شهر خبر

پدیده وزنه‌برداری زنان: کسب مدال آسیایی دور از دسترس نیست

پدیده وزنه‌برداری زنان: کسب مدال آسیایی دور از دسترس نیست

تهران- ایرنا- ملی‌پوش کردستانی وزنه‌برداری زنان بیان اینکه به دنبال کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس هستم گفت: دختران وزنه‌بردار ایران توانمندی زیادی دارند و تا یک قدمی مدال آسیایی نیز رفتند.

به گزارش ایرنا، با اعلام فدراسیون وزنه‌برداری اردو آماده‌سازی تیم ملی وزنه‌برداری زنان از ۱۹ تیر به مدت سه هفته در شهر قزوین و زیر نظر «معصومه‌سادات بابایی» برگزار خواهد شد. سیده‌الهام حسینی، ابریشم ارجمندخواه، فروغ یونسی، شینا امانی، الهه رزاقی، فاطمه یوسفی، فاطمه کشاورز، پوپک بسامی، سیده‌زهرا حسینی و فاطمه حسن‌پور نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی وزنه‌برداری زنان هستند.

شینا امانی یکی از وزنه‌بردارانی است که در این دوره به اردو تیم ملی دعوت شده و از وی به عنوان پدیده جدید این رشته در سطح کشور یاد می‌شود. امانی ۱۹ ساله و از شهر سنندج گام به اردوی تیم ملی گذاشته است.

وی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ در این رشته فعالیت دارد گفت: نخستین بار در المپیاد ورزشی کشور وزنه زدم و با اختلاف ۲۰ کیلوگرم اول شدم. مدال طلای رده سنی جوانان و نقره رده سنی بزرگسالان را به دست آوردم. در آن دوره من در دسته ۵۵ کیلوگرم بودم و پوپک بسطامی نیز در این دسته حضور داشت. در دومین المپیاد ورزشی دختران در سنندج نیز این افتخارات را تکرار کردم و به تیم ملی وزنه‌برداری رسیدم اما تا کنون اعزام خارج از کشور نداشتم.

ملی‌پوش وزنه‌برداری زنان اظهار داشت: در استان کردستان استعدادهای زیادی وجود دارد که می‌توانند در آینده برای وزنه‌برداری کشور افتخار آفرین باشند. در این استان «شاهو جوانمردی» رئیس هیئت وزنه‌برداری و «سعیده عبدالملکی» مربی زنان تلاش‌ زیادی دارند. من باید از این ۲ نفر به خاطر حمایت ویژه آنان تشکر کنم. اردوها به صورت مستمر برگزار می‌شود و  حمایت لازم از دختران وزنه‌بردار در کردستان انجام می‌شود. در غرب کشور استعدادهای زیادی در وزنه‌برداری وجود دارد و شاید این به خاطر ژنتیک اقوام ساکن در این منطقه باشد.

امانی با اشاره به هدف گذاری خود گفت: آرزوی همه ورزشکاران حضور و موفقیت در المپیک است. وزنه‌برداری زنان در ابتدای راه قرار دارد و نفرات حاضر در اردوی تیم ملی می‌توانند افتخار آفرین باشند.در چند سال گذشته موفقیت‌های خوبی کسب شد و حتی تا یک‌قدمی مدال بزرگسالان آسیا پیش رفیتم. من نیز تلاش خواهم کرد تا با کسب نتایج درخشان در مسابقات جهانی و آسیایی در نهایت جواز حضور در المپیک را کسب کنم. کار سختی است اما با تلاش و تمرینات مستمر می‌شود به آن رسید. خانواده در این مسیر همواره حامی من است و باید از آنان تشکر کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شینا امانی پدیده وزنه‌برداری ایران است گفت: برای قضاوت فعلا زود است اما با تلاش و پشتکار به دنبال نتایجی هستم که نامم را در این رشته ماندگار کنم. از فدراسیون نیز تشکر می‌کنم که زمینه حضورم در اردوی تیم ملی را فراهم کردند. به احتمال زیاد بازی های همبستگی کشورهای اسلامی نخستین تجربه بین‌المللی من خواهد بود و  رقابت سختی پیش‌رو دارم. تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا برای کاروان ورزشی ایران مفید باشم.

امانی در پایان گفت: اکنون در وزن ۶۴ کیلوگرم وزنه می‌زنم اما این وزن قطعی نیست و باید بعد از اردوی تیم ملی دسته وزنی خود را مشخص کنم.دسته های المپیکی در بخش زنان تغییر کرده و باید نهایت دقت در انتخاب وزنم را داشته باشم. اگر قرار باشد در پاریس حضور داشته باشم باید در مورد مسائل فنی با بزرگان این رشته مشورت کنم.