شهر خبر

«ملاحظات اخلاقی در روان‌شناسی» کتابی بر پایه مشاهدات

«ملاحظات اخلاقی در روان‌شناسی» کتابی بر پایه مشاهدات

کتاب «ملاحظات اخلاقی در روان‌شناسی» از منظری متفاوت به مواجهه اخلاق و روان‌شناسی می‌پردازد. این کتاب توسط «فیلیپ بانیارد» و «کارا فلانگان» تألیف شده و «محمد کیاسالار» و «حمیدرضا نمازی» آن را به فارسی برگردانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «ملاحظات اخلاقی در روان‌شناسی» پس از پیشگفتار مؤلفان، در ۷ فصل به طرح بحث پرداخته است: درست و غلط، شیوه مواجهه با مسئله‌های اخلاقی، اصول و دستورالعمل‌های اخلاقی، پژوهش روان‌شناسی بر سوژه‌های انسانی، پژوهش روان‌شناسی بر سوژه‌های حیوانی، روان‌شناسی در مقام عمل، اخلاق و طرح پژوهشی شما.
در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «خوب یا بد؟ درست یا غلط؟ خدمت یا خیانت؟ ما چگونه اینها را بازمی‌شناسیم و چگونه دربارۀ رفتار دیگران داوری می‌کنیم؟ اخلاق کاربردی، قواعد و قوانینی در اختیار ما می‌گذارد که به کمک آنها می‌توانیم این گونه داوری‌ها را انجام دهیم. درست است که در بیشتر موارد نمی‌توانیم پاسخ قطعی و روشنی به پرسش‌های بالا بدهیم و این مسئله می‌تواند هم امیدوارکننده باشد، هم ناامیدکننده؛ اما طرح مباحث اخلاق روان‌شناسی در سالیان اخیر توانسته است چشم‌اندازهای نوینی را پیش روی اخلاق و روان‌شناسی بگشاید. این کتاب کوشیده است زمینه‌ای را برای مخاطبانش فراهم آورد تا آنها بتوانند خود را در موقعیت داوری قرار دهند و نظر خود را درباره مسئله‌های اخلاقی در حوزه روان‌شناسی ابراز کنند...»
این کتاب در اواخر سال ۱۴۰۰ توسط انتشارات ارجمند در ۲۰۸ صفحه منتشر شده و از طریق وبسایت این انتشارات قابل خریداری است.
مطالعه این کتاب به دانشجویان و دانش‌آموختگان روان‌شناسی، اخلاق، فلسفه و جامعه‌شناسی توصیه می‌شود.
۵۷۵۷