شهر خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تحلیل رسانه لبنانی از ظرفیت کشورهای حوزه دریای خزر/ استفاده ایران از منطقه خزر در بخش نفت و گاز رقمی در حد صفر است

نشست اخیر کشورهای حوزه دریای خزر همچنان در رسانه‌های عربی بازتاب دارد و سوای حضور ولادیمیر پوتین به عنوان بازیگر نقش اول این روزهای بحران اوکراین، وزن اقتصادی این منطقه نیز در سایه بحران اقتصادی جنگ اوکراین باعث افزایش توجه به منطقه خزر حتی بعد از پایان نشست شده است.

اعتمادآنلاین|

نشست اخیر کشورهای حوزه دریای خزر همچنان در رسانه‌های عربی بازتاب دارد و سوای حضور ولادیمیر پوتین به عنوان بازیگر نقش اول این روزهای بحران اوکراین، وزن اقتصادی این منطقه نیز در سایه بحران اقتصادی جنگ اوکراین باعث افزایش توجه به منطقه خزر حتی بعد از پایان نشست شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، پایگاه اطلاع‌رسانی بیروت‌نیوز در گزارشی به بررسی جایگاه اقتصادی حوزه دریای خزر پرداخت و در این رابطه نوشت: منابع طبیعی یکی از منابع اصلی درآمد کشورهای حوزه دریای خزر محسوب می‌شود. این حوزه در برگیرنده کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان است.

بر اساس داده‌های شرکت انرژی بریتش پترولیوم، پنج کشور بزرگ این حوزه ۸.۴ درصد از کل ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند، همچنین ۳۲.۳ درصد از ذخایر گاز و ۱۷.۸ درصد از ذخایر زغال‌سنگ هم در کشورهای حوزه دریای خزر قرار دارد.

بر اساس این داده‌ها که مربوط به سال 2021 است پنج کشور مذکور بیش از پنج درصد برق جهان را تولید می‌کنند.

دریای خزر در خود ۴۸ میلیارد بشکه نفت دارد و میزان ذخایر گاز آن هم بالغ بر یک تریلیون متر مکعب است.

منابع طبیعی دریای خزر نقش تعیین‌کننده‌ای به ویژه در اقتصاد کشورهای آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان ایفا می‌کند. به طور مثال، ۱۰۰ درصد از تولید نفت و گاز آذربایجان از دریای خزر انجام می‌شود، در حالی که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد نفت و گاز این منطقه به ترتیب یک و دو درصد از تولید نفت و گاز روسیه را تشکیل داده است، اما استفاده ایران از این منطقه در بخش و نفت و گاز رقمی در حد صفر است.

در ادامه این گزارش آمده است، علاوه بر منابع انرژی کشورهای حوزه دریای خزر دارای منابع ارزشمند دیگری مانند طلا، نقره، سنگ آهن، زینک، مس، اورانیوم، بوکسیت، پنبه و خاویار هم هستند.

در رابطه با خاویار باید گفت که ۹۰ درصد از کل تولید خاویار جهان از دریای خزر استحصال می‌شود.

با استناد به اطلاعات شورای جهانی طلا، در بین ۲۰ کشور بزرگ تولیدکننده طلا در جهان هم نام سه کشور از حوزه دریای خزر به چشم می‌خورد.