شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نخست وزیر#لندن#بروکسل

رقابت در حزب محافظه‌کار برای جانشینی جانسون؛ تأثیر استعفای جانسون بر مناسبات بروکسل-لندن

رقابت در حزب محافظه‌کار برای جانشینی جانسون؛ تأثیر استعفای جانسون بر مناسبات بروکسل-لندن

بعد از اعلام کناره گیری بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، اعلام آمادگی ها برای عهده داری جانشینی وی از سوی محافظه کاران آغاز شده و برخی تحلیلگران این کناره گیری را احتمالا آغازی تازه در مناسبات بین لندن - بروکسل می‌دانند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم روز گذشته بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا پس از چند هفته جنجالی، چندین رسوایی اخلاقی و بالاخره کناره‌‌گیری بیش از 50 تن از مقام‌های دولتی از مقام خود استعفا داد. او هنگام اعلام این خبر در برابر دفتر نخست وزیری در ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ در لندن گفت: اکنون اراده حزب او به وضوح بر این است که رهبر و در نتیجه نخست‌وزیری جدید داشته باشد.

جانسون روز گذشته از رهبری حزب کناره گیری کرد، اما گفت قصد دارد تا پاییز امسال به عنوان نخست وزیر در سمت خود باقی بماند.

او پس از استعفا از مقام نخست وزیری گفت تا تعیین رهبری جدید در حزب خود به مسئولیت‌هایش به عنوان رهبرحزب و نخست وزیر ادامه می‌دهد.

به باور برخی تحلیلگران این یک شکست تحقیرآمیز برای جانسون است. کسی که هدایت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا را در کارنامه خود دارد و در عین حال یکی از موفق‌ترین کمپین‌های واکسیناسیون در جهان را به نام خود ثبت کرده است.

او در سخنان خود هنگام اعلام استعفایش گفت: بی نهایت به دستاوردهای این دولت افتخار می کنم.

جانسون در دو روز اخیر با سرسختی هر چه تمام‌تر از ماندنش در مقام نخست‌وزیری دفاع می‌کرد و با وجود استعفاهای پشت سر هم وزیران و معاونان و مشاوران رده‌پایین‌تر و درخواست‌های کناره‌گیری از سوی هم‌حزبی‌های خود حاضر نبود از سمت خود نه در رهبری حزب محافظه‌کار و نه به عنوان نخست‌وزیر استعفا دهد.

"ان تی وی" آلمان در مطلبی از آغاز جنگ قدرت در حزب محافظه کار برای دستیابی به جانشینی جانسون خبر داده و نوشت: پس از استعفای بوریس جانسون، میدان جانشینان احتمالی وی در میان محافظه‌کاران در حال شکل‌گیری است.

پس ازاستعفای جانسون به عنوان رهبر حزب محافظه کار اولین نامزد برای جانشینی او کلاه خود را در این رینگ قدرت انداخت. تام توگندات، نماینده معروف حزب محافظه کار، در روزنامه «دیلی تلگراف» اعلام کرد که برای جانشینی جانسون درخواست خواهد داد.

توگندات، رهبر کمیسیون روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا گفت که می خواهد یک ائتلاف گسترده برای شروعی تازه ایجاد کند. این افسر سابق 49 ساله نوشت: من قبلاً در نیروهای مسلح و اکنون در مجلس خدمت کرده ام. وی گفت که حالا او می خواهد به عنوان نخست وزیر به کشورش خدمت کند.

انتخابات ریاست جدید حزب محافظه کار در ماه‌های آینده انجام می‌شود و جدول زمانی آن هفته آینده ارائه می‌شود. در کنفرانس حزب محافظه‌کاران در اوایل اکتبر، جانسون رسماً به عنوان رهبر حزب جای خود را به فرد جدیدی خواهد داد.

علاوه بر توگندات، باید تعدادی نامزد دیگر نیز برای جانشینی جانسون حضور داشته باشند. از جمله انتظار می رود ساجد جاوید، وزیر بهداشت که روز سه شنبه استعفا داد و گرانت شاپس، وزیر حمل و نقل برای جانشینی جانسون درخواست دهند. لیز تراس وزیر امور خارجه، ریشی سوناک، وزیر دارایی که روز سه شنبه مانند جاوید استعفا داد و جرمی هانت، وزیر خارجه سابق انگلیس نیز نامزدهای احتمالی در نظر گرفته می شوند.

نشریه فوکوس هم در مطلبی نوشت: روزهای نخست وزیری بوریس جانسون به پایان رسیده است. وی بعد از ظهر پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی استعفای خود را از رهبری حزب محافظه کار اعلام کرد.

آیا کناره گیری جانسون شروعی تازه در مناسبات لندن-بروکسل خواهد بود؟

نشریه فوکوس در ادامه این گزارش نوشت: آنچه مسلم است این است که نخست وزیر جدید انگلیس نیز می تواند رابطه بریتانیا با اتحادیه اروپا را تغییر دهد. همین چند هفته پیش، جانسون از تصمیمات لندن برای تغییر پروتکل ایرلند شمالی خبر داد. این بخشی از توافقنامه برگزیت بین اروپا و بریتانیا است و شامل کنترل گمرکی بر روی کالاهای مبادله شده با ایرلند شمالی است.

بسیاری از مقامات اروپایی به این طرح لندن واکنش انتقاد آمیزی نشان دادند. اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان دولت انگلیس را به دلیل نقض برنامه ریزی شده توافقنامه برگزیت به اقدامات سختگیرانه تهدید کرده و گفت: این یک تصمیم بسیار ناگوار است و هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد.

رولاند استورم، که ریاست کرسی سیاست تطبیقی ​​در دانشگاه فردریش الکساندر در ارلانگن را بر عهده دارد در گفتگویی با نشریه فوکوس اظهار داشت: سرنوشت پروتکل ایرلند شمالی بستگی به این دارد که آیا جانشین جانسون به ادامه مسیر تقابلی با اروپا ادامه دهد یا خیر. در هر صورت، سبزها در پارلمان اروپا تاکید کردند که خروج جانسون فرصتی را برای شروعی جدید بین بریتانیا و اتحادیه اروپا فراهم می کند.

انتهای پیام/