شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#روابط ایران

مقامات ایران و مصر در عمان دیدار کردند؟

مصر

دیپلمات‌های مصری مدعی شدند که همزمان با تحرکات حاصله در آستانه سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه، تحولات جدیدی در روابط ایران و مصر به وقوع پیوسته است.

به گزارش مشرق، روزنامه «العربی الجدید»، امروز (چهارشنبه)،‌ به نقل از منابع یادشده ادعا کرد: «دیداری در سطح بالا میان برخی مقامات مصری و ایرانی در جریان سفر اخیر عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر به سلطنت عمان در ابتدای هفته گذشته صورت گرفته است» که در آن مقامات بلندپایه هیأت همراه رئیس‌جمهور مصر با هماهنگی طرف عمانی با مقامات ایرانی دیدار کرده‌اند.

طبق ادعای دیپلمات‌های مصری، این دیدار «در مجموع، دارای بُعد امنیتی بوده و در آن به وضعیت نوار غزه و سوریه پرداخته شده است.»

این منابع که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، همچنین مدعی شدند: «نقاط توافق بسیاری میان دو طرف وجود داشته و در برهه آتی ممکن است هماهنگی‌های مستقیمی میان قاهره و تهران در برخی مسائل مربوط به غزه صورت گیرد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «در جریان این دیدار، بر هماهنگی مشترک تا جای امکان در محافل بین‌المللی توافق شد و آن‌ هم در شرایطی که قاهره و تهران تمایل دارند به سطح خوبی از روابط برسند و این روابط به تدریج و براساس رویدادهای منطقه گسترش یابد.»

در سفر اخیر رئیس‌جمهور مصر به عمان، «سامح شکری» وزیر امور خارجه، «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات و «هاله السعید» وزیر برنامه‌ریزی و تعدادی از مقامات مصری حضور داشته‌اند.

منابع مصری همچنین در گفت‌وگو با این روزنامه قطری با اشاره به اینکه عمان نقش بسزایی در بهبود روابط ایران و کشورهای عربی دارد، مدعی شدند مجاری ارتباطی میان عمان، ایران و عربستان سعودی وجود دارد و دو طرف درباره مسائلی از جمله وضعیت یمن، مسائل مربوط به امنیت منطقه به تفاهم رسیده‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح شده است که منابع مصری اخیرا خبر دادند که یک جریان قدرتمند در درون نیروهای مسلح این کشور و بخش امنیت ملی سازمان اطلاعات مصر شکل‌گرفته که هرگونه مشارکت در هر ائتلاف نظامی علیه ایران را رد می‌کند.

منابع مذکور به روزنامه العربی الجدید در این ارتباط خبر داده بودند که عده‌ای از سران نظامی ارشد مصر صراحتا در چند نشست نظامی این کشور با ورود به هر گونه مداخله نظامی مستقیم با ایران مخالفت کرده‌اند.

منابع یادشده همچنین اضافه کرده بودند که یکی از اهداف اصلی سفر قریب‌الوقوع عبدالفتاح السیسی به سلطنت عمان اطمیان‌دهی به طرف ایرانی با این مضمون است که قاهره تمایلی به درگیری مستقیم نظامی با ایران ندارد.

العربی الجدید همچنین به نقل از منابع یادشده خبر داده بود که این مسئله صرفا موضع‌ شخصی عبدالفتاح السیسی  نبوده، بلکه نهاد نظامی مصر نیز بر سر این موضوع اتفاق‌نظر دارد و تأکید می‌کند که به هیچ عنوان نیازی به برخورد و تنش با ایران وجود ندارد چراکه ایران هیچگاه رفتار خصمانه‌ای با مصر نداشته است.

وزارت امور خارجه مصر همچنین شامگاه دوشنبه در پیامی جان باختن و جراحت تعدادی از شهروندان ایرانی در زلزله استان هرمزگان را تسلیت گفت. احمد حافظ سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما تسلیت و همدردی صمیمانه خود را در پی جان باختن [تعدادی از شهروندان ایرانی] در زلزله استان هرمزگان در جنوب ایران را ابراز می‌کنیم؛ زلزله‌ای که باعث جان باختن و جراحت تعدادی از شهروندان در آنجا شد.»

منبع: فارس