شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#قائم

قائم مقام بانک مرکزی خبر داد؛

انتشار گواهی اعتبار مولد برای تامین مالی خدمات شهری

ابوالحسنی

قائم مقام بانک مرکزی گفت: برای نخستین بار گواهی اعتبار مولد به عنوان ابزار تامین مالی برای خدمات شهری منتشر می‌شود.

به گزارش ایبِنا، اصغر ابوالحسنی در همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری شهر تهران اظهارداشت: سرمایه‌گذاری نیازمند پیش‌زمینه‌هایی است که اگر فراهم نشود نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. از این رو در گام نخست باید مطالعات امکان سنجی انجام شود.

وی تاکید کرد: شهرداری باید کتابچه سرمایه‌گذاری را منتشر کند و در آن ماهیت سرمایه‌گذاری، ریسک و بازدهی طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها اعلام شود. 

وی ادامه داد: همچنین باید ابعاد مختلف تامین مالی پروژه‌ها در مرحله اجرا و پس از آن مشخص باشد و در مرحله بعد باید تضمین قرارداد برای سرمایه‌گذار وجود داشته باشد. 

قائم مقام بانک مرکزی گفت: در سرمایه‌گذاری باید اهرم‌ها نیز تعیین شود که یکی از این اهرم‌ها در کشور ما بانک است.  البته بانک‌ها برای ایفای نقش اهرمی خود در سرمایه‌گذاری شرط دارند و آن این است که طرح توجیه پذیر باشد و توجیه مالی و اقتصادی طرح برای بانک قابل فهم باشد. 

وی گفت: با اعلام برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر تهران از همکاران خود در بانک مرکزی خواستم ساز و کار لازم برای انتشار  گواهی اعتبار مولد در حوزه خدمات شهری تهیه کنند. 

ابوالحسنی توضیح داد: گواهی اعتبار مولد پیش از این در صنعت خودرو و لوازم خانگی منتشر شده است که تصمیم گرفتیم در حوزه خدمات نیز استفاده شود. 

وی درباره ویژگی این گواهی اعتبار مولد گفت: گواهی اعتباری همچون ال سی  ریالی است و میزان تسهیلات را به یک سوم تا یک چهارم کاهش می‌دهد. همچنین هزینه تامین مالی را به کمتر از دو یا سه در صد کاهش می‌دهد و طرح‌ها را توجیه پذیر می‌کند و اینکه موارد استفاده تسهیلات  شفاف خواهد شد. 

وی با اشاره به نامگذاری امسال به تولید دانش بنیان گفت: تولید تنها کالا نیست بلکه خدمات را نیز در برمی‌گیرد زیرا در ۲۰ سال گذشته نیمی از تولید ناخالص داخلی مربوط به ارزش افزوده خدمات است. 

به گفته وی ۴۹ تا ۵۰ درصد تسهیلات بانکی به بخش خدمات پرداخت شده است زیرا خدمات جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذار دارد. 

قائم مقام بانک مرکزی از اعلام آمادگی بانک مرکزی برای حمایت از سرمایه‌گذاران شهر تهران خبر داد.