به امتیازدهی می‌کند

راهبرد امتیازدهی به آمریکا در دولت قبل جواب نداد/ بحران انرژی آمریکا را وادار به امتیازدهی می‌کند

قنادباشی گفت: در دولت قبل سعی کردیم که با نرمش و امتیاز دادن با تعطیلی مراکز هسته‌ای آمریکایی‌ها را وادار کنیم دست از این راهبرد قلدرمنشانه بردارند؛ اما جواب نداد و تیم مذاکره کننده سابق، هم ظریف و روحانی چندین بار صراحتا گفتند که آمریکایی ها به هیچ کدام از وعده های خود عمل نکردند.

جعفرقنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص راهبرد دولت سیزدهم در مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: مذاکرات  در دولت سیزدهم با راهبرد متفاوتی از گذشته اجرا شد، اما ایالات متحده همان راهبرد گذشته را دنبال کرد؛  بطور کلی آمریکا در برخورد با کشورهایی که در حوزه تسلط خودشان قرار ندارد سعی می‌کند راهبرد رقابت ندادن امتیاز و زورگیری و قلدری را به دور از قوانین بین‌المللی را دنبال کند.

وی افزود: در دولت قبل سعی کردیم که با نرمش و امتیاز دادن با تعطیلی مراکز هسته‌ای آمریکایی‌ها را وادار کنیم دست از این راهبرد قلدرمنشانه بردارند؛ اما جواب نداد و تیم مذاکره کننده سابق، هم ظریف و  روحانی چندین بار صراحتا گفتند که آمریکایی ها به هیچ کدام از وعده های خود عمل نکردند اما به وعده های خود عمل کردیم. در دور بعدی ما آمدیم مرحله را بصورت دریجی و پله پله دنبال کردیم و امتیاز گرفتن از طریق لغو تعهدات خودمان که آن هم جواب نداد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به رهیافت جدید تیم مذاکره کننده جدید خاطرنشان کرد: در این سری از  مذاکرات یک استراتژی تازه ای را شروع کردیم و مذاکره فقط صرفا برای برداشتن تحریم ها است و ما هم جز برداشتن کل تحریمها کوتاه نمی آییم. پس استراتژی آمریکایی ها همان است ولی ما استراتژی خود را تغییر دادیم .

 

قنادباشی اظهار داشت: از شروع دولت سیزدهم به گفته افکار عمومی و کارشناسان آمریکایی‌ها قلدر مآبی هایشان و زورگویی هایشان را نتوانستند ادامه دهند و ما بر سر انتفاع اقتصادی ایران ایستادیم؛ اما اینجا یک تردید ایجاد شده مخصوصا غربی ها بخاطر بحران انرژی ناگزیر هستند که امتیاز بدهند . آمریکا به دلیل مسئله نفت نگران هستند و ضعیف‌تر از دوران ترامپ هستن، اکنون نبرد و مصاف در مذاکرات است که این نبرد با مذاکرات ابتدایی برجام کاملا متفاوت است. نبرد این است که ما مقاوم ایستادیم و هیچ نگرانی نداریم از فشارهایی که آمریکایی ها آوردند و هیچ چیز برای ارائه ندارند.

وی در پایان با بیان اینکه ما روی مواضع خودمان ایستادیم ، تاکید کرد:  درست نیست که راهبرد امتیازدهی دولت قبل را اجرا کنیم که جواب نداد، بیشتر از این آمریکایی ها نمی توانند مقاومت کنند؛ مذاکرات در اوج کشمکش اراده ها است و ما ایستادیم و به غیر از برداشتن کل تحریمها راضی نخواهیم شد. این یک راهبرد و شیوه جدید است که خیلی ها معتقد هستند که به جواب خواهد رسید.

انتهای پیام