شهر خبر

هشدار مقامات ارشد؛

وضعیت موجود منجر به رکود اقتصادی شدید در دانمارک می‌شود

وضعیت موجود منجر به رکود اقتصادی شدید در دانمارک می‌شود

مقامات ارشد کشورهای شمال اروپا هشدار دادند که وضعیت کنونی افزایش قیمتها و دستمزدها، منجر به تورم و رکود اقتصادی شدید خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، مقامات ارشد دولت دانمارک هشدار دادند با تورم بی‌سابقه، افزایش جهشی قیمت‌ها، افزایش تقاضا و افزایش دستمزدها، وقوع رکود اقتصادی شدید این کشور را تهدید می‌کند.

«لارِس روده»، رئیس بانک ملی دانمارک گفته به علت ترکیب خطرناک افزایش قیمت‌ها از نان و بنزین تا قبض‌های برق و همچین افزایش دست‌مزدها، اقتصاد دانمارک با «وضعیت و چرخه شرورانه» ‌ای تهدید می‌شود.

وی برای مقابله با این وضعیت افزود: لازم است دولت اوکراین سیاست‌های مالی را انقباضی‌تر کند، در غیر این صورت پارلمان تلاش خواهد کرد این روند اقتصادی را مهار کند. اگر تقاضا محدود نشود، با خطر قریب‌الوقوعی مواجه خواهیم شد که بیش از هر چیزی از آن می‌ترسیم؛ یعنی چرخه (افزایش) قیمت‌ها و دست‌مزدها.

افزایش قیمت‌ها، افزایش دست‌مزدها را در پی دارد و افزایش دست‌مزدها، افزایش قیمت‌ها و بنابراین این وضعیت منجر به تورم بیشتر و بیشتر می‌شود.

رئیس بانک ملی دانمارک در ادامه هشدارهای خود درباره آینده وضعیت اقتصادی این کشور افزود: اگر تورم بالا و افزایش دست‌مزدها همچنان ادامه داشته باشد، اقتصاد دانمارک با رکود اقتصادی شدیدی روبرو خواهد شد.

بنا بر اطلاعات منتشرشده سازمان آمار دانمارک، قیمت اقلام مصرفی در ماه مه ۷.۴ درصد بیشتر از سال پیش بود و این بالاترین تورم سالانه در نزدیک به چهار دهه گذشته از سال ۱۹۸۳ است.

کشورهای منطقه شمالی اروپا (کشورهای اسکاندیناوی) هم وضعیت مشابه دانمارک دارند. «دِمبرگ»، وزیر دارایی سوئد اخیراً هشدار داده وضعیت دشواری در انتظار اقتصاد سوئد است، چون به علت تورم بالا و افزایش نرخ سود، پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی در نیمه دوم سال، روند کاهشی داشته باشد.

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، به علت وابستگی اقتصاد کشورهای اروپایی به منابع انرژی (نفت و گاز) روسیه، قیمت‌های انرژی و اقلام مصرفی در این کشورها افزایش یافته است.