شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#طرح صیانت#حیوانات

مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی:

طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک در کمیسیون حقوقی و قضایی اعلام وصول شده/در این طرح متقاضیان نگهداری سگ باید تقاضای مجوز کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از اعلام وصول طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر داد و گفت: در این طرح متقاضیان نگهداری سگ، علاوه بر تقاضای مجوز، باید هزینه‌های نگهداری و مسئولیت آن را بپذیرند و در صورت رهاسازی توله‌های آن، مجازات می‌شوند.

اعتمادآنلاین|

مجتبی ذوالنور،  عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بررسی این طرح، بیش از دو ماه است که در حال پیگیری است به تشریح جزئیات آن پرداخت و گفت: جلسات متعدد کمیسیون حقوقی و قضایی با حضور دستگاه های ذیربط از جمله سازمان بهزیستی، دامپزشکی، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه، وزارت کشور، شورای شهر و شهرداری و سمن های مربوطه برگزار شد و پس از بررسی های فراوان، کلیات این طرح به اتفاق آرا در کمیسیون به تصویب رسید.

به گزارش فارس، وی افزود: بررسی جزئیات طرح در کمیته مربوطه در حال اتمام است و به محض تصویب جزئیات در کمیسیون، برای بررسی در صحن علنی مجلس در نوبت دستور قرار می گیرد. منتهی با توجه به شرایط ملتهبی که در قربانی شدن دو کودک بی گناه و جریحه دار شدن احساسات عمومی پیش آمده است، به جهت احترام به افکار عمومی و همچنین حل سریعتر این معضل، بنا داریم به محض صدور گزارش کمیسیون خطاب به هیئت رئیسه، طبق ماده صد آیین نامه داخلی مجلس، با امضای پنجاه نماینده، خواستار رسیدگی خارج از نوبت این طرح در صحن مجلس شویم. اما در نهایت نمی توانیم زمان دقیقی برای بررسی و تصویب طرح مشخص کنیم چرا که این مورد در اختیار هیئت رئیسه است.

متقاضیان نگهداری سگ، باید مجوز بگیرند

ذوالنور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد هزینه های رها سازی سگ‌های ولگرد در کشور اینگونه توضیح داد: از میزان دقیق هزینه های مذکور اطلاع ندارم اما مصادیق فراوانی از جمله جمع آوری، واکسینه کردن و.. دارند. علاوه بر اینها ما با پدیده رهاسازی سگ ها توسط افرادی که خودشان صاحب سگ هستند مواجهیم و شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد مسئولیت توله های متولد شده از سگ هایشان را قبول نکرده و آنان را رها می کنند و اینگونه است که شاهد فجایعی از جمله قربانی شدن کودکان هستیم. لذا این مسئله در قانون معین می شود که متقاضیان نگهداری سگ، علاوه بر تقاضای مجوز، باید هزینه‌های نگهداری و مسئولیت آن را بپذیرند و در صورت رهاسازی توله‌های آن، مجازات می‌شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا کمیته هایی در هر شهرستان با محوریت دادستان و با حضور نمایندگانی از محیط زیست، دامپزشکی، فرمانداری و جهاد کشاورزی و شهرداری تشکیل می شوند تا به تقاضای افراد و سازمان ها برای نگهداری سگ (مثلا آزمایشگاه های علمی، نگهبانی کارخانه ها، گله داران و...) رسیدگی کنند تا پس از بررسی شرایط، مجوزهای مربوطه به این افراد اعطا شود.

صادرات سگ نه تنها منع ندارد بلکه حتی مشوق آنها نیز خواهیم بود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد برخی مطالب از جمله صادر کردن سگ که این روزها در برخی رسانه ها شنیده می شوند، پاسخ داد: در این طرح، تولید و تکثیر سگ ممنوع است اما اگر کسانی بخواهند از میان سگ‌های موجودی که امکان نگهداری آن را ندارند به کشورهای دیگر صادر کنند، از نظر ما نه تنها منعی ندارد بلکه حتی مشوق آنها نیز خواهیم بود چرا که این امر علاوه بر جلوگیری از هزینه های تحمیلی از جمله جمع آوری و نگهداری سگ های ولگرد، به نوعی تضمین حقوق این حیوانات نیز خواهد بود. چرا که حیوان در اسلام صاحب حقوقی است و باید به این مسئله فکر کرد که سرنوشت این حیوانات جمع آوری شده از جمله غذا و شرایط نگهداری و... چه خواهدت شد و طبیعتا نباید به گونه ای باشد که حیوان آسیب ببیند. لذا بحث صادر کردن این سگ ها یکی از راه حل های موجود است که از آن حمایت می کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تشکر از استاندار، فرمانداری ها و بخشداری‌های استان که به گفته وی، علاوه بر پیگیری مسائلی که اتفاق افتاد، در صدد جمع آوری این حیوانات ولگرد برای پیشگیری از وقوع مجدد این دست از حوادث هستند، گفت: پیگیری‌های لازم در مورد حادثه اخیر از جمله چک کردن دوربین‌های محل حادثه در حال انجام است و کسانی که قصور احتمالی در این زمینه داشته‌اند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.