شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اردبیل#جلوگیری

واحدهای فرآوری مواد معدنی فلزی در استان اردبیل ایجاد می‌شود

واحدهای فرآوری مواد معدنی فلزی در استان اردبیل ایجاد می‌شود

اردبیل- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: مطالعات سه پهنه معدنی در این استان به نقاط امیدبخش رسیده است و به تدریج با رویکرد جلوگیری از خام‌فروشی واحدهای فرآوری مواد معدنی نیز در نزدیکی آنها راه‌اندازی خواهد شد.

رامین صادقی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان اردبیل دارای پهنه‌های معدنی متعددی با عناصر فلزی و غیرفلزی بوده که در گذشته معادن غیرفلزی دارای ارزش افزوده کمتر شامل مصالح ساختمانی، شن، ماسه و آسفالت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت معادن فلزی افزود: بر این اساس پهنه‌های معدنی که در گذشته تعریف شده بود، به صورت مداوم مورد پیگیری قرار گرفت که در نهایت ۲ پهنه جواب داد و پروانه بهره‌برداری برای پهنه‌ای در محدوده شهرستان مشگین‌شهر هفته گذشته صادر شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: این پهنه معدنی با تخمین ذخیره بیش از ۶۰ میلیون تنی در فاز اول، هم فرصتی بزرگ برای استان است و هم می‌تواند چهره منطقه را از لحاظ اقتصاد و اشتغال ارتقا دهد.

وی اضافه کرد: در این راستا ۵۰ هکتار زمین برای احداث کارخانه کنسانتره مس و مولیبدن در آن منطقه داده شد و تا کنون تنها به دلیل آزمایش فناوری مربوطه، مجوز انتقال محموله‌ای جهت بررسی میزان فرآوری در اصفهان صادر شده است، وگرنه به هیچ عنوان حق خروج مواد اولیه خام از منطقه دوست بیگلو وجود ندارد.

صادقی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت مورد نظر از توانمندی لازم برخوردار بود، در منطقه نیاز با وجود مخالفت سازمان انرژی اتمی، ضمن برگزاری نشست‌های کارشناسی، موافقت لازم برای فعالیت اخذ شد که آنجا نیز ۱۵ میلیون تن مس و مولیبدن تخمین ذخیره شده است.

وی اظهار کرد: همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای کار در پنج محدوده دیگر در شمال استان اردبیل ورود کرده بود اما برای سال‌ها کار با کندی پیش می‌رفت که با برگزاری نشست‌های گوناگون با کمک استانداری و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی موضوع پیگیری شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل افزود: با مجموع این اقدام‌ها خوشبختانه منطقه قزل اوزن هم در حال تعیین تکلیف است، از میان آن پهنه‌ها به یک نقطه امیدبخش رسیده‌ایم که اکنون در مرحله حفاری قرار دارد و بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال جاری تعیین تکلیف خواهد شد.

به گفته وی، بررسی پارامترهای زمین‌شناسی وجود مس در آن محدوده را نشان می‌دهد که در ماه‌های آتی نیز تخمین ذخیره انجام می‌شود.

صادقی گفت: محدوده دیگری در کوه‌های صلوات بخش مرادلو قابلیت تبدیل شدن به معدن را دارد که مراحل مطالعاتی آن در حال تکمیل و فرایند حفاری و تخمین ذخیره در دست انجام است و امید می‌رود در آن نقطه نیز به ذخایر معدنی مهمی دست پیدا کنیم.

۲۱۰ پروانه فعالیت تا کنون برای واحدهای معدنی در مناطق مختلف استان اردبیل صادر شده است که از میان آنها در حال حاضر ۱۰۹ واحد فعال هستند.

حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در معادن این استان به حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد که با میزان استخراج سالیانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن ماده معدنی، برای یک‌هزار و ۱۰۰ نفر فرصت اشتغال‌ ایجاد کرده‌اند.