شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

برق کار دست سهامداران داد/ سقوط شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

برق کار دست سهامداران داد/ سقوط شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل بورس امروز ۸ هزار ۴۷۷ واحد افت کرد و به عدد یک میلیون و ۵۰۲ هزار و ۵۹۸ واحد رسید.

نگارعلی_ شاخص کل بورس امروز ۸ هزار و ۴۷۷ واحد افت کرد و به عدد یک میلیون و ۵۰۲ هزار و ۵۹۸ واحد رسید و شاخص هم وزن نیز امروز ۲ هزار و ۴۵۶ وحد افت کرد و به عدد ۴۱۸ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

نمادهای شاخص‌ساز فملی، فارس، بفجر، شپدیس، وبملت و شپنا بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل بورس گذاشتند و نماد شاخص‌ساز فولاد امروز سبزپوش بود.

نمادهای شپنا، شستا، سآبیک، فملی، فولاد، خودرو و خساپا از جمله نمادهای پرتراکنش امروز بودند.

برق کار دست سهامداران داد/ سقوط شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

در فرابورس نیز شاخص با افت ۸۴.۱۲ واحدی به عدد ۲۰ هزار و ۱۳۶ واحد رسید.

نمادهای شاخص‌ساز شاوان و بساما امروز سبزپوش بودند و نمادهای شاخص ساز آریا، غصینو، هرمز، فغدیر و سمگا بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل فرابورس گذاشتند و نمادهای دی، ددانا، شاوان، فرابورس، کرمان، آریا، فزر از جمله نمادهای پرتراکنش امروز فرابورس بودند.

سهام‌های بزرگ و کوچک منفی شدند

شاخص هم وزن به نوعی زیر مجموعه شاخص کل بازار سرمایه است. سهام بزرگ و کوچک هر کدام نسبت به مقیاس خود تاثیر در شاخص می‌گذارند. در شاخص کل هم وزن تمامی شرکت‌ها به یک میزان و با یک وزن در عدد شاخص تاثیر گذار هستند و این مسئله نمای کلی روند سهم در روز را نشان می‌دهد. این شاخص می‌تواند معیاری برای بازدهی بازار سرمایه باشد. وقتی شاخص هم وزن منفی باشد، نشان‌دهنده این است که اکثر شرکت‌های کوچک و بزرگ در آن روز منفی هستند.

زور قطعی برق به انتظارات تورمی چربید

با آمدن فصل تابستان و مطابق با رسم چند سال اخیر صنایع بورسی برای تامین برق با چالش‌هایی مواجه شدند، چالش‌هایی که خط تولید صنایع بورسی را برای ساعت‌ها متوقف خواهد کرد و بر روی مواد اولیه، تجهیزات و محصول نهایی آنها تاثیر گذار خواهد بود.

اما معضل تامین انرژی به تابستان ختم نخواهد شد و کارشناسان بر این باورند که تامین گاز صنایع در فصل زمستان نیز دشوار خواهد شد؛ این کمبود انرژی برای شرکت‌های بورسی طبیعتا در روند بورس بی‌تاثیر نخواهد بود.

در ابتدا بار روانی قطعی‌های برق تاثیر منفی بر روی معاملات بورس خواهد گذاشت و سپس کاهش تولید و سود شرکت‌های بورسی به خصوص شرکت‌های فولاد، پتروشیمی و سیمان روند معاملات در بازار سرمایه را دستخوش تغییر خواهد داد و تقاضا برای این سهام‌های بورسی را کاهش خواهد داد.

به طور کلی می توان گفت قطعی های گسترده برق می‌تواند به اعتماد سهامداران در بازار سرمایه لطمه زند و به نوعی منجر به کاهش معاملات در بازار سرمایه خواهد شد.

در این بین اما قطعی‌های برق به طور موقت بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و آنچه به طور کلی مانع از صعودی شدن روند شاخص کل در بازار سرمایه در هفته‌ها و حتی ماه‌های اخیر شده است تجربه تلخ سال‌های گذشته سهامداران بوده است و از طرف دیگر بازدهی بالای دارایی های مشهود مانند خودرو، مسکن، طلا و سکه بدون خطر از دست دادن سرمایه، تقاضا برای خرید سهام را این روزها در بازار سرمایه کاهش داده است و در نتیجه این بازار از سایر بازارهای مالی عقب مانده است.

۲۲۳۲۲۷