شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عربستان#عربستان سعودی

ادعای رسانه عراقی درباره احتمال دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان

عراق

یک روزنامه عراقی ادعا کرد که «انتظار می‌رود وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی برای اعلام احیای روابط در بغداد حضور پیدا کنند.»

به گزارش مشرق، یک منبع دولتی عراق در گفت‌وگو با روزنامه عراقی «المدی» مدعی شد که احتمالا وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد حضور پیدا کنند.

منبع مذکور که اشاره‌ای به نام او نشده، در گفت‌وگو با این روزنامه عراقی مدعی شد: «مرحله نشست‌های امنیتی به پایان رسیده است و ما امروز وارد مرحله برگزاری نشست‌هایی با بُعد دیپلماتیک شده‌ایم. انتظار می‌رود وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی برای اعلام احیای روابط به بغداد بیایند.»

در حال حاضر این ادعا تایید یا رد نشده است.

این ادعا در حالی، شامگاه سه‌شنبه، مطرح شده است که روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن نیز اخیرا به نقل از یک منبع آگاه عراقی ادعا کرد که ازسرگیری روابط بین عربستان سعودی و ایران احتمالا در بغداد و با حضور مقامات مسئول دو کشور مذکور و نیز «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق اعلام خواهد شد.

روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل منبع مذکور مدعی شده بود که مذاکرات الکاظمی در جریان سفرش به جده و تهران، موجب قطعیت یافتن بسیاری از پرونده‌های مورد اختلاف بین دو طرف شد، امری که ممکن است به کاهش تنش‌ها در سراسر منطقه منجر شود.

شبکه «روسیا الیوم» اخیرا به نقل از یک منبع دولتی عراق خبر داده بود: «پنج نشست‌ پیشین که در بغداد میان تهران و ریاض برگزار شد، در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود؛ اما نشست آتی در سطح دیپلماتیک خواهد بود.»

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده‌اند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اخیرا اعلام کرد تهران از ازسرگیری روابط با عربستان سعودی، بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور و آغاز گفت‌وگوی سیاسی استقبال می‌کند.

تاکنون پنج دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان به میزبانی عراق در بغداد برگزار شده است و مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق اوایل تیرماه جاری، سفرهایی به عربستان سعودی و ایران داشت.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ایران در زمان سفر الکاظمی به تهران گفت: «این سفر از پیش برنامه‌ریزی شده بود و در چارچوب موضوعات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای معنا پیدا می‌کرد؛ از جمله نقش مثبت و سازنده‌ای که بغداد در ماه‌های گذشته در روابط ایران و عربستان ایفا کرده است. پنج دور گفت‌وگوها در بغداد برگزار شده و از نقش عراق تقدیر می‌کنیم. الکاظمی نکاتی را از طرف عربستان به ما منتقل کرد براساس آنچه شنیدیم طرف عربستان این آمادگی را دارد که در سطح دیپلماتیک مذاکرات ارتقا یافته و این مذاکرات در بغداد ادامه یابد و بزودی تاریخ آن معلوم می‌شود و این کار در سطح دیپلماتیک جلو می‌رود. توافقی بود که مقدمات سفر هیأت‌های فنی برای بازدید از سفارتخانه‌ها انجام می‌شود که همه طی روزهای آتی پیگیری خواهد شد.»

ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌وگوها اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری در بغداد برگزار شد.

 سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داده بود دور پنجم این در فضایی بسیار مثبت برگزار شد. این خبرگزاری گزارش داد دو هیأت بیشتر روی پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کرده‌اند.

 وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت.

منبع: فارس