شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#رکوردشکنی#ایران

رکوردشکنی بورس کالا در سال ۱۴۰۰

رکوردشکنی بورس کالا در سال ۱۴۰۰

تهران- ایرنا- معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه ارزش معاملات بورس کالا در سال ١٤٠٠ رقمی معادل ٦٥٠ هزار میلیارد تومان بود، گفت: حجم معاملات در زمان اعلام شده بیش از ۷۵ میلیون تن بود که این عدد به‌عنوان رکوردی جدید در بورس کالا محسوب می‌شود.

"سید جواد جهرمی" در نشست خبری بررسی بازار سیمان، فولاد و خودرو که در جمع خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته بورس کالا بهترین سال فعالیت خود را گذراند و در سال ١٤٠٠ رقمی معادل ۶۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات بورس کالا بود که رقمی بسیار قابل توجهی است.

وی افزود: حجم معاملات در دوران اعلام شده بیش از ۷۵ میلیون تن بود که این عدد به‌عنوان رکوردی جدید در بورس کالا محسوب می‌شود. 

جهرمی خاطرنشان کرد: امسال در سه ماه نخست سال بیش از ۲۱۲ میلیارد تومان ارزش معاملات بود که امیدواریم روند رشد معاملات تا پایان سال ادامه دار باشد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه ورود کالاهای جدید به بورس کالا و تنوع بخشی بازارهای صادراتی جزو برنامه‌های سال ۱۴۰۱ است، گفت: تشکیل بازارهای جدیدی مانند خودرو، معاملات آتی شمش طلا با هماهنگی بانک مرکزی در حال اجرایی شدن است.

وی ادامه داد: عرضه خودرو در بورس کالا با ابهاماتی همراه است که از سال گذشته به دنبال عرضه آن در این بازار هستیم، همچنین بحث عرضه سیمان و طرح مجلس نیز اکنون در حال بررسی است.

جهرمی اظهار داشت: با توجه به عرضه سیمان در بورس کالا و نیز موفقیت‌های به دست آمده، به این نتیجه رسیدیم که بورس کالا می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد ملی کشور داشته باشد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران تاکید کرد: بورس کالا یک پلتفرم معاملاتی بیشتر نیست تا سیاستگذار بتواند با توجه به اطلاعاتی که به دست می‌آورد معاملات را در چارچوب عرضه و تقاضا انجام دهد.

وی ادامه داد: بورس تشکیل شد تا قیمت‌گذاری دستوری از بین برود و قیمت‌گذاری‌ها از طریق عرضه و تقاضا انجام شود؛ این در حالی است که اکنون بخشی از تصورات و رویکردها نشان‌دهنده بازگشت به عقب است.

جهرمی اظهار داشت: سال گذشته که قیمت سیمان با حمایت دولت کاهش پیدا کرد، اعلام کردیم که این روزهای کاهش با روزهای افزایش هم همراه می‌شود، اما زمانی که قیمت افزایش پیدا می‌کند راهکارهای دیگری داده می‌شود که قابل دفاع نیست.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با اشاره به اینکه خودروساز هیچ راهی ندارد تا برای خروج از این وضعیت، خودروهای خود را وارد بورس کالا کند، افزود: سال گذشته مذاکراتی را با خودروسازهای متفاوت داشتیم و با ایران‌خودرو برای خودروهایی مانند تارا به توافق رسیدیم که در نهایت مدیرعامل این شرکت تغییر کرد.

وی ادامه داد: بعد از آن با گروه خودروسازی سایپا و گروه بهمن مذاکراتی انجام و مقرر شد وانت در این بازار عرضه شود و کلیه مکانیسم و قانون و مقررات بر اساس بازار سرمایه شکل گرفته است.

ادامه دارد...