شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#سود#انرژی#قطر

کدام کشور از درگیری روسیه و اوکراین سود می‌برد؟

قطر برنده دعوای روسیه با اوکراین/برداشت قطر از میدان شمال شرق افزایش می‌یابد

فایننشیال تایمز گزارش داد درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین موجب شده است نفوذ قطر بر بازار انرژی جهانی افزایش یابد.

‌به گزارش مشرق به نقل از فایننشیال تایمز، از دو دهه پیش و زمانی که قطر صادرات LNG را آغاز کرد، این کشور همواره نقش مهمی را در بازار کالاهای اساسی جهان ایفا کرده است. حالا و پس از آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین و انعقاد چندین قرارداد برای توسعه میادین گازی جدید، انتظار می‌رود نفوذ قطر بر جریان انرژی در حوزه بین‌الملل بیش از پیش افزایش یابد.

شرکت دولتی ‌ «قطر انرژی» طی هفته‌های گذشته با پنج شرکت بزرگ نفتی جهان توافق‌نامه ‌همکاری مشترک به ارزش ۲۹ میلیارد دلار در راستای توسعه میدان شمال شرق، یا همان پارس جنوبی، بسته است. هدف از انعقاد این قراردادها افزایش ظرفیت سالانه صادرات گاز این کشور از ۷۷ میلیون تن به ۱۱۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۶ بوده است.

اجرای این پروژه‌ها به قطر کمک می‌کند تا با پشت سر گذاشتن استرالیا و پس از آمریکا به دومین تولیدکننده LNG در جهان تبدیل شود. از جمله شرکت‌هایی که با قطر قرارداد امضا کرده‌اند می‌توان به شل، اکسان‌موبیل و کونوکوفیلپس آمریکا، توتال فرانسه و انی ایتالیا اشاره کرد.

تمایل شرکت‌های خارجی و غربی برای توسعه پروژه در قطر نشان‌دهنده پررنگ‌تر شدن اهمیت قطر به عنوان یک تولیدکننده گاز است. کلودیو دسکالزی، مدیرعامل انی ایتالیا، طی مصاحبه‌ای گفته: ورود به قطر نقطه عطفی برای این شرکت است.

میدانی که قرار است توسعه یابد در سال ۱۹۷۱ کشف شد و بین ایران و قطر مشترک است.

سال ۲۰۱۰ قطر با تولید ۵۵ میلیون تن LNG بزرگ‌ترین تولیدکننده LNG در جهان بود.

منبع: فارس