شهر خبر

با حمید معصومی‌نژاد، خبرنگار کوله پشتی از رم/ از تماس مقامات بابت استراماچونی تا بازی در آکادمی یکی از تیم‌های پایتخت!

با حمید معصومی‌نژاد، خبرنگار کوله پشتی از رم/ از تماس مقامات بابت استراماچونی تا بازی در آکادمی یکی از تیم‌های پایتخت!

معصومی‌نژاد، خبرنگار مشهور صداوسیما که با گزارش‌های متفاوت خود از رم بین علاقمندان مشهور شده از آغاز دوران کاری، علایق دوران نوجوانی و ماجراجویی‌های جذابش در ایتالیا سخن گفت.

حمید معصومی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا درباره اطلاعات شخصی از خود که همواره جای سوال برای هوادارانش بوده اظهار داشت: در مورد سنم می توانم بگویم که من یک «جوان قدیمی» هستم. فکر نمی کنم سن شناسنامه‌ای زیاد مهم باشد. پس از پیروزی انقلاب، بعد از انجام خدمت مقدس سربازی و حضور در جبهه در زمان جنگ تحمیلی، تصمیم گرفتم در خارج از کشور ادامه تحصیل دهم. از دوران نوجوانی علاقمند بودم برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم دیگر ملت‌ها به کشورهای دیگر سفر کنم. در آن زمان آمریکا به خاطر دانشگاه‌‌های مطرح خود خیلی مورد توجه بود اما به دلیل مشکلات موجود امکان سفر به آن کشور وجود نداشت.

وی ادامه داد: با توجه به علاقه من به ایتالیا و این که این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی راحت‌تر روادید دانشجویی صادر می کرد راهی رم شدم. آخرین بار هم حدود 4 سال پیش در ایران حضور پیدا کردم. تابعیت ایتالیایی؟ کارت اقامت ایتالیا را دارم و تابعیت ایتالیایی ندارم. در ایتالیا پس از 5 سال اقامت قانونی در این کشور و داشتن کار می توان این کارت را دریافت کرد. ملیت من ایرانی است و فقط گذرنامه ایرانی دارم.

حمید معصومی‌نژاد از دوران کودکی به خبرنگاری فکر می‌کرده و رویای این شغل را داشته؟ او با تایید این مطلب گفت: بله از نوجوانی به این حرفه علاقه داشتم. در دوران نوجوانی بسیار علاقمند بودم در یکی از سه رشته خلبانی، پزشکی و مخصوصا خبرنگاری تحصیل کنم. علاقه‌ام به خبرنگاری به حدی بود که در زمان جنگ تحمیلی که به صورت داوطلبانه در جبهه های مختلف جنوب مانند اهواز و سوسنگرد و خرمشهر بودم با دوربین عکاسی کوچک آماتوری‌ام از برخی از صحنه های مربوط به رشادت های رزمندگان عکس می گرفتم. وقتی برای ادامه تحصیل به ایتالیا آمدم در کنکور پزشکی در رم شرکت کردم و توانستم قبول و وارد دانشگاه شوم اما حدود سه سال بعد به خاطر علاقه زیادی که به خبرنگاری داشتم، تغییر رشته دادم. سپس در دفتر خبرگزاری ایرنا در رم به عنوان خبرنگار مشغول به کار شدم و همزمان برای یک نشریه ورزشی در ایران مصاحبه های اختصاصی با فوتبالیست های ایتالیایی و خارجی در باشگاه های رم و لاتسیو را ارسال می کردم. بعد از مدتی یعنی از حدود 30 سال پیش همکاریم را با صدا و سیما آغاز کردم.

وی درباره اینکه علاقه شخصی او کدام حیطه است پاسخ داد: فکر نمی‌کنم علاقه به یک موضوع موجب حذف دیگر علاقه شما به دیگر موضوعات شود. ورزش یکی از جذاب ترین حوزه های فعالیت من را تشکیل می دهد. بنده از دوران کودکی علاقه زیادی به ورزش فوتبال داشتم و همراه با تیم در مسابقات محله ای شرکت می کردم. متعاقبا در اوایل نوجوانی تمرینات فوتبال را در یکی از دو تیم مطرح پایتخت شروع کردم که بهتر است نامی از آن تیم نبرم (با خنده). این روزها تعصب روی تیم خاصی ندارم و فقط طرفدار بازی خوب هستم. این را هم بگویم که علاوه بر فوتبال به پینگ پنگ هم علاقه زیادی دارم و در دوران نوجوانی و جوانی در ایران در مسابقات آماتوری چند جایزه گرفته‌ام. البته در ایتالیا هم در چند مسابقه شرکت و برنده شده‌ام. به علت مشغله کاری به ندرت اتفاق می افتد بازی‌های سری آ را دنبال کنم اما بازی‌های رم را با دقت بیشتری می‌بینم و اگر بتوانم برای تهیه گزارش به ورزشگاه المپیکو رم می روم.

معصومی‌نژاد عنوان کرد: فکر می‌کنم یکی از جالب ترین گزارش های من در این ورزشگاه مربوط به 5 سال پیش و در زمان خداحافظی فرانچسکو توتی، اسطوره و کاپیتان محبوب آ اس رم می شود. در آن روز کاپیتان توتی که برای آخرین بار پیراهن رم را بر تن داشت در بازی با تیم جنوا در دقیقه 54 بازی به جای محمد صلاح وارد میدان شد. پس از پایان مسابقه که 3 بر 2 به نفع تیم رم تمام شد، طی مراسمی سراسر احساسی در میان تشویق بی نظیر هواداران و همبازیان خود برای همیشه با ورزشگاه المپیکو رم وداع کرد. توتی برای مدت 2 سال به عنوان یکی از مدیران باشگاه در رم فعالیت کرد ولی متعاقبا به دلیل تشدید اختلافاتش با رئیس آمریکایی وقت این باشگاه، استعفا و مجبور به خداحافظی شد.

وی ادامه داد: من در نشست مطبوعاتی خداحافظی توتی هم که در ساختمان کمیته ملی المپیک ایتالیا برگزار شد، حضور داشتم تا گزارشی برای ورزشدوستان عزیز کشورمان تهیه کنم. باید بگویم در دورانی که توتی در تیم رم بازی می کرد به دفعات با او در باشگاه رم دیدار کردم ولی نتوانستم با او مصاحبه کنم چون فقط شبکه هایی که قادر به پرداخت پول هنگفت بودند امکان مصاحبه با او را داشتند. در آخرین باری که او را در باشگاه رم دیدم یک بار دیگر از او خواستم با من مصاحبه کند ولی او لبخند زد و گفت به جای مصاحبه با هم عکس می گیریم!

photo_2022-07-08_19-19-17

گزارشگر مشهور صداوسیما درباره اینکه آیا در ایتالیا هم به اندازه ایران شناخته شده است یا خیر گفت: طبیعتا نه مثل ایران اما اینجا هم علاوه بر دست اندرکاران امور رسانه‌ای و سیاسی و فرهنگی ایتالیا، گاه اتفاق می‌افتد که مردم عادی به ویژه در رم ابراز آشنایی می کنند. آخرین مورد آن مربوط به چند روز پیش می شود. در حالی که من در ایستگاه اتوبوس منتظر بودم، فردی به من نزدیک شد و گفت شما خبرنگار هستید، درست است؟ من پاسخ دادم بله چطور؟ ایشان گفت شما 9 سال پیش در مسابقات دوچرخه سواری در حومه رم با من مصاحبه کردید. با تعجب از این آقا پرسیدم چطور امکان داره شما پس از گذشت 9 سال بازهم من را به خاطر داشته باشید و بشناسید. او گفت که حافظه قوی دارد و چند ماه پیش فیلم مسابقه دوچرخه سواری و مصاحبه ای که من با او کرده بودم را در یوتیوب دیده است. تمام گزارش‌هایم را در یوتیوب آرشیو می کنم و برای افرادی که درخواست دیدن مصاحبه‌ شان را در گزارش داشته باشند ارسال می‌کنم که این آقا هم یکی از این افراد بود.

معصومی‌نژاد در فضای مجازی فردی محبوب محسوب می‌شود و همواره مردم به او ابراز لطف می‌کنند. خود او در رابطه با مطلع بودن از واکنش‌ها می‌گوید: از واکنش‌ها باخبرم. دوستان و آشنایان برایم ارسال می کنند. در هر صورت فکر می کنم مردم با شوخی ها محبت و لطف خودشان را به من نشان می دهند. برای همین من از شادی آن‌ها خوشحال می شوم.

وی درباره مصاحبه با افراد مشهور ایتالیایی افزود: بنا بر اقتضا شغلی خودم در سه دهه گذشته با افراد معروف و زیادی در حوزه های مختلف از سیاستمداران گرفته تا هنرمندان و ورزشکاران آشنا شده‌ام و ارتباط دارم اما نمی‌توانم بگویم رابطه ای صمیمانه دارم. حوزه زندگی شخصی و حرفه‌ایم را در حد امکان از یکدیگر جدا نگه می‌دارم.

یکی از پرحاشیه‌ترین مصاحبه‌های معصومی‌نژاد مربوط به گفت‌وگو با سرمربی اسبق استقلال، آندره‌آ استراماچونی بود. او درباره آن روزها گفت: اگر اشتباه نکنم اواخر مرداد 1399 بود که مدیریت وقت باشگاه استقلال در هتلی در مرکز رم با وکلای آندره‌آ استراماچونی چندین بار دیدار کردند. دیدارهایی که در آن زمان با توجه به ممنوعیت جذب مربی و بازیکن خارجی در ایران، حواشی زیادی به همراه داشت. در آن زمان بسیار تلاش کردم که هر طوری شده با استراماچونی مصاحبه ای را انجام بدهم ولی کار بسیار دشواری بود زیرا وی به هیچ وجه تمایلی برای مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما نداشت. البته با شخص من مشکلی نداشت، ظاهرا مشکل، خود صدا و سیما بود (با خنده)!

معصومی‌نژاد تصریح کرد: احساسم این بود که در ایران موردی اتفاق افتاده و ایشان از صدا و سیما دلخور است. در هر صورت ناامید نشدم. بعد از تلاش های زیاد، روزی که قرار بود استراماچونی برای پیگیری کارهایش با استقلال به سفارت کشورمان در رم برود، خودش با یکی از دوستان مشترک ایتالیایی ما تماس گرفت و به او گفت به من اطلاع بدهد که اگر می‌خواهم، می‌توانم برای انجام مصاحبه به سفارت بروم. من هم به سرعت خودم را قبل از او به سفارت رساندم. وقتی با وکیلش وارد نمایندگی کشورمان شد از من پرسید آیا خبرنگار صدا و سیما هستم. من هم به او با لبخند پاسخ مثبت دادم.

وی در ادامه افزود: قبل از مصاحبه با هم به ایتالیایی صحبت می کردیم ولی استراماچونی قبل از شروع مصاحبه از من خواست که این گفت و گو به انگلیسی انجام شود. وقتی جویای علت این درخواست او شدم گفت می خواهم صحبت های من به انگلیسی ضبط شود! من هم با لبخند مصاحبه را شروع کردم. نکته جالب این که نیم ساعت بعد از انجام مصاحبه و در حالی که مشغول ترجمه و تدوین آن برای ارسال به صدا و سیما  بودم تلفنم زنگ زد! یک مقام بلند پایه از وزارت ورزش آن زمان بود. با توجه به جنجالی که در آن دوره به پا شده بود ایشان کمی نگران بود و می خواست بداند آیا جنجال دیگری هم در راه است یا خیر! من هم بدون آنکه توضیحی درباره صحبت های استراماچونی بدهم به ایشان گفتم که در گزارشم دقیقا تمام صحبت های سرمربی اسبق استقلال را پخش می کنم.

photo_2022-07-08_19-50-14

خبرنگار صداوسیمای ایران درباره تغییر مدیوم و رسانه‌ها در عصر فعلی و تطابق خود با آن‌ها افزود: من بر این باورم که در عصر رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی، مخاطب از حالت یک سویه و یک طرفه خارج و به یک کاربرفعال تبدیل شده است. این کاربر می تواند تولید محتوا کند، محتوای خود را منتشر و یا محتوای دیگران را بازنشر کند. این کاربر قدرت گزینش گری دارد و می تواند یک یا چند روایت را بپذیرد و روایت های دیگر را نپذیرد. دیگر اینگونه نیست که مخاطب روبروی تلویزیون بنشیند و پیام های ما را بصورت یک سویه دریافت کند، بدون حق گزینش و انتخاب. همچنین اینگونه نیست که فقط روایت ما را بپذیرد. او از میان روایت های مختلف، یک روایت را انتخاب خواهد کرد. در هر صورت به همین علت از چند هفته پیش کانال شخصی خبری تلگرامی را با عنوان « خبرگزاری حمید معصومی نژاد، رم» برای انتشار گزارش های اختصاصی‌ام از ایتالیا راه اندازی کردم. امیدوارم که تولید محتوای مربوط به کشور ایتالیا به گونه ای باشد که نیازهای مخاطبان را در سنین و سلیقه های مختلف در حد امکان برآورده کند. علاقمندان به آشنایی بیشتر با ایتالیا می توانند به این کانال بپیوندند.

زندگی پرماجرا و جذاب معصومی‌نژاد قابلیت مکتوب شدن ندارد؟ او در پاسخ به این سوال اظهار داشت: من در دو دهه گذشته دو کتاب و یک لوح فشرده به زبان ایتالیایی درباره تاریخ، فرهنگ و جاذبه های گردشگری ایران در ایتالیا منتشر کرده ام. اگر وقت کنم حتما کتابی هم از حقایق شنیده نشده خواهم نوشت! آیا از مسیر کاری ام راضی هستم؟ رسالت خبرنگاری عشق، تعهد و تخصص است. وقتی خبرنگار در خدمت مردم باشد از کار خود راضی است. اگر روزی بخواهم دوران کاری ام را در کتابی شرح بدهم، احتمالا نام آن را «حمید معصومی نژاد، خبرنگار کوله پشتی، رم» خواهم گذاشت.

وی در پایان درباره سبک کاری خود که شامل فعالیت در زمینه فیلمبرداری، تدوین و تمام عرصه‌های خبرنگاری می‌شود هم گفت: در حدود سه دهه همکاری با رسانه ملی، همه کارهای خبری از جمله پیدا کردن سوژه، تصویربرداری، انجام پلاتو و تدوین را به تنهایی انجام می‌دهم. من به خاطر هزینه بالای تصویربردار در ایتالیا به تنهایی این کار را انجام می دهم اما از طرف دیگر با توجه به حساسیتی که در کارم دارم باید حتما خودم درگیر تمامی مراحل آن باشم. تلاشم این است که در گزارش‌هایم تصاویر زیاد و زیبا همراه با رنگ های متنوع داشته باشد تا موجب خستگی بینندگان نشوم. تاکید من همواره بر تهیه گزارش های گوناگون، جذاب و دیدنی است. به همین خاطر برای تهیه یک گزارش یک دقیقه و نیمی، ساعت ها وقت می گذارم.

خبرنگار: علی رضایی

انتهای پیام