شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سود#غول#سرمایه‌گذاری

سود ۷۰ هزار میلیاردتومانی مس و گل‌گهر و سرمایه‌گذاری‌ای که در کرمان نمی‌کنند

سود ۷۰ هزار میلیاردتومانی مس و گل‌گهر و سرمایه‌گذاری‌ای که در کرمان نمی‌کنند

کرمان - ایرنا - نشست مربوط به همایش بزرگ سرمایه‌گذاری در کرمان در حالی برگزار شد که با انتقاد معاون امور عمرانی استاندار از ۲ غول بزرگ معدنی کشور همراه بود؛ مس و گل گهر که به گفته وی باوجود سود ۷۰ هزار میلیارد تومانی اما حاضر نیستند بخشی از حاشیه این سود را به سرمایه‌گذاری در استان محل فعالیت اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی چهارشنبه‌شب در نشست خبری با هدف اطلاع‌رسانی درباره همایش بزرگ معرفی فرصت های سرمایه گذاری که قرار است ۲۲ تیرماه به مدت ۲ روز در کرمان برگزار شود انتقاد دیگری هم از سایر دستگاه های اجرایی داشت و تصریح کرد: برای چوب لای چرخ گذاشتن در استان استاد هستیم.

وی افزود: به طور مثال برای تامین برق، عملیات اجرایی نیروگاه را آغاز کردیم اما کار به جایی رسیده که خودم علاوه بر پیگیری فعالیت های سرمایه گذاری باید پاسخ استعلامات را هم دنبال کنم.

آیت اللهی موسوی که می گوید همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری کرمان که تیرماه امسال برگزار می شود با سایر همایش های مشابه تفاوت های بسیار دارد تاکید دارد که برای این همایش یکسال مطالعه و کار شده است.

تامین بسته های زیرساختی جذب سرمایه گذار

معاون امور عمرانی استاندار کرمان در این نشست با اشاره به نگرانی استان کرمان در خصوص سرمایه گذاری گفت: این استان به سمت صنعتی شدن پیش می رود، که نیاز است زیرساخت‌ها را متناسب با این توسعه داشته باشیم.

آیت اللهی موسوی افزود: نقشه توسعه استان کرمان در اکثر زیرساخت ها برای توسعه آینده دچار مشکل است؛ درحالی که این مشکلات در سندهای مختلف دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه موانع زیرساختی امکان سرمایه گذاری را دچار چالش می‌کند اظهار داشت: لذا در این زمینه کارگروهی به ریاست معاونت عمرانی استانداری و دبیری اتاق بازرگانی کرمان شکل گرفت که نیازهای استان را مشخص می‌کند و بسته‌های زیرساختی قابل تامین در آن مشخص می شود.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان افزود: باتوجه به اینکه تامین زیرساخت ها عمدتا از عهده دولت خارج است، بایستی به سمت سرمایه گذاری برویم لذا بسته هایی در این زمینه تهیه می‌شود.

وی ابراز داشت: همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در واقع با هدف تامین زیرساخت ها، برای جذب سرمایه گذاران و نیز تامین امکانات بهتر برای آنان برگزار می شود و سپس هدف دیگر شناساندن ظرفیت های استان برای شرکت کنندگان است.

آیت اللهی موسوی گفت: امیدوارم که این همایش فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان را به بهترین نحو ارائه و قراردادهایی با سرمایه گذاران منعقد شود که با مدیریت اتاق بازرگانی کرمان این کار پیش می‌رود تا در آینده ضمن ایجاد زیرساخت‌های لازم، سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صورت گیرد.

یک سال مطالعه و امکان سنجی

وی با اشاره به تفاوت همایش فرصت‌های سرمایه گذاری با همایش های سال های گذشته گفت: یک سال روی این همایش کار شده و به این نقطه رسیده ایم.

معاون امور عمرانی استاندار کرمان گفت: همایش های گذشته عموما بدون مطالعه برگزار می شد و کامل نبود؛ پس از این همایش نیز نباید انتظار تحول در همه چیز داشته باشیم اما ذیل آن کمیته ای شکل می گیرد که پیگیری امور را انجام می‌دهد.

استادان چوب لای چرخ گذاشتن

وی درادامه با گلایه از فعالیت برخی دستگاه ها عنوان کرد: برای چوب لای چرخ گذاشتن در استان استادیم؛ به منظور تامین برق عملیات اجرایی نیروگاه آغاز کردیم اما کار به جایی رسید که خودم علاوه بر پیگیری فعالیت های سرمایه گذاری، پاسخ استعلامات را دنبال کنم.

آیت اللهی موسوی افزود: مس و گل گهر حدود ۷۰ هزار میلیاردتومان سود سالانه از استان کرمان دارند که سرمایه گذاری موردانتظار در استان نمی کنند و اگر بخواهیم مقداری از این سود برای استان هزینه کنند صدایشان بالا می رود.

وی بیان کرد: این شرکت ها این همه از منابع استان کرمان بهره می برند لذا بایستی به تناسب آن نیز در استان هزینه کنند؛ با فشارهای مختلف کمک هایی می گیریم اما می توانیم کمی از حاشیه سود این شرکت ها را بگیریم تا واحدهای تولیدی ما خاموشی نداشته باشند و مردم در آرامش باشند؛ ضمن اینکه خاموشی ها می تواند مقداری از سودشان را هم کم کند.

حذف خاموشی برق خانگی کرمان

معاون امور عمرانی استاندار کرمان اضافه کرد: پس از ۲ سال مدیریت برق، ما خاموشی شهری نداشتیم درحالی که هیچ استانی نتوانست این مهم را محقق کند.

وی خاطرنشان کرد: نباید با قطع برق در شرایط فعلی اقتصادی بگذاریم فشار بر مردم افزایش یابد و وزارت نیرو در حالت های مختلف برنامه هایی برای این حوزه دارد.

آیت اللهی موسوی با اشاره به بررسی کارشناسی و گذاشتن زمان به مدت یک سال برای همایش فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان گفت: فکر می کنیم اگر در حوزه گردشگری، برق و آب بتوانیم سرمایه گذار جذب کنیم، کمک بزرگی به توسعه استان کرمان می‌شود.

رتبه ۳۰ گردشگری با کلی جاذبه

وی با بیان اینکه گردشگری مقام چهارم را در درآمدزایی جهان دارد ادامه‌داد: ما کلی جاذبه گردشگری داریم اما در رتبه ۲۹ و ۳۰ این حوزه هستیم و به تناسب هفت اثر ثبت جهانی و تعداد اثرهای ملی و وجود پنج شهر صنایع دستی نتوانسته ایم سرمایه گذار جذب کنیم.

برنامه ریزی توسعه کرمان در همایش

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز گفت: استان کرمان ظرفیت ها و در مقابل آن محدودیت های بسیاری در رسیدن به رشد و توسعه دارد و برنامه ریزی توسعه در مدت زمان کوتاه، میان و بلند مدت تعریف می‌شود.
حسین مهرابی افزود: دچار روزمرگی شده ایم لذا باید مسایل را در حوزه زیرساخت ها از جمله تامین برق در حوزه بلندمدت ببینیم.

وی تصریح کرد: هزینه قطعی برق را حتی در صنایع، مردم می پردازند زیرا هزینه زیان صنایع در حوزه قطعی برق بر قیمت تمام شده صنایع تاثیر می‌گذارد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: خوشبختانه مردم استان کرمان خاموشی در منازل خود را ندارند اما خاموشی صنایع را از طریق افزایش قیمت ها می پردازند.

وی با بیان اینکه یارانه در اقتصاد بویژه حوزه گاز مشکل ایجاد می کند و این برنامه در بلندمدت باید تغییر یابد ادامه داد: راه‌ها، راه آهن و جاده ها هم هستند و وضعیت دولت برای ایجاد این زیرساخت ها مناسب نیست.

مهرابی افزود: بیشتر دلسوزان برای انتقال از اقتصاد سنتی به صنعت قوی‌تر، تکمیل زنجیره ارزش افزوده، کشاورزی و خدمات رقابتی، استان را وادار می کنند که به مباحث به صورت بلندمدت نگاه کنند تا در آینده مزیت های استان آشکار شود و محدودیت ها در حوزه جایگزینی منابع نامحدود از طریق گذر از فناوری با انرژی سنتی صورت گیرد.

وی بابیان اینکه کرمان در جذب سرمایه گذاری در رتبه هشتم کشور قرار دارد گفت: اما مس در سرمایه گذاری عملیاتی شده آینده روشن تری نسبت به فولاد دارد لذا باوجود ظهور فناوری های جدید بایستی کار در این حوزه ارتقا یابد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کرمان ابراز داشت: استان کرمان در حوزه فضای کسب و کار باوجود اختلاف نظرهای متفاوت، جزو رتبه های آخر است.

وی ادامه داد: استان کرمان اگر به سمت زنجیره های تولید بالاتر برود، ظرفیت های خوبی در فولاد دارد لذا بایستی کالاهای فلزی با ارزش افزوده بالا تولید کنیم و هدف همایش سرمایه گذاری نیز این است که زیرساخت ها را برای این توسعه آماده کنیم. 

ایجاد گفتمان مشترک در همایش

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان هم‌ با بیان اینکه همایش مذکور ظرفیت های استان را در ۱۶ معرفی می کند به برخی مشکلات نیز اشاره و بیان کرد: بین تولید و مصرف برق شکافی عمیق بویژه در فصل تابستان ایجاد شده است و حداقل ۱۵ هزار مگاوات در اوج مصرف کمبود داریم.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: در آینده نه چندان دور پروژه‌های استان کرمان بدون تامین گاز بر زمین خواهند ماند؛ اداره گاز صدور مجوزها را منوط به شرط اجرای خط جدید گاز سراسری کشور می‌داند که از سال‌ها پیش این خط مطرح شده و بدون آن توسعه انجام نخواهد شد.

وی افزود: همه پروژه های استان کرمان بانک محور هستند که مشکلاتی برای تامین مالی دارند زیرا تاکنون در تامین سرمایه طرح‌ها، از مدل های‌ جدید استفاده نکردیم لذا کارشناسان در همایش فرصت های سرمایه‌گذاری این مدل ها را ارائه می‌کنند.

طبیب زاده اضافه کرد: بر این اساس یک شرکت برای توسعه زیرساخت های استان کرمان تاسیس و در مجموع ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از دل این همایش خارج می شود.

وی گفت: کمبود سه هزار مگاوات برق طی ۱۰ سال آینده و فرسودگی خط راه آهن یزد - کرمان از جمله مشکلات است؛ با این خط ریلی شاهد ورود بیشتر گردشگران نخواهیم بود.

معرفی جزییات همایش

به گزارش ایرنا در ادامه رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی کرمان و دبیر همایش فرصت های سرمایه گذاری استان نیز گفت: توسعه صنایع دستی،مس و فولاد از منظر مصرف آب و تولید در همایش فرصت های سرمایه گذاری استان کرمان پیگیری می‌شود و در واقع به تولید استان کمک می‌کند.

علی نقوی افزود: بیش از یکهزار و ۵۰۰ پروژه مطرح بود که در قالب این همایش مطالعه و امکان سنجی شود که چکیده آنها موجب معرفی ۲۰۰ فرصت سرمایه گذاری استان شده است.

وی اظهارداشت: دبیرخانه دائمی با سرمایه گذاران در ارتباط خواهد بود و مسئولیت مهم این دبیرخانه ایجاد ارتباطات بین سرمایه گذاران و پیگیری برای اخذ مجوزهاست تا در افق پنج ساله شتابی به سرمایه گذاری در استان بدهیم.

به گزارش ایرنا آنطور که در این نشست مطرح شد همایش سرمایه گذاری در ۱۶ پنل تخصصی و محورهایی از جمله تعریف فرصت های سرمایه گذاری منطبق بر ظرفیت ها، تحقق توسعه متوازن و پایدار، توجه به اقتصاد سبز در تعریف فرصت های نوین سرمایه گذاری، تقویت سهم اقتصاد دانش بنیان و فناوری از تولید ناخالص داخلی استان، نگاه ویژه به تامین انرژی از محل منابع تجدیدپذیر، تولید محصولات و خدمات صادرات محور، ظرفیت های موجود و مستتر در کسب و کارهای مجازی و اقتصاد دیجیتال تعریف شده است.