شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#معاون وزیر#وزارت#قزوین

معاون وزیر جهاد کشاورزی: دانش و فناوری برای باغداران در اولویت قرار گیرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی: دانش و فناوری برای باغداران در اولویت قرار گیرد

قزوین - ایرنا - معاون وزیر ورییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: فراهم کردن زمینه دانش و فناوری رایگان برای باغداران به تحقق کشاورزی دانش بنیان کمک می‌کند که این مهم باید در اولویت باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مجتبی خیام نکویی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح ۱۵ هکتاری سایبان در تاکستان افزود: دانش بنیان شدن بخش کشاورزی و بهره‌وری برداشت با تکنیک سرشاخه کاری و پیوند ارقام در دستور کار این سازمان قرار دارد. 

وی با بیان اینکه از ظرفیت شبکه برکت باید در راستای ترویج بخش کشاورزی استفاده کرد، یادآورشد: مخاطب شبکه برکت بهره‌برداران بخش کشاورزی است که در ۳۱ استان کشور استودیو دارد و به تحقق کشاورزی دانش بنیان کمک می‌کند. 

خیام نکویی افزود: سایبانی کردن باغات از دیگر اقداماتی است که باغداران برای افزایش بهره وری محصول استفاده می کنند و موجب تحقق کشاورزی دانش بنیان می‌شود، از دیگر فواید این شیوه جلوگیری از سرمازدگی و خسارت است. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی تغییرات اقلیمی و کمبود آب را یک تهدید جهانی در حوزه کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا با بهره مندی از ظرفیت علمی و پژوهش سازمان تحقیقات مشکلات موجود در بخش کشاورزی را مرتفع سازیم. 

خیام نکویی در خصوص باغات پسته قزوین گفت: ۴هزار  و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در این استان موجود است که کلکسیونی از ژنوتیپ‌های با کیفیت را درون خود جای داده ‌و باید سطح بارور و تولیدی آن را با ظرفیت‌های علمی افزایش داد.

این باغ ۲۴ هکتار مساحت دارد و درون آن ۱۴ رقم میوه زیر ۱۵ هکتار سایبان قرار دارد. 

گلابی پایه او اچ اف ۶۹، پی رو دوآلف، رقم درگزی و بیروتی، سیب گلاب، سیب رد استارکینگ، سیب فرانسه دورنگ، سیب گرانی اسمیت، سیب فوجی، انگور کندی، انگور بیدانه سفید، انگور بیدانه قرمز ، آلو شابلون کالیفرنیایی، هلو انجیری زعفرانی، هلو انجیری مالکی، شلیل شمس و شلیل حاج اصغری از ارقام موجود در این طرح سایبانی است.