شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روابط ایران#آمریکا#رئیس جمهور

العربی الجدید گزارش داد؛

گشایش در روابط ایران و مصر با میانجیگری عمان

گشایش در روابط ایران و مصر با میانجیگری عمان

منابع دیپلماتیک مصری از تحولات جدید در روابط میان ایران و مصر، در سایه تحرکات اخیر منطقه ای در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه در اواسط ماه جولای خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه العربی الجدید امروز چهارشنبه در گزارشی نوشت: منابع دیپلماتیک مصری از تحولات جدید در روابط میان مصر و ایران در سایه تحرکات منطقه‌ای در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه (از ۱۳ تا ۱۶ جولای کنونی) خبر می‌دهند.

این منابع اعلام کردند که همزمان با سفر اخیر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به عمان که اوایل هفته گذشته انجام شد، هیئتی از مقامات مصری با مسئولان ایرانی در مسقط دیدار و گفتگو داشته‌اند.

بنابراین گزارش، در این دیدار یکی از شخصیت‌های بلندپایه هیئت همراه رئیس جمهور مصر با هماهنگی میزبان عمانی، حضور داشته است.

بنابراین گزارش، محتوای اصلی این دیدار مسائل امنیتی بوده و در آن شرایط نوار غزه و تحولات سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بنابر اعلام منابع دیپلماتیک مصری میان طرف ایرانی و مصری در این مسائل، توافق نظر زیادی وجود داشته و در آینده نزدیک هماهنگی مستقیمی میان تهران و قاهره در مسائل مختلف به ویژه موضوع نوار غزه وجود خواهد داشت.

براین اساس، در سایه تمایل تهران و قاهره برای رسیدن به مناسبات سیاسی بهتر، در جریان این دیدار دو طرف توافق کردند که در محافل بین المللی حتی الامکان با همکاری مشترک پیش بروند و روابط دوجابنه را به طور تدریجی بر مبنای تحولات منطقه به جلو ببرند.

منابع مصری همچنین اعلام کردند که پادشاهی عمان نقش بسیار مهمی در بهبود روابط ایران با کشورهای عربی و همچنین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس داشته است. براین اساس، در هفته‌های اخیر کانال روابط ایران، عمان و عربستان سعودی نیز فعال بوده و تلاش شده است که از این طریق روابط تهران و ریاض از مسائل تنش آمیز خارج شده و بهبود یابد.

پیش از این، حسین امیر عبداللهیان وزیرخارجه ایران روز دوشنبه گذشته در سفر به دمشق تاکید کرده بود که تلاش‌ها برای بهبود روابط میان تهران و قاهره جریان دارد.