شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دیپلماسی

از بزرگ نمایی چند جعبه دارو تا سانسور رونق دیپلماسی اقتصادی

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: رسانه، وقتی غرض ورزانه رفتار کند، می تواند عکس بزرگ خانم موگرینی را در صفحه اول بگذارد و تیتر بزند "هرچه تهران بگوید"(!) این تیتر برای مسئول سیاست خارجی اروپا، زمانی در یک روزنامه ایرانی زده شد، که به اذعان آقای ظریف، اروپا یازده تعهد برجامی خود را زیر پا گذاشته بود و پایبندی نشان نمی داد.

اروپایی ها سال 97 و 98، آن یازده تعهد را ابتدا به پیشنهاد کانال موسوم به SPV و سپس اینستکس فروکاستند. وعده کردند نفت ایران را بخرند و غذا و دارو بفروشند(!) بعدا گفتند نمی توانیم نفت بخریم، اما نفت خود را به دیگر کشورها بفروشید، پولش را به ما بدهند و ما در مقابل، غذا و دارو به شما بدهیم!

اما همین را هم عمل نکردند و با خباثت های آمریکا همراهی کردند. رسیدیم به جایی که مثلا سفیر سوئیس، چند کارتن دارو با خود می آورد و عکس یادگاری می گرفت و متاسفانه همان رسانه های غربگرا، عکس موهن سفیر را به عنوان گشایش بخت برجام، به افکار عمومی قالب می کردند!

حالا مقایسه کنید با خبر هایی مانند "واگذاری صد هزار هکتار زمین کشاورزی در روسیه به ایران برای کشت محصولات کشاورزی"، و یا این خبر خبرگزاری ایلنا که؛

"ونزوئلا با هدف کشت فراسرزمینی، یک میلیون هکتار زمین کشاورزی در اختیار ایرانی قرار داده است. این کشور برای کشت محصولات استراتژیکی چون ذرت و سویا مناسب است؛ ارزش اقتصادی سویا به مراتب از گندم بالاتر است. کنجاله سویا در تولید مرغ و دام بسیار کاربرد دارد. کشت سویا در هکتار حاشیه سود 150 درصدی دارد، در حالی که حاشیه سود گندم کمتر از 30 درصد است. کشت سویا و ذرت در ونزوئلا درآمد قابل توجهی را متوجه ایران می کند."؛

یا خبرهای مهمی مانند گسترش دیپلماسی اقتصادی در منطقه (عراق، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، پاکستان و...) و فرا منطقه (از شرق دور تا آمریکای لاتین) که به قراردادهای راهبردی برای تنوع بخشی صادرات و بی اثر کردن تحریم ها انجامیده و می تواند تدریجا، ثبات و رونق را به اقتصاد ما بر گرداند.

همان ها که عکس سفیر سوئیس با چند جعبه دارو، عکس کلوز آپ موگرینی با تیتر دروغ "هر چه تهران بگوید"، و یا عکس سلفی نمایندگان مجلس دهم با او را بزرگ نمایی می کردند، حالا اِبا دارند اتفاقات راهبردی برای گسترش دیپلماسی اقتصادی -بی اعتنا به برجام و تحریم و FATF- را منعکس کنند یا ضریب بدهند.

طبیعی است آمریکا و غرب، از این که ایران در حال عبور از وضعیت فلجی و تعلیق و انتظار است، ناراحت باشند؛ اما این رسانه های ظاهرا ایرانی، چرا؟!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.