شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کشورهای عربی#آمریکا#شورای امنیت

جان کربی:

بایدن به پدنبال پدافند هوایی یکپارچه کشورهای عربی و تل آویو است

بایدن به پدنبال پدافند هوایی یکپارچه کشورهای عربی و تل آویو است

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه گفت که آمریکا بر هماهنگی سیستم‌های دفاع هوایی منطقه‌ای به عنوان گام اولیه در ائتلاف تاکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از استار تریبون، در حالی که «جو بایدن»، اولین سفر خود به غرب آسیا را به عنوان رئیس جمهور آمریکا انجام می‌دهد، موضوع تشکیل ائتلاف پدافند هوایی مشترک در منطقه در کانون توجه قرار گرفته است.

در همین ارتباط نیز، «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه گفت که یکی از اهداف سفر هفته آینده بایدن به تل آویو و ریاض، تشویق کشورهای عربی به تقویت روابط امنیتی و روابط کلی با تل آویو است.

کربی در این ارتباط گفت که آمریکا بر هماهنگی سیستم‌های دفاع هوایی منطقه‌ای به عنوان گام اولیه در ائتلاف تاکید می‌کند، چون این ائتلاف می‌تواند پوشش مؤثری برای مقابله با ایران باشد.

جان کربی همچنین مدعی شد: نگرانی زیادی در کل منطقه درباره ایران و قابلیت‌های موشکی فزاینده آنها، علاوه بر حمایت از تروریسم وجود دارد و بایدن در جریان سفر خود به منطقه به دنبال پیگیری ایده یکپارچه کردن همه پدافندهای هوایی کشورهای عربی و تل آویو با هم است تا پوشش موثرتری جهت مقابله با تهدید فزاینده ایران ایجاد شود.

مقامات آمریکایی تاکنون جزئیات کمی از همکاری نوپای پدافند هوایی مشترک در منطقه را اعلام کرده‌اند و مقامات برخی از کشورهای عربی نیز حاضر به کنار آمدن با این ائتلاف نیستند.

یک مقام آمریکایی ناشناس هم گفته است که ابتکار ائتلاف هوایی مشترک تحت نظر سنتکام است، ولی ناتوی عربی نیست و هماهنگی میان تل آویو و شرکای عرب را برای مقابله با تهدیدات ایران فراهم می‌کند.

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داده بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد اتحادی امنیتی با کشورهای عربی هستند که هدف آن اتصال و ارتباط سیستم‌های دفاع هوایی کشورها به هم برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی ایران در غرب آسیاست، اما مذاکرات هنوز در مرحله اولیه است و پیشبرد آن با مقاومت چندین کشور عربی روبرو شده است که از همکاری تجاری با تل آویو خودداری می‌کنند.

پیش از این نیز «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم اسرائیل گفته بود که اتحاد پدافند هوایی منطقه تحت فرماندهی آمریکا در حال عملیاتی شدن است و شاید با سفر بایدن تقویت شود.

با وجود ادعاهایی که مقامات صهیونیستی درباره این ائتلاف منطقه‌ای داشته‌اند، اما رویترز گفته است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از علنی شدن چنین طرحی خودداری می‌کنند. یک منبع آگاه در واشنگتن نیز گفته است که اگرچه بایدن در اجلاس کشورهای عربی خلیج فارس به رهبری عربستان سعودی درباره هماهنگی امنیتی منطقه‌ای گسترده‌تر با تل آویو گفتگو خواهد کرد، اما انتظار نمی‌رود که در این مورد یک توافق رسمی اعلام شود.

بر اساس گزارش رویترز، این طرح ایجاد شبکه‌ای از رادارها، آشکارسازها و رهگیرها بین عربستان سعودی، عمان، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عراق، اردن و مصر با کمک فناوری تل آویو و پایگاه‌های نظامی آمریکا خواهد بود و به کشورها به ویژه عربستان سعودی و امارات اجازه می‌دهد تا تهدیدات هوایی را قبل از عبور از مرزهای خود شناسایی کنند.

یکی از منابع رویترز گفته است که پیشنهاد برای ایجاد یک سیستم تشخیص مشترک است که در آن هر کشوری که عضو باشد، سایرین را از حمله شناسایی شده مطلع خواهد کرد.