شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#ارز ترجیحی

معایب ارز ترجیحی بیشتر از محاسن آن بود/ حمایت از مردم مهم است نه کالابرگ یا یارانه

معایب ارز ترجیحی بیشتر از محاسن آن بود/ حمایت از مردم مهم است نه کالابرگ یا یارانه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ینکه یارانه نقدی باشد یا کالا برگ خیلی مهم نیست زیرا وقتی کارگری یارانه دریافتی یک دهم نیازهایش را هم برطرف نکند برایش فرقی نمی کند که این یارانه نقدی یا کالابرگ باشد. آنچه هم اکنون مهم است این است که دایره دریافت کنندگان یارانه افزایش پیدا کند و متناسب با افزایش قیمت کالاها این یارانه به مردم پرداخت گردد.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در گفت و گو با برنا اظهار داشت: متاسفانه افراد و شرکت‌های بودند که که از تخصیص ارز ترجیجی سود جویی می‌کردند. بسیاری از شرکت ها بودند که در ابتدای پرداخت ارز ترجیحی سوء استفاده ها و فسادهای مالی گسترده ای صورت دادند. اما به نظر من اگر فسادی توسط شرکتی شخصی و نهادی که وارد کننده بوده و از ارز ترجیحی استفاده می کرده صورت می گرفت، باید آن مسئله علاج می شد و تا زمانی که زیرساخت لازم فراهم نبود و کنترل دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی فراهم نبود، نباید ارز ترجیحی را حذف می کردند.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس خاطر نشان کرد: ما در مجلس قبلی و در دولت آقای روحانی هم تلاش کردیم که از پرداخت یارانه مستقیم به خود مردم حمایت کنیم اما در شرایطی که دولت بتواند کنترل قیمت‌ها را در سایر بخش ها انجام و یارانه‌بگیران واقعی را شناسایی کند و همچنین دامنه دریافت یارانه را متناسب با تورم و گرانی که ایجاد می شود تغییر دهد. دولت باید بتواند دایره یارنه بگیران را افزایش دهد.

 رحیمی جهان آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: ولی اتفاقی که هم اکنون افتاده هم به افزایش قیمت سرسام‌آور بسیاری از کالاها و خدمات منجر شده هم نشان می‌دهد که میزان یارانه‌ای که مردم دارند به صورت نقدی دریافت می کنند متناسب با این شرایط نیست. بسیاری از یارانه بگیران از این دایره حذف شده اند و مشکلات عدیده ای در راستای ایجاد این سیاست دولت سیزدهم ایجاد شده است. علیرغم اینکه اصل حذف ارز ترجیحی درست است ولی به نادرستی در حال اجرا است و شرایط برای مردم سخت شده است.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: بر اساس علائم و آثاری که در جامعه وجود دارد وقتی این ارز توزیع می‌شد و به دست شرکت‌ها و افراد وارد کننده می رسید قیمت‌ها کنترل می‌شد که نشان می‌داد که بخش اعظمی از ارز ترجیحی درست مصرف می‌شود و ما شاهد افزایش قیمت آنچنانی  نبودیم. این توضیح ارز باعث می‌شد که فشارها کنترل شود و فشار روی مردم کمتر باشد. 

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی افزود: اما حذف این ارز 4200 تومانی باعث افزایش ۳۰۰ و ۴۰۰ درصدی قیمت کالا‌ها شده و قیمت همه کالاها بالا رفته است که نشان می دهد بخش عمده‌ای از ارز درست مصرف می شده است. اما با این وجود هر کاری مشکلات خاص خودش را دارد و هم اکنون که این اتفاق افتاده و دولت ارز را حذف کرده آسیب های این طرح باید با قاطعیت و سرعت شناسایی شود تا میزان ضرر و زیان مردم و فشار روی مردم کاهش پیدا کند. مردم در حال حاضر تاب و تحمل گرانی های اخیر را ندارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  ادامه داد: این که یارانه به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌شود تصمیم درستی است اما آیا تمام مردم نیازمند به این یارانه نقدی آن را دریافت می کنند؟ خیر. آیا یارانه متناسب با افزایش قیمت همه کالاها که اتفاق افتاده پرداخت می شود؟ خیر. واقعیت امر این است که ما یارانه را از ابتدای زنجیره برداشتیم ولی در حال حاضر به انتهای زنجیره هم به صورت کامل پرداخت نمی‌شود و انتهای زنجیره با این شرایط در حال نابود شدن است. در حال حاضر به هیچ عنوان بین درآمد و هزینه مردم تناسب وجود ندارد و ما به عنوان تصمیم‌گیرندگان حاکمیت وظیفه داریم نیاز مردم را تامین کنیم.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس افزود: اگر مردم در فشار باشند و متحمل ضرر و زیان شدید شوند این تصمیم اشتباه خواهد بود. اینکه یارانه نقدی باشد یا کالا برگ خیلی مهم نیست زیرا وقتی کارگری یارانه دریافتی یک دهم نیازهایش را هم برطرف نکند برایش فرقی نمی کند که این یارانه نقدی یا کالابرگ باشد. آنچه هم اکنون مهم است این است که دایره دریافت کنندگان یارانه افزایش پیدا کند و متناسب با افزایش قیمت کالاها این یارانه به مردم پرداخت گردد.

انتهای پیام