شهر خبر

«سرگئی لاوروف»؛

مذاکرات صلح با رویکرد نظامی غرب درباره اوکراین بی فایده است

مذاکرات صلح با رویکرد نظامی غرب درباره اوکراین بی فایده است

وزیر خارجه روسیه هشدار داد که اگر رویکرد غرب در قبال اوکراین پیروزی کی یف بر مسکو در میدان نبرد باشد، در آن صورت مذاکرات صلح، محلی از اعراب ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز جمعه اعلام کرد که چنانچه غرب امیدوار است که مسئله اوکراین را از طریق نظامی حل و فصل کند، مذاکرات صلح بی معنی و بی فایده است.

لاوروف در این باره در اجلاس کشورهای گروه ۲۰ (G۲۰) در بالی در اندونزی، گفت: اگر غرب مذاکره را نمی خواهد و خواهان پیروزی اوکراین بر روسیه در میدان نبرد است، احتمالاً چیزی برای گفتگو با غرب وجود ندارد، زیرا این رویکرد به اوکراین اجازه نمی دهد تا به سمت روند صلح حرکت کند.

اظهارات لاوروف در پی هشدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مطرح می شود مبنی بر اینکه اگر غرب بخواهد روسیه را در میدان نبرد شکست دهد، مسکو از این تلاش غرب استقبال می‌کند، اما این اقدام اوکراین را به تراژدی می‌کشاند.

پوتین افزوده بود که غرب در تلاش خود برای مهار روسیه شکست خورده است و اگرچه تحریم‌های آنان برای مسکو مشکلاتی را ایجاد کرده است، این مشکلات در مقیاس مورد نظر غربی‌ها نبوده است. او گفت که روسیه مذاکرات صلح را رد نمی‌کند، اما هرچه این درگیری جلوتر می‌رود، دستیابی به توافق دشوارتر می‌شود.

همزمان، نیروهای روسی به پیشروی خود ادامه می دهند و اخیرا با تحت کنترل گرفته دو شهر راهبردی «سیویرودونتسک» و «لیسیچانسک» در منطقه «لوهانسک» (که روسیه استقلال آن را به رسمیت شناخته و از آن با نام جمهوری خلق لوهانسک یاد می کند)، کنترل کامل منطقه مذکور را به دست گرفتند.

نیروهای روسیه در ادامه، پیشروی خود به سمت منطقه «دونتسک» را شدت بخشیده اند و در صدد تسلط بر آن منطقه نیز هستند.