شهر خبر

نام آبشار بکر و کمتر دیده شده در جنگل های مازندران چیست؟

نام آبشار بکر و کمتر دیده شده در جنگل های مازندران چیست؟

طبیعت شمال کشور، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، سرشار از مناطق بکر و زیبا است. این مناطق در دل جنگل‌های سرسبز پنهان هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ طبیعت شمال کشور، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، سرشار از مناطق بکر و زیبا است. این مناطق در دل جنگل‌های سرسبز پنهان هستند. با کمی جست‌وجو و دقت می‌توانیم با آن‌ها بیشتر آشنا شویم و به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنیم. آبشار بولا از حیث زیبایی زبانزد است.

آبشار بولا کجاست؟

آبشار بولا یا اوبن، نام آبشاری در منطقه محافظت شده بولا و استان مازندران است. این منطقه از سال ۱۳۷۸ تحت حفاظت قرار گرفته است. آبشار بولا در نزدیکی پارک ملی کیاسر و هم‌مرز با پناهگاه حیات‌وحش دودانگه و چهاردانگه و منطقه حافظت‌شده پرور واقع شده است. این آبشار، با مناظر تماشایی در میان جنگل‌های انبوه سنگده قرار دارد. منطقه بولا دارای طبیعت کوهستانی و ییلاقی است.

آبشار بولا از جاهای دیدنی ساری است و در بخش دو دانگه، دهستان پشتکوه مهدی شهر، روستای پل سفید و منطقه سنگده  قرار دارد. آبشار بولا، مرز طبیعی بین دو استان مازندران و سمنان است. اگر از ارتفاعات بولا به اطراف نگاه کنیم، یک طرف استان سمنان را با اقلیم خشک و فاقد گیاه خواهیم دید و در طرف دیگر استان سرسبز مازندران را می‌بینیم.

جنگل‌های سنگده به خاطر قرارگیری در شمال کشور، بارش‌های فراوان، وجود چشمه‌های زیاد و رودخانه‌های فراوان، آبشارهای زیادی دارند. آبشار بولا از جاهای دیدنی استان مازندران به شمار می‌آید و در ۳۵ کیلومتری روستای سنگده و در میان جنگل‌های هیرکانی، در منطقه‌ای بکر به نام بولا قرار دارد. این آبشار در نزدیکی جاده‌ای قرار دارد که برای استفاده چوب‌برها تاسیس شده است.

جنگل‌های سواد کوه استان مازندران از سرسبزترین بخش‌های جنگل‌های هیرکانی هستند و در ارتفاعات البرز قرار دارند؛ به همین دلیل هوای شرجی شمال در آن‌ها کمتر احساس می‌شود. آبشارهای بولا در این منطقه، به‌دلیل نزدیکی به جاده زیبای فیروزکوه - ساری، محبوبیت بالایی در میان گردشگران دارند.

فاصله آبشار بولا از تهران ۲۶۰ کیلومتر است. این آبشار در ۶۵ کیلومتری پل سفید قرار دارد. منظره آبشار بولا شبیه آبشار کبودوال استان گلستان است. هر دو آبشار‌، تمام خزه هستند و از چشمه‌ها تغذیه می‌شنود. آبشار بولا در چند ستون سرازیر شده است که پایین آبشار، یک رودخانه را تشکیل می‌دهند.

آبشار بولا عریض و خزه‌ای است و همین ویژگی‌ها آن را خاص می‌کند. آبشار بولا جزو آبشار های دائمی کشور است و در واقع مجموعه‌ای از چند آبشار است. تماشای گونه‌های گیاهی متنوع اطراف آبشار و مسیر دسترسی به آن از تفریحات این سفر هستند. مسیر رسیدن به آبشار نسبتا شیب‌دار و جنگلی خواهد بود. در مسیر، شنیدن صدای ریزش آب، راهنمای رسیدن به آبشار است.

نام دیگر آبشار بولا، اوبن است که در گویش محلی به معنی زیرآب است. این آبشارها از چشمه‌های بالادست خود تغذیه می‌شوند. این منابع آبی سبب تشکیل چشمه‌های فراوان در منطقه می‌شود. آبشار بولا در ارتفاع ۱,۷۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این منطقه، از آب‌و‌هوایی مرطوب و معتدل برخوردار بوده و دارای شیب‌های تند است.

در مسیر رسیدن به آبشار بولا برای ناهار می‌توانید از غذاخوری‌های روستای سنگده استفاده کنید. بعد از روستا، وارد جاده جنگلی شوید. از سنگده تا آبشار حدود ۳۷ کیلومتر است و چون نمی‌توان این مسیر را با سرعت رفت، حدود دو ساعت طول می‌کشد. در طول راه، مناظر بسیار زیبای طبیعی می‌بینید که برای عکاسی مناسب هستند.

در میان راه جاده جنگلی آبشار بولا، به دشت خرمن جینگاه می‌رسید، که منظره بسیار زیبایی دارد و تماشای کوه‌های خرونرو از آن بسیار لذت‌بخش است. در این منطقه می‌توانید استراحت کوتاهی کنید و از زیبایی‌هایش لذت فراوان ببرید. کمی بعد از این دشت، کم‌کم صدای آب به گوش‌تان خواهد رسید.

با ماشین می‌توانید تا نزدیکی آبشار بروید. از جاده تا خود آبشار پیاده‌روی بسیار کوتاهی در پیش است. مجموعه آبشار‌های خزه‌ای بولا در دو طرف جاده جنگلی، با زیبایی تمام در انتظار گردشگران هستند. منطقه محافظت شده بولا بسیار بکر است و به همین دلیل هیچ‌گونه امکانات رفاهی خاصی در آن وجود ندارد.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل بولا

پوشش گیاهی منطقه آبشار بولا بسیار دیدنی است. اطراف این آبشار پوشیده از شمشاد، توسکا، بلندمازو، گلابی وحشی، گیلاس وحشی، آلوچه، ممرز، بوته‌ها و علف‌های بومی است. علاوه بر این‌ها، جوامع راش توس در منطقه دیده می‌شوند.

گونه‌های جانوری متنوعی در منطقه بولا زندگی می‌کنند، که از میان آن‌ها می‌توان به خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، شغال، شوکا، مرال، بز، پازن، سمور، گراز، روباه، کبک، تشی و سمندر تاج‌دار، کبک و کبک دری اشاره کرد.

هنگام بازدید از آبشار بولا حتما توجه داشته باشید که به زیستگاه این گیاهان و جانوران آسیب نرسانید. رعایت نکات ایمنی در کمپ زدن هم فراموش نشود. بهتر است با جمع‌های بیش از چهار نفر به منطقه سفر کنید و از پختن غذاهایی با بوی زیاد، به‌خصوص کباب بپرهیزید؛ چون این بو ممکن است توجه حیوانات وحشی را به سوی شما جلب کند.

سرچشمه آبشار بولا

معروف‌ترین رود در منطقه حافظت‌شده بولا و نزدیک روستای سنگده، رودخانه اوبن است که از چشمه اوبن در منطقه جنگلی بولا سرچشمه می‌گیرد. این رود در مسیر خود آبشارهایی را به وجود آورده است. آبشار خزه‌ای اوبن یا بولا، در فاصله کوتاهی از سرچشمه آن قرار دارد. این رود به‌سمت دشت فریم و روستای خوشرودبار جریان می‌یابد و به سد شهید رجایی یا سلیمان تنگه می‌ریزد.


انتهای پیام