شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیسی#کرونا

آیا برگزاری جشن عروسی در اقامتگاه نخست وزیری دلیل پافشاری جانسون برای ماندن است؟

آیا برگزاری جشن عروسی در اقامتگاه نخست وزیری دلیل پافشاری جانسون برای ماندن است؟

رسانه‌های انگلیسی حدس و گمان‌هایی را مطرح کرده‌اند که جانسون به دلیل برگزاری جشن عروسی با شکوه در مقر نخست وزیری که در دوران کرونا نتوانست به دلیل محدودیت‌ها آن را برگزار کند، نمی‌خواهد فعلا از سمت نخست وزیری کناره گیری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "بوریس جانسون"، نخست وزیر بریتانیا روز پنج شنبه پس از چند هفته جنجالی، چندین رسوایی اخلاقی و بالاخره پس از کناره‌‌گیری بیش از 50 تن از مقام‌های دولتی از مقام خود استعفا داد. او هنگام اعلام این خبر در برابر دفتر نخست‌وزیری در ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ در لندن گفت: اکنون اراده حزب او به‌وضوح بر این است که رهبر و در نتیجه نخست‌وزیری جدید داشته باشد.

جانسون از رهبری حزب محافظه کار کناره‌گیری کرد، اما گفت قصد دارد تا پاییز امسال به‌عنوان نخست وزیر در سمت خود باقی بماند.

او پس از استعفا از مقام نخست‌وزیری گفت تا تعیین رهبری جدید در حزب خود به مسئولیت‌هایش به‌عنوان رهبر حزب و نخست وزیر ادامه می‌دهد.

جانسون در دو روز اخیر با سرسختی هرچه تمام‌تر از ماندنش در مقام نخست‌وزیری دفاع می‌کرد و با وجود استعفاهای پشت‌سرهم وزیران و معاونان و مشاوران رده‌پایین‌تر و درخواست‌های کناره‌گیری از سوی هم‌حزبی‌های خود حاضر نبود از سمت خود نه در رهبری حزب محافظه‌کار و نه به‌عنوان نخست‌وزیر استعفا دهد.

نشریه دی سایت آلمان در مطلبی نوشت: برخی رسانه های انگلیس علت اعلام جانسون مبنی بر عدم کناره گیری از سمت نخست وزیری را برگزاری پارتی های دیگر از جمله جشن عروسی با شکوه با پول مالیات دهندگان انگلیسی عنوان کردند.

"جیمز کلورلی"، وزیر آموزش و پرورش انگلیس، که اخیراً توسط بوریس جانسون در کابینه منصوب شد، خواستار اجازه به نخست وزیر مستعفی بریتانیا شده است تا جشن عروسی خود را در املاک رسمی کشور چکرز (محل اقامت رسمی نخست وزیران انگلیس) برگزار کند. وی بحث در مورد این مسئله را موضوعی بی اهمیت و کوچک خواند.

جانسون و همسرش کری سال گذشته ازدواج کردند، اما به دلیل قوانین کرونا فقط در یک محفل کوچک جشن گرفتند. آن ها تصمیم گرفته‌اند در 30 جولای جشن بزرگتری را در مقر رسمی دولت بریتانیا برگزار کنند.

حالا گمانه زنی هایی در رسانه های بریتانیایی شکل گرفته مبنی بر اینکه جانسون به دلیل ترس از عدم برگزاری جشن عروسی خود در املاک بزرگ روستایی باکینگهامشر، از رهبری حزب محافظه کار استعفا داده و البته اعلام کرده که همچنان نخست وزیر باقی می ماند. روزنامه دیلی میرور همچنین به نقل از خودی‌های محافظه‌کاران این اقدام را بسیار مورد انتقاد دانسته و خواستار کناره‌گیری فوری جانسون از دفتر نخست‌وزیری شده است.

البته سخنگوی دولت انگلیس این گمانه زنی ها را رد کرده و به دیلی میرر گفت که نخست وزیر احساس وظیفه قوی دارد و تا زمانی که نخست وزیر جدید پیدا شود به خدمت به کشورش ادامه خواهد داد.

"جیمز کلورلی"، وزیر جدید آموزش و پرورش نیز از جانسون حمایت کرد و به بی‌بی‌سی گفت: فکر می‌کنم این یک حرکت سخاوتمندانه از سوی نخست‌وزیر جدید است که اجازه دهد این اتفاق بیفتد. این بدان معناست که هیچ بار مالی بر دوش مالیات دهندگان وارد نمی شود. علاوه بر این، حسادت به دو نفری که می خواهند ازدواج خود و عشقشان به یکدیگر را جشن بگیرند، خرد و حقیر است.

ریشی سونان رسما نامزدی خود برای جانشینی جانسون را اعلام کرد

در این شرایط رسانه های انگلیسی از آغاز جنگ قدرت در حزب محافظه‌کار برای دستیابی به جانشینی جانسون خبر دادند. بر این اساس پس از استعفای بوریس جانسون، میدان جانشینان احتمالی وی میان محافظه‌کاران در حال شکل‌گیری است.

پس از استعفای جانسون چندی پیش به‌عنوان رهبر حزب محافظه‌کار اولین نامزد برای جانشینی او کلاه خود را در این رینگ قدرت انداخت. تام توگندات، نماینده معروف حزب محافظه‌کار، در روزنامه «دیلی تلگراف» اعلام کرد که برای جانشینی جانسون درخواست خواهد داد.

توگندات، رهبر کمیسیون روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا گفت که می‌خواهد یک ائتلاف گسترده برای شروعی تازه ایجاد کند. این افسر سابق 49ساله نوشت: من قبلاً در نیروهای مسلح و اکنون در مجلس خدمت کرده‌ام.

"سوئلا براورمن"، از مشاوران جانسون هم نه‌تنها خواستار استعفای وی شده بود بلکه پیشنهاد داد جانشین او شود. براورمن به آی تی‌وی گفت: اگر انتخاباتی برای رهبری حزب برگزار شود، من نامزد خواهم شد.

ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق انگلیس هم در رقابت برای جانشینی نخست وزیر بریتانیا کلاه خود را به رینگ انداخته است.

"ریشی سوناک"، شامگاه جمعه در توییتر نوشت: من می‌خواهم رهبر بعدی حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر شما باشم. وی روز سه‌شنبه در اعتراض به نقش رهبری جانسون از سمت خود به عنوان وزیر دارایی کناره‌گیری کرد و موجی از استعفاها را در جناح محافظه‌کار دولت به راه انداخت. سوناک در پیام خود نوشت: بیایید اعتماد را احیا کنیم، اقتصاد را بازسازی کنیم و کشور را به هم برگردانیم. او همچنین ویدیویی با کیفیت بالا به همراه سابقه خانوادگی خود منتشر کرد.

سوناک به عنوان یکی از امیدوار کننده ترین نامزدهای جانشینی جانسون در نظر گرفته می شود. وی بیش از همه از محبوبیت برنامه موسوم به Furlough سود برد، اقدامی که بر اساس کار کوتاه آلمانی الگوبرداری شده بود، که میلیون ها نفر را از خطر از دست دادن شغل خود در طول همه گیری کرونا نجات داد. با این حال، زمانی که مشخص شد همسر بسیار ثروتمندش از یک الگوی قانونی پس انداز مالیاتی بهره می برد، شهرت او به شدت آسیب دید.

رسانه های انگلیسی خبر می دهند که همچنان در روزهای آینده نامزدهای بیشتری برای کسب کرسی نخست وزیری به میدان می آیند. "بن والاس" وزیر دفاع انگلیسی در این عرصه در نظرسنجی ها پیشتاز است. اما گویا وی اعلام کرده که می خواهد اول با خانواده اش مشورت کند. انتظار می رود که لیز تراس، وزیر امور خارجه و پنی موردانت، وزیر بازرگانی هم نامزدی خود را برای این منظور اعلام کنند.

با وجود اینکه جانسون اعلام کرده همچنان تا زمان مشخص شدن جانشین می خواهد در مسئولیت نخست وزیری تا پاییز باقی بماند اما درخواست ها برای کناره گیری وی همچنان بلند می شود.

کارولین نوکس، نماینده حزب محافظه کار و منتقد جانسون روز جمعه به بی بی سی گفت که جایگزینی جانسون باید هفته ها طول بکشد، نه ماه ها. وی گفت: جانسون اعتماد حزب محافظه کار را به دلیل فقدان صداقت شخصی از دست داده است.

آنجلا راینر، معاون رهبر حزب کارگر مخالف، هم خواستار جایگزینی فوری جانسون شد. راینر گفت: او یک دروغگوی ثابت شده است که در این باتلاق غرق می شود که ما نمی توانیم چند ماه دیگر آن را تحمل کنیم. وی افزود: شما باید از شر او خلاص شوید و اگر نشد در مجلس رای اعتماد خواهیم داشت. واضح است که جانسون اعتماد عمومی را از دست داده است.

انتخابات ریاست جدید حزب محافظه‌کار در ماه‌های آینده انجام می‌شود و جدول زمانی آن هفته آینده ارائه می‌شود. در کنفرانس حزب محافظه‌کاران در اوایل اکتبر، جانسون رسماً به‌عنوان رهبر حزب جای خود را به فرد جدیدی خواهد داد.

انتهای پیام/